به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مجید قدمی امروز شنبه در نشست خبری با بیان اینكه در اجرای این طرح 10 هزار و 334 نیروی انسانی در بخش های مختلف اعم از پزشك و نیروهای ارزشیاب حضور دارند، اظهار داشت : این طرح در یك هزار و 472 پایگاه ثابت و 53 پایگاه سیار سراسر كشور اجرا می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت : به استانها اجازه داده شده با توجه به ظرفیت ها تا 15 روز آینده طرح سنجش را آغاز كنند.
قدمی با اشاره به اینكه اجرای این طرح تا پایان شهریورماه ادامه دارد، افزود : همچنین به استان ها اجازه داده شده تا بچه هایی كه در سنین پیش از دبستان قرار دارند نیز ارزیابی شوند و نتیجه آن برای ثبت نام دانش آموز در پایه اول ابتدایی تا سال تحصیلی آینده اعتبار دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در این طرح برای هر نوآموز مبلغ 25 هزار تومان دریافت می شود، تصریح كرد: برای خانواده هایی كه در شرایط خاص اقتصادی قرار دارند درصدی تخفیف در نظر گرفته می شود.
قدمی اضافه كرد: در مناطق عشایری اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان با وجود هزینه 2 میلیارد تومانی برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی كاملا رایگان است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت : خانوادهها میتوانند به نزدیكترین پایگاه مراجعه كرده و نسبت به سنجش فرزند خود اقدام كنند.
قدمی افزود : اگر كارت واكسن نوآموزان كامل نباشد به مراكز بهداشتی ارجاع داده می شوند و در نهایت پس از گذراندن تمامی مراحل طرح سنجش برگه ثبت نام برای آنها صادر می شود.
وی تصریح كرد : اگر در حین سنجش، نوآموز دارای مشكل خاص تشخیص داده شود و یا ارزیابان مشكوك شوند در این مرحله مورد غربالگری قرار گرفته و به مرحله دوم كه تخصصی است ارجاع داده میشود اگر در این مرحله هم مشكل تشخیص داده شود برای تحصیل به مدارس تلفیقی یا مدارس استثنایی معرفی خواهن شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : اگر نوآموز شرایطی همچون نابینایی، ناشنوایی و جسمی حركتی تشخیص داده شود از خانوادهها درخواست میشود تا نسبت به انتخاب این كه فرزندشان در مدارس عادی با خدمات آموزشی فراگیر یا مدارس استثنایی تحصیل كند تصمیم بگیرند.
قدمی با بیان اینكه رویكرد ما توسعه آموزش های فراگیر برای كودكان نابینا، ناشنوا و جسمی حركتی است، گفت: تلاش داریم تا این گروه از دانشآموزان را در قالب آموزش های تلفیقی در مدارس عادی تحت پوشش قرار دهیم.
*72 درصد نوآموزان سابقه آموزش قبل از دبستان داشتند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت :سال گذشته یك و نیم میلیون نوآموز در طرح سنجش مورد ارزیابی قرار گرفتند كه از این تعداد ۷۲ درصد سابقه آموزش قبل از دبستان را داشتند.
قدمی بیان داشت : بر اساس تحقیقات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش این گروه از بچه ها در طرح سنجش ۲ نمره بالاتر از بچهها گرفتند كه سابقه قبل از دبستان نداشتند.
وی ادامه داد : حدود ۸۸ هزار نفر معادل ۶ درصد از نوآموزانی كه سال گذشته در طرح سنجش شركت كردند چپ دست و ۹۴ درصد راست دست بودند و حدود ۶۸ درصد این افراد وضعیت واكسیناسیون آنها كامل بود و ۳۲ درصد ناقص كه این افراد برای تكمیل واكسن به مراكز بهداشتی ارجاع داده شدند.
وی اظهار داشت : همچنین حدود ۲۲ درصد از این نوآموزان والدینشان با هم نسبت فامیلی داشتند و ۱۵۵ هزار نفر از والدین نیز بی سواد بودند كه این آمار در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفت و ۵ درصد بچه ها معادل ۷۴ هزار و ۴۱۷ نفر دارای چاقی مفرط و یك و نیم درصد معادل ۲۴ هزار و ۳۶۵ نفر دارای لاغری شدید بودند و حدود ۴ دهم درصد معادل 9 هزار نفر نیز كوتاهی شدید قد داشتند.
* بیش از 68 هزار دانش آموز دیر آموز شناسایی شد
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سال گذشته ۶۸ هزار و ۴۴۸ هزار دانش آموز دیر آموز شناسایی شد، اظهار داشت : افراد به طور طبیعی دارای ضریب هوشی 100 هستند كه افراد با ضریب هوشی بین ۵۰ تا 70 وارد مدارس استثنایی می شوند و افراد زیر ۵۰ به مراكز بهزیستی معرفی میشوند.
قدمی افزود: سال گذشته هشت هزار و 747 نفر به مدارس استثنایی ارجاع شدند و هزار و ۶۹۷ نفر شامل نابینایان، ناشنوایان و افراد جسمی حركتی به مدارس عادی ارجاع شده و تحت آموزش های تلفیقی قرار گرفتند.
وی گفت : اكنون هزار و 560 مدرسه استثنایی، ۲۵ مدرسه شبانه روزی و ۴۴۷ مركز مشكلات ویژه یادگیری داریم كه ۱۳۹ مركز آن غیر دولتی است.
قدمی تعداد دانش آموزان مدارس خاص را ۷۵ هزار و ۲۵۷ نفر اعلام كرد و گفت: ۷ هزار و ۴۰۲ نفر از این دانش آموزان كم توان ذهنی و ۲۳۱ نفر اوتیسم هستند كه در مدارس خاص تحصیل می كنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه ۹۹ درصد نوآموزان در سراسر كشور تحت پوشش طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان قرار گرفتهاند، در خصوص برنامه های سال جاری این سازمان نیز گفت : تمامی برنامه های مبتنی بر سند تحول است و امسال بر ارتقای فعالیت های ورزشی تاكید داریم و اعتبارات را به سمت به تمامی مدارس تعمیم داده ایم.
وی با اشاره به اینكه با برگزاری یك دوره تربیت مدرس، آموزش های لازم به دیگر نیروها در هزار 560 مدرسه استثنایی ارائه می شود، تصریح كرد : محور دیگر فعالیت ما خدمات حمایتی است به این نحو در سه سال گذشته ۱۶ هزار نفر از بچه های با نیازهای ویژه از خدمات حمایتی این سازمان شامل سمعك، ویلچر و كاشت حلزون بهرهمند شدهاند كه بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
قدمی اظهار داشت : از آنجا كه ما همچنان با یك پدیده پنهان كاری توسط خانواده ها برای داشتن فرزندان معلول مواجه هستیم نیاز است تا كار فرهنگی در این زمینه صورت گیرد زیرا جمعیت فعلی دانش آموزان در مدارس با نیازهای ویژه باید یك و نیم برابر باشد كه به دلیل پنهان كاری خانواده ها تعداد دانش آموزان كم است اما این دلیل بر آمار پایین كودكان معلول نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در تمامی نقاط كشور مدارس با نیازهای ویژه داریم به فعالیت های آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره كرد و گفت: در حوزه اوتیسم برنامه ها ومحتوای آموزشی تولید شده تا دانشآموزانی كه جذب میشوند بتوانند از امكانات یادگیری مناسبی بهره مند شوند.
قدمی اضافه كرد : دانش آموزان اوتیسم كه بهره هوشی آنها بین ۵۰ تا ۷۰ است در مدارس عادی و تلفیقی و دانش آموزانی كه اوتیسمی همراه با كم توان ذهنی باشند به مدارس خاص ارجاع داده میشوند كه اكنون تعداد این دانش آموزان در مدارس خاص دو هزار و ۲۱۱۷ نفر است.
وی با بیان اینكه تمامی كتاب های درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه برای سال تحصیلی 97-98 آماده شده و مراحل ارسال آن در حال انجام است، گفت :كتابهای نابینایان نیز در حال چاپ است و مشكلی برای ارسال كتاب ها نداریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت : از آنجا كه برخی بچه هایی كه وارد مدارس عادی می شوند مشكل هوشی ندارند اما در یك یا دو درس دچار مشكل هستند مراكز مشكلات ویژه یادگیری داریم تا این دانش آموزان پس از شناسایی توسط مدرسه در این مراكز بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه آموزشهای لازم را فرا گرفته و مشكلشان رفع شود.
قدمی یادآور شد : اكنون هشت مركز مشاوره داریم و در صدد توسعه این مركز هستیم زیرا معتقدیم در فرایند آموزش، خانواده ها باید وارد شوند.
وی ارتقای كیفیت آموزشی، برگزاری همایشی در حوزه دانش آموزان دیر آموز و دارای اختلالات یادگیری تولید بسته های آموزشی برای معلمان از دیگر برنامه های این سازمان است
قدمی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان در این زمینه پیش بینی كردیم اما اعتباری دریافتی تنها ۶۰ درصد از كل بودجه بود اما سعی كردیم از دیگر محل های اعتباری سازمان این تفاوت را جبران كنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود : امسال نیز بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه ایاب و ذهاب این دانش آموزان است كه با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی پاسخگوی این نیاز نیست از این رو از شهرداریها در استان ها درخواست داریم در این زمینه وارد میدان شوند.
وی درخصوص استخدام نیرو در سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: سهمیه امسال ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر است حال آنكه خروجی ما بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر است و ما ناگزیر هستیم از افراد بازنشسته استفاده كرده و یا مجوز سهمیه به كارگیری نیروهای آزاد را داشته باشیم.
علمی *1883 *1440
تهران-ایرنا - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح سنجش برای یك میلیون و 500 هزار نوآموز ورود به دبستان در سال تحصیلی 97-98 خبر داد.