۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82935391
T T
۰ نفر

قم در سالروز شهادت امام علی(ع) به سوگ نشست

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82935391
قم در سالروز شهادت امام علی(ع) به سوگ نشست

قم - ایرنا - شهر مقدس قم همزمان با بیست و یكم ماه رمضان، سالروز شهادت پیشوای نخست شیعیان جهان، مولای متقیان، امام علی بن ابیطالب(ع) یكپارچه سیاه پوش و غرق در عزا و ماتم شده است.

به گزارش ایرنا، آیین عزاداری سالروز شهادت مولی الموحدین(ع) شب گذشته همزمان با دومین شب از لیالی قدر در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.
از صبح امروز نیز هیات های عزاداری با برگزاری آیین های سوگواری به سوگ نشسته اند. مردم روزه دار و خداجوی قم به همراه زائران حرم مطهر كریمه اهل بیت(س)، در شبستان های مختلف این مكان مقدس حضور پیدا كرده و گوش دل به مداحی و سخنرانی در خصوص زندگانی گهربار امام اول شیعیان حضرت علی(ع) سپردند.
سراسر شهر قم با برافراشتن پرچم های سیاه عزاداری در هر كوی و برزن فضای معنوی را برای سوگواری مظلومیت امام علی(ع) فراهم ساخته است.
ام القرای جهان اسلام امروز شاهد عاشقانه ترین عزاداری ها از سوی زائران و مجاوران حضرت فاطمه معصومه(س) است كه همگام با ملكوتیان بر سر و سینه می زنند و اشك ماتم می ریزند.
در مسجد مقدس جمكران، میعادگاه عاشقان حضرت مهدی(عج) نیز آیین های مختلف عزاداری شهادت امام علی(ع) در حال برگزاری است و زائران با حضور خویش در این مكان ملكوتی، این مصیبت بزرگ را به امام زمان(عج) تسلیت گفتند.
آیین عزاداری شهادت نخستین پیشوای شیعیان جهان، امام علی(ع) در مساجد، تكایا، بقاع متبرك امامزادگان و دیگر اماكن مذهبی قم، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت مراجع تقلید نیز برگزار شد.
حضرت علی(ع) در روز 13 ماه رجب سال 30 عام الفیل در درون كعبه چشم به جهان گشود، پدر آن حضرت، ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم است.
نام ایشان علی، كنیه ابوتراب، ابوالائمه، ابوالحسن و لقب امیرالمومنین، یعسوب الدین، یعسوب المومنین، امام المتقین، سید الاوصیاء، اسدالله، مرتضی، حیدر، أَنزع، قضم، وصی و ولی است.
علی(ع) نخستین كسی كه به نبوت حضرت رسول(ص) ایمان آورد. ایشان همیشه همراه پیامبر (ص) بود و آن بزرگوار در تمام جنگ های زمان حضرت رسول (ص) غیر از جنگ تبوك، مشاركت داشت و بیشترین پیروزی ها به دست برومند و توانای آن حضرت نصیب اسلام و مسلمان شد.
آن حضرت در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجری قمری در حالی كه در مسجد كوفه و اقامه نماز صبح در سجده بود، ضربتی از سوی ابن ملجم مرادی بر فرق مباركش وارد آمد كه در این حال آن حضرت فرمود: «فزت و رب الكعبه، به خدای كعبه سوگند كه رستگار شدم.»
سرانجام حضرت علی(ع) در 21 ماه رمضان سال چهلم هجری قمری به شهادت رسید و بارگاه ملكوتی آن امام همام در نجف اشرف میعادگاه عاشقان حق و حقیقت شد.
7404 / 1175
۰ نفر