۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82931779
T T
۰ نفر

توسعه معدنی، گزینه روی میز مسوولان آذربایجان غربی

۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82931779
توسعه معدنی، گزینه روی میز مسوولان آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- معادن آذربایجان غربی با برخورداری از تنوع و میزان بالای ذخایر، سهم ناچیزی از اقتصاد این استان را در اختیار دارد اما توسعه این بخش و صنایع پایین دستی آن به یكی از گزینه های استاندار و سایر مسوولان ذیربط جهت افزایش سرانه تولید ناخالص و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان این مرز و بوم تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا و بر اساس گزارش های سازمان برنامه و بودجه، ارزش افزوده حاصل از فعالیت معادن در حال بهره برداری استان در سال 1393، حدود 2008 میلیارد ریال و در حدود 2.1 درصد ارزش افزوده معادن در حال بهره برداری كل كشور بوده است.
در سال 1395 نیز 464 معدن در حال بهره برداری در آذربایجان غربی وجود داشته است كه از این نظر نیز استان با داشتن 6.1 درصد از معادن كل كشور رتبه 6 را به خود اختصاص داده و در مجموع پنج هزار و 267 نفر در این معادن مشغول به كار بودند.
كم تحركی بخش معدن آذربایجان غربی در بین سال های 1395 تا 1397 نیز مشهود بوده و بر اساس گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت طی سال گذشته 43 فقره پروانه بهره برداری معادن در این استان صادر شده و تعداد پروانه های این بخش به 471 مورد (تنها هفت پروانه بیشتر از 1395) و میزان اشتغال نیز به پنج هزار و 350 نفر رسیده است.
این در حالی است كه منیزیم، كلر، سدیم، پتاسیم و به ویژه عناصر موجود در املاح دریاچه ارومیه از ظرفیت های معدنی این استان به شمار می رود و تدبیر مسوولان برای توسعه این بخش در سال جاری فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران به وجود آورده و امیدها را در فعالان این بخش زنده كرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راكد بودن تعدادی از معادن موجود در استان، طی روزهای اخیر گفته است كه بهره برداری این معادن جهت استفاده بهینه به سرمایه گذاران جدید واگذار می شود.
رضا حسینی معتقد است كه معادن از ظرفیت های اقتصادی این استان به شمار می رود و نباید اجازه داد كه این منابع به صورت راكد یا نیمه تعطیل باقی بماند و به هدر برود.
وی اضافه كرد: دستگاه های اجرایی مسوول، زمینه خلع ید بهره برداران فعلی این معادن را فراهم كنند و آنها را به عنوان طرح سرمایه گذاری جدید در اختیار متقاضیان قرار دهند.
وی بیان كرد: در حال حاضر 15 درصد درآمد معادن موجود در آذربایجان غربی می تواند در استان مدیریت شود كه رقم بسیار بالایی به شمار می رود اما بخشی از این درآمد به علت راكد بودن برخی از معادن، محقق نمی شود.
استاندار آذربایجان غربی نیز معتقد است كه این استان در ردیف پنج منطقه مهم كشور در بخش ذخایر معدنی قرار دارد و این بخش می تواند زمینه تا برای اشتغال بخش قابل توجهی از جوانان استان فراهم كند.
محمدمهدی شهریاری كه با صدور دستورهای مكرر طی ماه های اخیر توسعه معدنی این استان را به تحرك واداشته است، بر این مهم تاكید دارد كه با اكتشاف معادن جدید زمینه سرمایه گذاری كلان در این معادن فراهم خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: در سال گذشته 59 فقره پروانه اكتشاف، 19 فقره گواهی كشف و 148 فقره پروانه برداشت موقت در آذربایجان غربی صادر شد.
جعفر صادق اسكندری افزود: میزان ذخیره قطعی معادن در حال بهره برداری آذربایجان غربی 8.5 میلیارد تن و میزان استخراج اسمی معادن نیز 97 میلیون تن بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به استخراج 192 نوع سنگ تزئینی از معادن استان بیان كرد: مرمر، مرمریت، تراورتن، چینی، گرانیت و بازالت از جمله این سنگ ها به شمار می رود و سنگ های تراورتن، چینی، گرانیت، مرمر و مرمریت به خارج از كشور صادر می شود.
به گزارش ایرنا بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان غربی به شمار می رود و اعطای تسهیلات با بهره بانكی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملكرد معادن این استان ضروری است.
آذربایجان غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد كه همانا لازمه رسیدن به نقطه مطلوب، تبیین درست وضعیت معدن و صنایع معدنی و جذب سرمایه است.
محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اكتشاف سیستماتیك كشور شامل ' اشنویه – خوی'، 'مریوان – مهاباد' و شاهین دژ – ماهنشان' قرار گرفته است.
3072/6009