۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۲۲
کد خبر: 82934157
T T
۰ نفر

روسيه خواستار آزادي مدير ريانويستي در اوكراين شد

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۲۲
کد خبر: 82934157
روسيه خواستار آزادي مدير ريانويستي در اوكراين شد

مسكو - ايرنا- وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي از دولت اوكراين خواست تا هر چه سريعتر 'كريل ويشينسكي' مدير خبرگزاري ريانوستي در اوكراين را آزاد كند.

به گزارش ايرنا، وزارت امور خارجه روسيه امروز يكشنبه در بيانيه اي كه در پايگاه اينترنتي اين وزارتخانه منتشر شد، بر آزادي فوري ويشينسكي از زندان و رفع اتهامات عليه وي تاكيد كرد.

SBUسرويس اطلاعاتي اوكراين 15 ماه مه (25 ارديبهشت ماه) با حمله به دفتر خبرگزاري ريانووستي در كي يف، رئيس اين مركز خبري را به اتهام خيانت به اوكراين بازداشت كرد.
دادگاه هرسون در جنوب اوكراين ويشنسكي را بطور موقت به دو ماه زندان محكوم كرد و دادگاه وي هنوز در جريان است.
مقامات اوكرايني به رسانه‌ها گفتند كه ويشينسكي داراي تابعيت دوگانه اوكرايني و روسي است و به خاطر نوشتن گزارش‌هايي كه الحاق كريمه به روسيه را توجيه مي كرد، بازداشت شده است و امكان دارد به اتهام خيانت به اوكراين تا 15 سال به زندان محكوم شود.
وزارت خارجه روسيه در ادامه بيانيه خود به تلاش سازمان امنيت اوكراين براي جلب همكاري يك خبرنگار ريانووستي در اوكراين اشاره كرد.
در بيانيه گفته شده است: سازمان امنيت اوكراين روز گذشته براي جلب همكاري ايرينا ويسوكوويچ خبرنگار ريانووستي در ليتواني كه براي پوشش خبري محاكمه ويشينسكي به هرسون اوكراين رفته بود، تلاش كرده است.
وزارت خارجه روسيه از سازمان هاي بين المللي و جامعه جهاني خواست به طور شايسته به اقدامات سازمان امنيت اوكراين براي اجير كردن خبرنگاران روس از جمله ايرينا ويسوكوويچ واكنش نشان دهد.
در بيانيه وزارت خارجه روسيه گفته شده است: ماموران سازمان امنيت اوكراين ويسوكوويچ را در سالن دادگاه جلب كرده و به مركز سازمان امنيت منتقل كردند.
ماموران پس از چند ساعت بازجويي اين خبرنگار، او را وادار به امضاي سندي براي همكاري و ارائه اطلاعات درباره خبرنگاران ريانووستي در اوكراين كردند.
تنش ها ميان اوكراين و روسيه از سال 2014 و پس از روي كار آمدن دولت غربگرا در اين كشور ايجاد شد و شرق اوكراين كه ساكنان آن را مردم علاقه مند به روسيه تشكيل مي دادند عليه دولت غربگراي ايجاد شده در مركز كشور دست به اعتراض زدند.
در جريان ناآرامي هاي شرق اوكراين، منطقه كريمه كه اكثر ساكنان آن روس زبان هستند،اعلام استقلال كرد و از روسيه خواست تا جزئي از خاك اين كشور باشد.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز اين خواسته را پذيرفت و در نزد روس ها كه علاقه زيادي به كريمه دارند روز به روز محبوب تر شد.
با اين وجود روسيه با اين اقدام، با تحريم هاي اقتصادي سنگين غرب و آمريكا روبرو شد، تحريم هايي كه همچنان پس از گذشت چهار سال ادامه دارد.
اوكراين نيز در چند سال اخير موضع هاي سخت تري در قبال روسيه گرفته است و علاوه بر اين از كشورهاي ديگر خواسته است كه كريمه را به عنوان جزئي از خاك روسيه به رسميت نشناسند، دولتمردان اوكراين در چهار سال اخير تلاش كرده اند تمامي اشتراكات ملي، فرهنگي و مذهبي خود با روسيه را تغيير دهند.
شبس **اروپام*391*1346** 1917