۷ خرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۳
کد خبر: 82927728
T T
۰ نفر

كهمان نگين گردشگري سلسله

۷ خرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۳
کد خبر: 82927728
كهمان نگين گردشگري سلسله

خرم آباد - ايرنا - سراب كهمان يكي از مناطق توريستي شهرستان سلسله در استان لرستان است كه به واسطه داشتن طبيعتي بكر و زيبا همواره مورد توجه گردشگران بسياري از سراسر كشور است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهرستان سلسله را اگر به واسطه داشتن جلوه هاي طبيعي و خيره كننده، انگشتري زيبا فرض كنيم بي شك منطقه نمونه گردشگري كهمان نگين سبز اين انگشتري خواهد بود.
اين منطقه كه اكثر گردشگران آن را به واسطه سراب بي نظيرش به نام سراب كهمان مي شناسند در 15 كيلومتري شمال شهر الشتر قرار دارد، منطقه اي كه در چهار فصل سال زيبايي هاي منحصر به فردش هر بيننده اي را محصور اين همه زيبايي مي نمايد.
از آبشارهاي خروشان تا چشمه هاي زلال و رودخانه اي پر تلاطم تا چشم انداز كشتزارهاي سرسبز و باغات گردو تنها گوشه اي از وصف زيبايي هايي خيره كننده اين سراب دلكش است كه هر ساله گردشگران بسياري را به سوي خود مي كشاند.
اين سراب زيبا در دل دره اي بهشت گونه به نام دروازه واقع شده كه اطراف آن را كوه هاي سر به فلك كشيده گرين احاطه كرده اند، اين دره چندين سراب دارد كه از مهترين آن ها مي توان به سراب خاصان(سراب خاصو) و سراب كهمان اشاره كرد كه از شهر الشتر تا اولين سراب آن تقريبا 15 كيلومتر فاصله وجود دارد.

** كهمان، معروفترين جاذبه ژئوتوريسم لرستان
منطقه كهمان و دروازه الشتر، معروف‌ترين جاذبه ژئوتوريسم در استان لرستان است، دره تخت شاه (كهمان) در 6 كيلومتري شمال دهستان قلعه مظفري شهرستان سلسله در دامنه قله چهل نابالغان از كوه هاي مهم گرين قرار گرفته است.
گرين از رشته كوه هاي غرب كشور است كه بيشترين مساحت آن در شمال لرستان و بخشي نيز در استان هاي همدان و كرمانشاه قرار دارد، اين كوه از رشته كوه هاي بلند زاگرس است كه در ادامه اشترانكوه قرار دارد و طول آن به بيش از 180 كيلومتر مي رسد.
طبيعت بكر، يخچال‌هاي دائمي، غارهاي متعدد و ارتفاعات جذاب و ديدني، وجود داروهاي گياهي بسيار نادر و كميابي همچون سمسا، مفرا، آويشن، چاي كوهي، موسير و چشمه‌سارهاي فراوان و پرآب از مهمترين خصوصيات كوه گرين است كه باعث جذب گردشگران و كوهنوردان بسياري به اين منطقه ديدني مي شود.
رويش لاله هاي واژگون رنگارنگ در دامنه هاي كوه گرين در اوايل ارديبهشت ماه چشمان هر بيننده اي را محو زيبايي هاي خود مي كند، نام ديگر اين گل اشك مريم است و دليل اين نامگذاري نشستن شبنم صبحگاهي بر روي اين گل است،
گل دهي لاله واژگون از اوايل تا اواخر ارديبهشت است است و اين گل با عمر20 روزه خود بين 100 تا 120 سانتي متر قد دارد و همواره عكاسان و علاقه مندان بسياري را براي بازديد از اين گونه نادر و خاص به كوه گرين مي كشاند.
گردوهاي سر به فلك كشيده، چشمه‌سارهاي فراوان و پرآب، طراوت و خنكي و آب وهواي بي نظير اين منطقه روح و جان هر گردشگري را تازه مي كند.

** چشمه سراب خاصان يا سراب خاصو
چشمه سراب خاصو در قسمت شرقي دره كهمان قرار دارد، اين چشمه كه از نوع چشمه هاي گسلي است داراي آب بسيار زياد و سردي است كه به عنوان يكي از سرچشمه هاي رودخانه كهمان در زير سايه سار درختان گردوي چندصدساله كهمان قرار دارد.

** چشمه تخت شاه
وجه تسميه چشمه تخت شاه نيز به علت زمين تخت و هموار روي چشمه است، اين چشمه در شمال و انتهاي دره كهمان قرار دارد، اين چشمه به همراه سراب خاصو، قسمت عمده آب رودخانه كهمان را تأمين مي كند و قطر خروجي آب اين چشمه به 3 متر مي رسد.

** رودخانه كهمان
سرچشمه ابتدايي رودخانه كهمان، چشمه تخت‌شاه و چشمه هاي اطراف آن مي باشد كه پس از جاري شدن در درون دره كهمان، آب چشمه سراب خاصو و چشمه هاي ديگر به آن پيوسته و رودخانه كهمان را تشكيل مي دهد. در كنار اين رودخانه درختان كهنسال گردو و بيد رشد كرده و سايه ساري بهشت گونه را بوجود آورده اند.
اين رودخانه زيستگاه ماهي قزل آلاي رنگين كمان است، در كنار اين رودخانه درختان كهنسال گردو و بيد رشد كرده و سايه ساري بهشت گونه را براي گردشگران ايجاد كرده اند، عمر بعضي از درختان گردوي منطقه به بيش از يكصد سال مي رسد و در برخي قسمت ها خروش رودخانه به حدي است كه امكان عبور از آن وجود ندارد.

** رونق صنعت گردشگري شهرستان سلسله در گرو حمايت بخش خصوصي است
فرماندار سلسله نيز با بيان اينكه اين شهرستان علاوه بر ظرفيت كشاورزي، پتانسيل بسيار ارزشمندي در بخش گردشگري دارد كه بايد زمينه بهره برداري از اين ظرفيت از سوي مسئولان ذيربط فراهم شود، اظهار كرد: رونق صنعت گردشگري در شهرستان سلسله مي تواند در كنار كشاورزي محور جديدي براي فعاليت هاي اقتصادي مردم اين شهرستان باشد.
قدرت الله فلاح نژاد افزود: افزايش چند برابري ميزان گردشگران در ايام نوروز امسال ، نسبت به سال گذشته بيانگر اين واقعيت است كه سلسله در مسير توسعه و رونق گردشگري قرار گرفته و اين رونق سال به سال افزايش بيشتري خواهد يافت لذا بايد برنامه هاي مدون و جامعي در اين بخش داشت.
فلاح نژاد با اشاره به اينكه متاسفانه به ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري و رونق اين بخش در شهرستان سلسله كمتر توجه شده است، عنوان كرد: نياز است در اين مسير قدم‌هاي جدي‌تري برداشته شود و مناطق گردشگر پذير شهرستان بيشتر معرفي شوند چرا كه توسعه گردشگري باعث رونق اقتصادي، كاهش فقر، درآمدزايي و كاهش بيكاري مي شود.
وي با دعوت از سرمايه گذاران بخش خصوصي براي ايجاد زيرساخت هاي گردشگري در شهرستان سلسله، افزود: اين شهرستان داراي آب و هواي معتدل و طبيعت بي نظيري است كه در صورت توجه و توسعه بخش گردشگري، اين بخش مي تواند نقش مهمي در بهبود كيفيت زندگي و افزايش رفاه اجتماعي مردم شهرستان و افزايش اشتغال جوانان داشته باشد.
7265/6060