۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82933773
T T
۰ نفر
تركيه: آبگيري سد 'ايليسو' با هماهنگي بغداد بود

بغداد– ايرنا – سفير تركيه در بغداد در واكنش به گسترش اعتراضات عمومي در عراق به پايين آمدن سطح آب رودخانه دجله در نتيجه شروع آبگيري سد 'ايليسو'، مدعي شد كه آنكارا با هماهنگي عراق، آبگيري سد را آغاز كرده است.

به گزارش ايرنا، 'فاتح يلدز' امروز يكشنبه در يادداشت هايي در توئيتر مدعي شد: 'تركيه هرگز گامي بدون رايزني با همسايه خود (عراق) و چگونگي كمك كردن به آن برنمي دارد و اين اقدام تازه (آبگيري سد ايليسو) نيز با مشورت همسايه اش صورت گرفته است.'
وي خاطر نشان ساخت كه تركيه اقدامات مشترك را بعد از اين مرحله (آبگيري سد ايليسو) بررسي كرده و طرف عراقي نيز از انگيزه هاي اين اقدام با آنكارا هم راي است.
يلدز در خصوص اعتراضات صورت گرفته گفت كه همه اين شكوه ها و نامه هاي اعتراضي عراق را به آنكارا انتقال مي دهد.
سفير تركيه در بغداد خطاب به مردم عراق گفت كه تركيه ديدگاه خود را در زمينه همكاري دوجانبه -هنگامي كه آبگيري را به تعويق انداخت- به طرف عراقي بيان كرده بود و اخيرا نيز قبل از شروع آبگيري، اين موضوع را مجدد مطرح كرد و به همين منظور چندي قبل، يك هيات فني از عراق عازم تركيه شد.
وي در خصوص نوع و ماهيت اين همكاري هاي دوجانبه بين آنكارا و بغداد توضيح نداد.
يلدز در ادامه گفت كه تركيه در قضيه آب دو روخانه دجله و فرات و مديريت آن به صورت صحيح، در كنار مطالبات مردم عراق است، زيرا آن را جزو آب هاي مشترك مي داند.
از طرفي، با وجود درخواست هاي تعدادي از رهبران و شخصيت هاي سياسي عراقي براي بين المللي كردن بحران آب بين اين كشور و تركيه، حقوقدان برجسته عراقي امروز گفت كه جامعه جهاني نمي تواند در اين قضيه نقش حقوقي (در اجبار تركيه) ايفا كند.
'طارق حرب' به خبرگزاري 'المعلومه' عراق گفت كه بغداد و آنكارا هيچ گونه توافقنامه مصوب در خصوص كشورهاي ساحلي دو رودخانه دجله و فرات با همديگر ندارند.
وي اضافه كرد كه قوانين بين المللي صراحت دارد نبايد هيچ كشوري به كشور ديگر در قضيه آب آسيب برساند وليكن اين قانون براي تركيه در پرداخت خسارت به عراق الزام آور نيست.
حرب تاكيد كرد كه تهديد برخي از رهبران سياسي عراق مبني بر ارجاع موضوع به جامعه جهاني در اين خصوص براي تحت فشار گذاشتن تركيه، سودي ندارد زيرا آنكارا هيچ توافقنامه اي در خصوص كشورهاي ساحلي با بغداد ندارد.
وي تنها راه حل بحران آب با تركيه را، روي آوردن به ميز مذاكره و گفت وگوي دو جانبه دانست.
اين حقوقدان عراقي همچنين توسل به گزينه نظامي را براي دستيابي عراق به حق آبه خود بي فايده دانست و گفت كه اين گزينه صحيح نيست و جز مشكلات بيشتر براي عراق نتيجه ديگري به دنبال نخواهد داشت.
در همين راستا 'حنان الفتلاوي' رييس جريان اراده و عضو سابق پارلمان عراق در توئيتر نوشت كه تركيه بعد از بستن آب به روي عراق، اعلام كرده كه تا عمق 27 كيلومتري داخل اراضي عراق نفوذ (حضور نيروي زميني) كرده است.
الفتلاوي به سكوت بغداد نسبت به اقدامات تركيه در زمينه تعرض به حقوق آبي و ناديده گرفتن تماميت اراضي عراق اعتراض كرد و به كنايه نوشت: اين، عاقبت سياست هاي آرام دولت عراق است.
واكنش ها نسبت به كاهش شديد سطح رودخانه دجله در نتيجه شروع آبگيري سد ايليسو در عراق همچنان ادامه دارد و بر طرفداران فراخوان تحريم كالاهاي تركيه و تحت فشار گذاشتن آنكارا از طريق اقتصادي افزوده شده است.
برخي كاربران عراقي نوشته اند كه همان طور كه روسيه در حادثه سقوط جنگنده روسي توسط تركيه، آنكارا را از حيث اقتصادي تحت فشار گذاشت، عراق نيز بايد از اين حربه عليه آنكارا بهره ببرد.
گزارش هاي رسمي وزارت برنامه ريزي عراق حاكيست كه حجم تبادلات تجاري بين دو كشور در 2017 در حد 10 ميليارد دلار بوده است اما سفير عراق در تركيه امروز در اظهاراتي حجم اين مبادلات را بين 17 تا 23 ميليارد دلار اعلام كرد.
در حال حاضر عراق يكي از مهمترين شركاي تجاري تركيه به شمار مي رود و وزير گمرگات و تجارت تركيه در جريان امضاي توافقنامه همكاري مشترك در 5 مي 2018 در بغداد تصريح كرد كه 50 درصد شركت هاي فعال خارجي در عراق، شركت هاي تركيه هستند.
خاورم *4*353*380*1049