۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82928309
T T
۰ نفر

'تحريرالشام' در مسير فرو پاشي

۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82928309
'تحريرالشام' در مسير فرو پاشي

دمشق- ايرنا- گروه تروريستي تحرير الشام (جبهه النصره سابق) پس از شكست هاي متوالي از ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت اسلامي و همچنين جدا شدن برخي فرماندهان اصلي خود از اين گروه در مسير فروپاشي قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، گروه تروريستي جبهه النصره (تحرير الشام فعلي) حدود 2 ماه بعد از آغاز بحران سوريه (در 24 اسفند 1389) با جدا شدن شماري از نيروهاي ارتش سوريه از بدنه آن شكل گرفت.
اساس اين گروه تروريستي نيروهاي آموزش ديده ارتش سوريه هستند كه به مبناي فقه وهابيت و سلفي گري معتقدند.
بيش از 70 درصد عناصر اين گروهك تروريستي را سوري ها و نيروهاي جدا شده از ارتش اين كشور تشكيل مي دهند و كمتر از 30 درصد آن نيز از تروريست هاي خارجي به ويژه قفقازي ها و يا همان افسران و نظاميان سابق ارتش روسيه است.
اين گروه تروريستي با آغاز بحران سوريه و فراگير شدن آن مناطق زيادي از اين كشور از جمله استان ادلب، شرق حلب، قسمتي از حمص، حماه، القصير، قلمون و جنوب دمشق را در اشغال خود درآورد.
هم اينك بيشتر عناصر اين گروه تروريستي كه حدود دو سال است نام خود را به تحرير الشام تغيير داده است به همراه خانواده هاي خود در استان تصرف شده ادلب در شمال غرب سوريه زندگي مي كنند. (حدود 98 درصد مساحت اين استان به جز شهرك هاي شيعه نشين فوعه و كفريا در كنترل تحرير الشام و ديگر گروه هاي تروريستي است).
پيروزي هاي اخير ارتش سوريه و نيروهاي هم پيمانش سبب شده است تا بيشتر مناطق تحت تصرف جبهه تحرير الشام آزاد و پاكسازي شود كه آخرين عمليات در اردوگاه يرموك و منطقه حجر الاسود در جنوب دمشق بود كه اين منطقه به طور كامل در 31 ارديبهشت توسط ارتش سوريه آزاد شد.

**جدا شدن النصره (تحريرالشام) از القاعده
به دنبال تشديد اختلافات داخلي ميان گروه هاي تروريستي وابسته به القاعده در سوريه، سركرده تشكيلات القاعده در اين كشور در 20 خرداد 1392 تصميم به جدايي جبهه النصره و داعش از يكديگر گرفت.
'ايمن الظواهري' سركرده گروه تروريستي القاعده (پس از اسامه بن لادن) در همان زمان در نامه‌اي به سركردگان گروه‌هاي تروريستي 'جبهه النصره' و داعش جدايي آن ها را از هم اعلام كرد.
ادغام دو شاخه زير مجموعه القاعده در عراق و سوريه سبب بروز اختلافاتي بين سركرده ها و عناصر اين دو گروه با هم در خصوص اداره مناطق تحت كنترلشان در سوريه شد و به همين دليل الظواهري ادغام اين دو گروه را لغو كرد.
الظواهري همان زمان در نامه اي نوشت: ابوبكر البغدادي (سركرده داعش) با ادغام (دو گروه) بدون مشورت و اطلاع به فرماندهي القاعده مرتكب اشتباه شد؛ جبهه النصره به رياست محمد الجولاني فرماندهي سوريه را بر عهده دارد و اين در حالي است كه سيطره البغدادي به عراق محدود مي شود.
با وجود قرار گرفتن جبهه النصره در فهرست سازمانهاي تروريستي آمريكا و همچين شوراي امنيت، از فعالترين مخالفان مسلح و جنايتكار در سوريه به شمار مي آيد.

** جدا شدن فرماندهان تحرير الشام از آن
'ابراهيم رحمون' از سركرده هاي گروه تروريستي تحريرالشام روز گذشته به همراه تمامي نيروهاي خود از اين گروه جدا شد.
رحمون معروف به 'ابوعبيده كنصفره' امير بخش جبل الزاويه و تيپ توپخانه اي گروه تروريستي تحريرالشام در سوريه بود.
هم اكنون تيپ توپخانه تحريرالشام در منطقه جبل الزاويه در استان ادلب سوريه بيش از 800 نيرو دارد.
رحمون با گردان هاي تحت فرماندهي خود در جبل الزاويه پس از جدايي از تحرير الشام به گروه 'حراس الدين' وابسته به القاعده پيوست.
گروه تروريستي حراس الدين نيز چندي پيش با جدايي از تحرير الشام با القاعده بيعت كرده بود.
منابع خبري مخالف حكومت سوريه اعلام كردند كه روزهاي گذشته مذاكرات فشرده اي ميان ابوعبيده و فرماندهي تحرير الشام برگزار شد و او خواستار انحلال يا ادغام تحرير الشام در ديگر گروه ها ( تروريستي) شده بود.
جدا شدن ابو عبيده و نيروهاي تحت فرمان وي از تحرير الشام، شكست ديگري براي اين گروه تروريستي و ابومحمد الجولاني سركرده آن است.
تروريست هاي تحرير الشام با از دست دادن اين سركرده برجسته خود و زير مجموعه آن متحمل ضربه اي شديد شدند.

** نزديك بودن فروپاشي تحريرالشام
برخي كارشناسان سياسي منطقه، پيش بيني مي كنند كه جدا شدن سركرده هاي اين گروه تروريستي سبب فروپاشي اين گروه در آينده نزديك خواهد شد.
اخيرا رسانه هاي نزديك به مخالفان سوري اعلام كرده بودند كه تركيه به عنوان بخشي از تفاهم آستانه بين كشورهاي روسيه، ايران و تركيه، انحلال هيات تحريرالشام را خواستار شده بود.
يكي از گزينه هاي پيشنهادي تركيه اين است كه نام جديدي با سركرده هاي جديد براي اين گروه تعيين و گروه هاي جديدي به آن ملحق شوند.
اين گزينه ها در شرايطي مطرح شده است كه گفته مي شود تلاش ها اكنون بر تشكيل جبهه اي موسوم به 'جبهه ملي آزاديبخش' با حضور گروه هاي فيلق الشام، جيش النصر، ارتش آزاد ادلب و ديگر گروه ها متمركز است تا هسته 'ارتش ملي' در استان ادلب در شمال غرب سوريه باشد.

** مخالفت با طرح انحلال تحريرالشام
برخي از سركرده هاي گروه تروريستي تحريرالشام از جمله ابوعبيده كنصفره، طرح انحلال اين گروه را عقب نشيني بي سابقه توصيف و بهترين راه حل را ايجاد تشكيلاتي جديد در شمال سوريه با حضور گروه هاي وابسته به ارتش آزاد دانستند كه شاخه سياسي داشته باشد.

** ملحق شدن سركرده هاي تحريرالشام به القاعده
تحرير الشام اخيرا با جدايي‌ها و تقسيم‌بندي هاي متعددي مواجه است به طوري كه سركرده اين گروه تروريستي به اعلام انحلال آن نزديك شده است.
شاخه هاي وابسته به اين گروه تروريستي آغاز به جدايي از اين گروه كرده و به ديگر گروه‌هاي تكفيري از جمله القاعده ملحق شده‌اند.
هنوز ارزيابي هاي دقيقي از تعداد اعضاي فعلي تحريرالشام در داخل سوريه وجود ندارد و اين در حالي است كه تعداد اعضاي اين گروه تروريستي از سال گذشته تاكنون به شدت كاهش داشته است.

** كشورهاي حامي تحريرالشام
جبهه تحريرالشام شاخه سازمان القاعده در سوريه است كه در سال 2011 در دوران بحران در اين كشور با حمايت هاي مالي، نظامي، سياسي و رسانه اي تركيه و قطر شكل گرفت.
عربستان، قطر، تركيه، امارات از حاميان اصلي اين گروه تروريستي هستند، اما مهمترين طرفي كه از اين گروه تروريستي حمايت مي كند، رژيم صهيونيستي است.
رژيم صهيونيستي انواع سلاح هاي سبك و بمب را در اختيار اين گروه تروريستي قرار مي دهد و مسئوليت درمان هزارن نفر از نيروهاي تحريرالشام را در سرزمين هاي اشغالي برعهده داشته است.

** اذعان تحريرالشام به ارتباط با تركيه
تحريرالشام هفته گذشته اعلام كرد كه ارتباطش با تركيه به صورت مناسب و متوازن ادامه دارد.
رسانه هاي مخالف سوريه به نقل از 'يوسف الهجر' از سركرده هاي گروه تروريستي جبهه تحرير الشام گزارش كردند كه فشارهاي تركيه براي انحلال اين گروه به منظور جلوگيري از عمليات ارتش سوريه در استان ادلب دروغ است.
وي افزود: اخباري كه درباره مذاكره پيرامون اصل وجود اين گروه منتشر شده صحت ندارد و اين موضوع اصلا قابل مذاكره و سازش نيست.
الهجر اضافه كرد: روابط ما با تركيه به صورت متوازن همچنان ادامه دارد.
اين اظهار نظرها نشان مي دهد موضوع انحلال اين گروه تروريستي در بين اعضاي آن آغاز شده است و اين امر نشان از فروپاشي تحريرالشام دارد.

** منابع مالي تحريرالشام
منابع مالي گروه‌هاي تروريستي عضو تحريرالشام عبارت است از : فروش نفت در بازر سياه، قاچاق آثار باستاني و تاريخي سوريه، تجارت مواد مخدر، فروش اعضاي بدن اسرا و همچنين اخاذي و دريافت ماليات از ساكنان مناطق تحت اشغال.
كمك‌هاي مالي و اهدايي گروه‌ هاي وهابي - سلفي در ديگر كشورها و به ويژه در غرب به عنوان يكي از منابع تقويت مالي تروريست‌هاي تحريرالشام است كه عمده اين كمك‌ها بصورت نقل و انتقالات ارزي از ديگر كشورها به حساب سركرده هاي آن صورت مي‌گيرد.
اصلي ترين منبع مالي تحريرالشام شماري از كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به ويژه سعودي، امارات و قطر است.
گزارش از حسينعلي راشكي
خاورم**8005*1275*1049