۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۵
کد خبر: 82930958
T T
۰ نفر
توافق چهارگانه اندونزی و هند برای گسترش همكاری ها

كوالالامپور- ایرنا-رهبران دو كشور اندونزی و هند پس از نشست دو جانبه در جاكارتا برای همكاری های مشترك در چهار بخش دفاعی و دریایی، فناوری های نوین وصنایع دارویی توافق كردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا 'جوكو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی با 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند دیدار و گفت وگو كرد و پس از نشست رهبران دو كشور اعلام شد كه جاكارتا و دهلی متعهد شدند تا همكاری های امنیتی و دریایی را تقویت كنند و برنامه هایی برای توسعه یك بندر دریایی استراتژیك اندونزی در اقیانوس هند داشته باشند.
هند یكی از بزرگترین خریداران ذغال سنگ اندونزی است و اندونزی دومین فروشنده بزرگ زغال سنگ به هند است.
براساس اطلاعات مركز تجارت بین المللی، در سال گذشته میلادی هند واردات 4،7 میلیارد دلاری محصولات زغال سنگ از اندونزی را افزایش داد كه 42.42 درصد رشد نسبت به رقم 3.3 میلیارد دلار سال 2016 نشان می دهد.
توسعه همكاری های اقتصادی و بستر سازی زیر ساخت های لازم برای ایجاد منطقه اقتصادی ویژه ' سابانگ ' در قلب جزیره سوماترا اندونزی در دهانه تنگه ملاكا به عنوان یكی ازپرترددترین مناطق تجارت دریایی جهان، از جمله محورهای گفت وگو میان رهبران دو كشور بود.
ویدودو پس از دیدار دوجانبه با شركت در یك كنفرانس مطبوعاتی، هند را شریك دفاعی استراتژیك برای این كشور خواند و گفت دو كشور همكاری های دفاعی خود را به ویژه در جزیره 'سابانگ ' و 'آندامان ' گسترش می دهند.
تحلیلگران می گویند این دیدار و نتایج مذاكرات آن با توجه به افزایش نگرانی ها در مورد اقدامات نظامی و نفوذ روز افزون دریایی چین در آبهای منطقه ازجمله دریای جنوبی چین بسیار حائز اهمیت است.
مودی نخست وزیر هند در ابتدای سال جاری میلادی میزبان رهبران كشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا' آسه آن' بود و دراجلاس هند- آسه آن قرار شد تا همكاری های میان این بلوك و قدرت بزرگ جنوب آسیا افزایش یابد.
تنش ها میان چین و كشورهای جنوب شرق آسیا در ماههای اخیر بر سر اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین رو به افزایش بوده است.
برونئی ، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام با پكن برسر مالكیت دریای استراتژیك جنوبی چین كه ارزش تجارت سالانه آن 3 میلیارد دلار برآورد می شود، اختلاف دارند.
پكن تقریبا 90 درصد این دریا را در مالكیت خود می داند اما دیگر كشورهای جنوب شرق آسیا نیز در این زمینه ادعاهای ارضی دارند.
اگرچه اندونزی دراین زمینه اختلافی با پكن ندارد اما این كشور در مورد حقوق ماهیگیری در اطراف جزایر 'ناتونا' با مشكلاتی مواجه شده كه ناشی از گسترش حضور نظامی چین دراین منطقه است.
مودی كه از سه شنبه شب هفته جاری در نخستین سفرش به جنوب شرق آسیا دراندونزی به سرمی برد و قرار است با مسئولان ارشد این كشور دیدار و گفت وگو داشته باشد.
قرار است نخست وزیرهند روز پنجشنبه پس از دیدار از مسجد استقلال در جاكارتا به مالزی سفر كرده با ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید این كشور دیدار و گفت وگو داشته باشد.
مودی پس از مالزی برای شركت در اجلاس منطقه ای - امنیتی 'گفت وگوهای شانگریلا' به سنگاپور سفر خواهد كرد.
به گزارش جاكارتا گلوب و دیگر رسانه های اندونزی 'لوهات پاندجیتان' وزیر امور دریایی این كشور گفت كه بندرسابانگ كه عمق آن 40 متر (131 فوت) است، می تواند برای افزایش گنجایش و پذیرش كشتی های بزرگ تجاری و همچنین زیردریایی توسعه یابد.
وزیر حمل و نقل اندونزی نیز به خبرنگاران گفت كه قرار است بندر سابانگ در مدت 2 سال آینده توسعه یابد و دهلی نو علاقه مندی خود را برای كمك به تقویت زیرساخت ها در جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی به عنوان بزرگترین كشورجهان اسلام و بنادر آن اعلام كرده است.
ویدودو و مودی همچینی در این دیدار دوجانبه قرارداد همكاری های مشترك برای توسعه اقدامات در زمینه های فناوری و صنایع دارویی را امضا كردند.
آساق**1599