۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 82930229
T T
۰ نفر
دانش فنی تولید 19 رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم واگذار شد

تهران - ایرنا - رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی گفت: تاكنون دانش فنی تولید 19 رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهادكشاورزی، اسكندر زند در جلسه برون سپاری وظایف غیرحاكمیتی موسسه تحقیقات كشاورزی دیم كشور، اظهار داشت: برنامه برون سپاری وظایف پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات كشاورزی دیم تا افق سال 1404، با برنامه ریزی منسجم و زمان بندی شده و ارائه مدل در زمینه های تحقیقاتی موسسه دنبال می شود.
وی بر سیاست شفاف سازی و ارائه برنامه زمان بندی شده موسسه تحقیقات دیم در خصوص حمایت از شكل گیری شركت های دانش بنیان تاكید كرد و افزود: برخی از برون سپاری ها در زمینه كشاورزی دیم در دست اقدام است و با توجه به سودآوری و جذابیت آن برای بخش خصوصی سعی در برون سپاری آن داریم.
وی تصریح كرد: همچنین نظارت دولت در حوزه تولید باید سبب كاهش هزینه های تولید شود و این موضوع مورد توجه وزارت جهادكشاورزی قرار دارد.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی با اشاره به اینكه فروش بذرهای جدید برای بخش خصوصی جذابیت دارد، گفت: تاكنون از میان 54 رقم جدید بذر دیم كه از سوی محققان موسسه تحقیقات كشاورزی دیم برای كشت در دیمزارها معرفی شده، دانش فنی تولید 19 رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

** توسعه موسسه تحقیقات دیم در گرو واگذاری به بخش خصوصی است
«صابر گلكاری» رئیس موسسه تحقیقات كشاورزی دیم نیز در این نشست با استقبال از برون سپاری وظایف غیرحاكمیتی این موسسه اظهار داشت: برون سپاری وظایف غیر حاكمیتی و حمایت از شكل گیری بخش غیر دولتی متناظر، راهی برای توانمندسازی موسسه با توجه به محدودیت در منابع انسانی و امكانات است كه این امر بدون داشتن نگاه توسعه ای در ساختارها و امكانات ممكن نمی شود.
وی افزود: در سال های گذشته موسسه تحقیقات كشاورزی دیم در واگذاری ارقام دیم در كشور پیشرو بوده، همچنین تعامل خوبی با بخش صنعت برای فعالیت های پژوهشی مشترك داشته و پیشنهادهای جدیدی برای فروش لاین امید بخش به بخش خصوصی داشته است.
گلكاری تعاملات بیرونی موسسه را شامل ساماندهی اراضی دیم كشور و طرح های مشاركتی (PVS) در بخش های اجرا، مروجان و بهره برداران، برشمرد.
وی با اشاره به انعقاد چهار تفاهم نامه با بخش صنعت در پروژه های مختلف، یاد آور شد: در بخش حبوبات با دانشگاه فردوسی، در بخش گندم و كشاورزی دقیق با دانشگاه تبریز، اصلاح ارقام زراعی با سازمان انرژی اتمی تفاهم نامه امضا شده است.
گلكاری از پروژه ایران - ایكاردا با هدف تامین بذر، طراحی و اجرای پلات‌های نوآوری، پروژه ایران - سمیت (برنامه به‌نژادی، كشاورزی حفاظتی)، برنامه گندم‌های زمستانه سمیت (IWWIP) تركیه و تاسیس دو شركت دانش بنیان را از دیگر موارد همكاری با بخش خصوصی برشمرد.
به گزارش ایرنا، معاون تحقیقات وزیر جهاد كشاورزی بر این باور است با تعامل خوبی كه با بخش خصوصی وجود دارد، بخش بزرگی از تولید ارقام جدید را می توان به بخش خصوصی منتقل كرد، زیرا راه نجات بذر، رفتن به سمت بخش خصوصی است.
براساس آمارها، طی سالهای اخیر مهمترین دانش فنی واگذار شده مربوط به حوزه بذر است كه در دولت یازدهم 102 دانش فنی كشاورزی به بخش خصوصی واگذار شد تا بتوانیم از ظرفیت ها و توان داخلی بیش از پیش بهره مند شویم.
همچنین در بخش كشاورزی بیش از 350 شركت دانش بنیان شكل گرفته است كه طبق هدف گذاری ها این تعداد باید به یك هزار مورد برسد.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر