۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82931483
T T
۰ نفر

در فصل گرما برق را دريابيم

۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82931483
در فصل گرما برق را دريابيم

مشهد- ايرنا- كارشناسان معتقدند با توجه به كاهش نزولات جوي و آب سدها، شرايط توليد برق در تابستان امسال متفاوت از سالهاي گذشته است و اگر درست مصرف نكنيم، خاموشي اجتناب ناپذير خواهد بود.

به گفته آنان زندگي همه متكي به برق است، حتي آبي كه مي خوريم نمي تواند بدون برق به خانه و مكان زندگي ما برسد، لذا برق نيز چون آب مايه حيات زندگي بشر امروزي است و در شرايط حاد امسال از نظر اقليمي بيش از گذشته نياز به مديريت مصرف داريم.
مديريت مصرف يا مصرف بهينه از شيوه هاي بسيار ساده قابل تحقق است اما پيش از آن نياز به آگاهي رساني به مردم است تا بدانند كه امروز نمي توانند مثل ديروز هر اندازه كه مي خواهند برق مصرف كنند.
در نتيجه خشكسالي شرايط خاصي بر كشور و به تبع آن در خراسان رضوي حاكم شده است به طوري كه به گفته سرپرست شركت برق منطقه اي خراسان رضوي، هم اكنون فقط 22،6 درصد از كل حجم مخازن پشت سدها در اين استان پرآب است.
از سوي ديگر كارشناسان هواشناسي، بروز گرماي كم سابقه اي را از اواخر خرداد ماه امسال در استان خراسان رضوي و كشور پيش بيني مي كنند كه اين موضوع توليد برق و مصرف آن را در شرايط ويژه قرار مي دهد.

*شرايط حاد براي توليد برق
معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: امسال با توجه به كمبود بارندگي و نزولات جوي در كشور پيش بيني مي شود توليد برق نيز در تابستان امسال كاهش پيدا كند.
حسين محمودي با بيان اينكه حدود 10 هزار مگاوات برق توليدي كشور از طريق نيروگاه هاي آبي تامين مي شود، افزود: ارديبهشت ماه پارسال 30 ميليارد متر مكعب آب در پشت سدهاي كشور وجود داشت كه اين ميزان در سال جاري به 13 ميليارد متر مكعب كاهش يافته است و اين امر در توليد برق طي تابستان تاثير منفي خواهد داشت.
وي اظهار كرد: پارسال 3/3 درصد به تعداد مشتركين برق كشور افزوده شد كه اين تعداد 7/7 درصد افزايش مصرف را در پي داشته است.
وي گفت: توليد يك كيلو وات ساعت برق از نيروگاه تا محل مصرف 1500 دلار هزينه دارد كه نشان از زياد بودن هزينه توليد است.
محمودي افزود: پيش بيني شده است در تابستان امسال كشور با كمبود حدود 6 هزار مگاوات برق مواجه شود لذا بايد با برنامه ريزي اين كمبود را جبران نمود.
وي خاطر نشان كرد: اوج بار در سال گذشته 55 هزار مگاوات بود كه پيش بيني مي شود اين رقم در سال جاري با رشد پنج درصدي به 58 هزار مگاوات برسد.
وي گفت: شركت توانير براي مديريت مصرف برق و جبران انرژي هاي از دست رفته، برنامه اي در قالب طرح هاي تشويقي براي مشتركين صنعتي، كشاورزي، خانگي و عمومي تدارك ديده است.
محمودي افزود: براساس برنامه ريزي انجام گرفته بايد هزار و 500 مگاوات از ميزان پيك بار با همكاري كشاورزان و كاهش مصرف چاه هاي آب كشاورزي جبران شود.
وي اظهار كرد: در تابستان امسال 2 هزار و 300 مگاوات برق با اجراي طرح هاي مديريت مصرف و همكاري صنايع بزرگ كشور و مديريت بار آنها تامين خواهد شد كه سهم همكاري مشتركين فوق توزيع صنايع استانهاي خراسان در زمان اوج مصرف 100 مگاوات است.
معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي خراسان گفت: ظرفيت نيروگاه هاي سه استان خراسان رضوي، خراسان جنوبي و خراسان شمالي پنج هزار و 420 مگاوات است.
وي با اشاره به وجود سه ميليون و 346 هزار و 663 مشترك در سه استان مزبور افزود: در شروع دولت يازدهم اوج بار سه هزار و 77 مگاوات بود كه اين رقم به سه هزار و 542 مگاوات در شبكه برق سه استان ياد شده رسيده است.

* ساعات اوج بار 11 تا 15 و 19 تا 23
مدير عامل شركت توزيع نيروي برق خراسان رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اين شركت به حدود يك ميليون و 240 هزار مشترك در اين استان به جز مشهد خدمات ارائه مي دهد.
محمد رضا مزيني افزود: پيك شبكه برق سراسري كشور در سال گذشته معادل 55 هزار و 346 مگاوات و پيك بار شركت توزيع نيروي برق استان در اين سال معادل هزار و 283 مگاوات بود.
وي اظهار كرد: ميزان مصرف برق مشتركين توزيع نيروي برق اين استان در سال گذشته معادل هفت ميليارد كيلو وات ساعت بود.
وي گفت: همكاري مردم با سياست هاي اصلاح الگوي مصرف برق بويژه مديريت مصرف در ساعات اوج بار كمك شاياني به اين صنعت در تامين برق مطمئن و پايدار براي تابستان امسال خواهد بود.
مزيني افزود: مشتركين كشاورزي، خانگي و صنعتي بيشترين مصرف برق در استان را دارند به گونه اي كه حدود 52 درصد از مصرف برق مشتركين توزيع برق خراسان رضوي به كشاورزي، 24 درصد به مصارف خانگي و حدود 13درصد به بخش صنعتي اختصاص دارد.
وي همچنين با اشاره به پروژه هاي كاهش پيك بار در بخش هاي كشاورزي و صنعتي همكاري اين 2 بخش را بسيار مهم و ضروري دانست و اظهار اميدواري كرد با توجه به طرحهاي تشويقي تعريف شده شاهد همكاري مناسب از سوي مشتركين باشيم.
وي از صاحبان چاه هاي كشاورزي و صنايع استان دعوت كرد با انعقاد قرارداد همكاري با شركت توزيع برق استان در زمان پيك بار تابستان امسال با كمك به صنعت برق از تخفيف ها و پاداش هاي در نظر گرفته شده نيز بهره مند شوند.
وي گفت: ساعات اوج بار در فصل تابستان از ساعت 11 تا 15 و از ساعت 19 تا 23 است و در صورتي كه مشتركين در اين ساعات از وسايل برقي پرمصرف استفاده نكنند و مصارف خود را به ساعات غيرپيك بار منتقل كنند، مشكلي در تامين برق نخواهيم داشت.

* مديريت مصرف برق در صنايع
مدير دفتر خدمات مشتركين و مديريت مصرف و وصول درآمد شركت برق منطقه اي خراسان نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به افزايش دما در تابستان سال جاري همكاري صنايع بزرگ براي عبور از مشكلات پيك بار مورد نياز است.
مجيد ارس نژاد افزود: براساس پيش بيني ها مدت زمان پيك بار كشور از 300 ساعت در سال هاي گذشته به 500 ساعت در سال جاري افزايش خواهد يافت و در برخي استانها شاهد پيك بار در شهريور ماه خواهيم بود.
وي اظهار كرد: با توجه به شرايط خاص امسال براي تامين برق مشتركين، در صورت عدم مشاركت صاحبان صنايع در طرح ذخيره عملياتي، اين شركت در زمان بروز محدوديت در شبكه، تعهدي براي تامين برق مورد نياز آنها نخواهد داشت.
وي گفت: امسال شرايط متفاوتي در كشور و استان هاي خراسان حاكم است به طوري كه ارتفاع آب پشت سدها به صورت قابل ملاحظه اي كاهش يافته و حدود چهار هزار مگاوات ظرفيت توليد برق نيروگاه هاي آبي از دست رفته است.
وي ادامه داد: از سوي ديگر براساس پيش بيني هاي انجام شده، از اواخر خرداد ماه امسال دما به گونه اي افزايش مي يابد كه كفايت شبكه سراسري براي تامين برق متقاضيان به بيشترين حد خود مي رسد و اين شرايط تا پايان شهريور ماه به طول مي انجامد.
مدير دفتر خدمات مشتركين شركت برق منطقه اي خراسان اظهار كرد: در اجراي طرح ذخيره عملياتي در سال جاري، واحدهاي صنعتي سه استان خراسان ملزم هستند روزانه دست كم 15 درصد از قدرت برق مصرفي خود را كاهش دهند.
وي گفت: طرح ذخيره عملياتي براي اولين بار توسط شركت برق منطقه اي خراسان در سال 1393 به منظور كاهش پيك شبكه سراسري و كنترل بار پيك شبكه براي صنايع كليد خورد تا بين توليد برق و بار مصرفي شبكه تعادل ايجاد كند.
وي افزود: اين طرح پس از آن به كل كشور تسري يافت و از محل اجراي آن در سال گذشته هزار و 303 مگاوات در لحظه پيك شبكه، كاهش بار در شبكه سراسري برق كشور رخ داد كه از اين ميزان 77 مگاوات مربوط به شركت برق منطقه اي خراسان بود.
ارس نژاد اظهار كرد: در اين طرح شرايطي پيشنهاد شد تا صاحبان صنايع بزرگ بتوانند با پذيرش آنها، هدف صنعت برق مبني بر كنترل هوشمند و هدفدار بار شبكه سراسري در مواقع مورد نياز شبكه و ايجاد تعادل استاندارد بين توليد و بار مصرفي شبكه را محقق سازند.
وي گفت: براي صاحبان صنايعي كه در طرح ذخيره عملياتي شركت كنند، پاداش در نظر گرفته مي شود به طوري كه در سال گذشته به 11 مشترك صنعتي (صنايع بزرگ) در خراسان كه همكاري موثر داشتند 26 ميليارد ريال پاداش داده شد.
وي افزود: مدت زمان اجراي طرح ذخيره عملياتي در سه استان خراسان، 20 خرداد ماه تا 15 شهريور ماه است كه طي امضاي توافق نامه بين شركت برق منطقه اي با مشتركين صنعتي، صاحبان صنايع بايد طي 200 ساعت همكاري با اين شركت در طول اجراي طرح، ميزان برق مصرفي خود را در ساعات 11 تا 22 حداقل 15 درصد كاهش دهند.
ارس نژاد اظهار كرد: با اجراي طرح ذخيره عملياتي در سه استان خراسان، بايد در لحظه پيك شبكه حداقل 100 مگاوات برق مصرفي كاهش يابد.
وي تعداد مشتركين صنعتي (صنايع بزرگ) شركت برق منطقه اي خراسان رضوي را 25 مشترك ذكر كرد و گفت: انتظار مي رود با توجه به شرايط خاص تابستان امسال، صاحبان صنايع بزرگ در استان هاي خراسان با اين شركت همكاري كنند.

* طرحهاي تشويقي توانير براي مشتركان كم مصرف
مدير دفتر مديريت مصرف شركت توزيع نيروي برق مشهد هم در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: امسال به دليل كاهش نزولات جوي و آب پشت سدها در كشور، از 30 درصد ظرفيت نيروگاه هاي آبي پنج هزار مگاواتي نمي توان استفاده كرد.
سيده معصومه مرادي افزود: در مجموع هفت يا هشت هفته در سال نياز به كاهش مصرف برق وجود دارد كه عدم كاهش در اين مدت ايجاد يك نيروگاه پنج يا 6 هزار مگاواتي ديگر را ضروري مي سازد.
وي اظهار كرد: احداث يك نيروگاه هشت سال به طول مي انجامد و انتقال برق از اين نيروگاه و توزيع آن در شبكه نيز وقت بسيار مي خواهد و علاوه بر آن احداث نيروگاه ها باعث افزايش گازهاي گلخانه اي مي شود كه به محيط زيست آسيب مي رساند.
وي با اشاره به فشار ناشي از استفاده از سيستم هاي سرمايشي بر شبكه برق گفت: استفاده از وسايل سرمايشي 33 درصد از مصرف روزانه برق از شبكه را شامل مي شود و بايد با مديريت مصرف وسايل سرمايشي از فشار آوردن مضاعف به شبكه برق جلوگيري كرد.
مرادي افزود: چند سالي است كه ساعات اوج مصرف برق تغيير كرده و در ساعات 11 تا 15 مصرف برق به اوج خود مي رسد به همين منظور طرحهاي تشويقي براي مشتركين برق در نظر گرفته شده تا در اين ساعات برق كمتري مصرف كنند.
وي اظهار كرد: در صورت مشاركت مشتركين خانگي، صنعتي، كشاورزي و عمومي در طرحهاي مزبور تخفيف هايي در قبض برق آنها داده مي شود.
وي گفت: براي مشتركين صنعتي طرحهايي از جمله طرح ذخيره عملياتي، طرح كاهش يا قطع بار و طرح استفاده از مولدهاي برق اضطراري تعريف شده است.
مرادي افزود: برق مصرفي مشتركين كشاورزي در صورتي كه الكتروموتور خود را مدت چهار ساعت در طول شبانه روز در ساعات اوج بار (11 تا 15و 19 تا 23)، خاموش كنند، رايگان خواهد بود.
وي اظهار كرد: مشتركين اداري و تجاري نيز در صورتي كه در ساعات اوج بار، 10 درصد از مصرف برق خود را كاهش دهند شامل طرح تشويقي و اعمال تخفيف در صورت حساب برق خود خواهند شد.
وي گفت: مشتركيني كه داراي مولد برق اضطراري هستند، در صورتي كه در ساعات اوج بار مولدهاي خود را وارد مدار نمايند و از برق شبكه سراسري استفاده نكنند، برق مصرفي از مولدهاي آنان را خريداري نموده و از صورت حسابشان كسر خواهيم كرد.

*مشتركين خانگي ركورد دار مصرف
مدير دفتر مديريت مصرف شركت توزيع نيروي برق مشهد افزود: با توجه به شرايط اقليمي امسال اين استان نياز است كه مديريت مصرف صحيح برق در سطح مصارف خانگي بوجود آيد به طوري كه اگر هر يك از مشتركين يك لامپ اضافه را خاموش كنند، صرفه جويي بسيار بوجود مي آيد و سرمايه ملي حفظ مي شود.
وي با اشاره به يك ميليون و 200 هزار مشترك خانگي از بين يك ميليون و 500 هزار مشترك برق در مشهد اظهار كرد: مشتركين خانگي بيشترين مصرف را در اين شهر دارند در حالي كه به راحتي مي توانند مصرف خود را مديريت نمايند.
مرادي توصيه كرد مشتركين از وسايل برقي پرمصرف مانند جاروبرقي، اتو و ماشين لباسشويي در ساعات اوج بار (11 تا 15 و 19 تا 23) خودداري كنند و كولر هاي خود را به صورت دائم روشن نگه ندارند.
وي گفت: اگر برق نباشد گرما طاقت فرسا خواهد شد و شهروندان در تامين آب نيز دچار مشكل مي شوند.
مدير عامل شركت توزيع نيروي برق خراسان رضوي نيز گفت: مشتركين خانگي مي توانند با رعايت چند نكته مهم با كمك به صنعت برق در تامين انرژي لازم، صرفه جويي در هزينه هاي برق مصرفي خانوار داشته باشند.
مزيني استفاده از لامپ هاي كم مصرف و ال.اي.دي استاندارد، استفاده نكردن از وسايل برقي پرمصرف از قبيل ماشين لباسشويي و ظرفشويي، اتو و جاروبرقي در ساعات پيك بار، توجه به برچسب انرژي هنگام خريد لوازم برقي، استفاده از دور كند كولرهاي آبي و نصب سايبان روي آنها را از مهمترين راهكارهاي مديريت مصرف برق توسط مشتركين خانگي ذكر كرد.
وي با بيان اينكه استفاده از كولرهاي گازي به شكل نامناسب رواج يافته است، استفاده از انواع كولرهاي استاندارد كم مصرف و توجه به تنظيم دماي مناسب خانگي (18 تا 22 درجه) را ضروري دانست.
7489 / 6053