۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۵
کد خبر: 82938122
T T
۰ نفر

ورودي آب سد آسك هنديجان كاهش يافت

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۵
کد خبر: 82938122
ورودي آب سد آسك هنديجان كاهش يافت

اهواز - ايرنا - فرماندار هنديجان با اشاره به كاهش دبي ورودي آب سد آسك گفت: تكميل هر چه سريعتر ايستگاه پمپاژ رحيم آباد اين شهرستان، براي جلوگيري از قطعي احتمالي آب شرب شهروندان هنديجان ضروري است.

كورش مودت روز شنبه در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران هنديجان كه به منظور پيشگيري از قطع احتمالي آب شرب اين شهرستان تشكيل شده بود اظهار كرد: هم اكنون بخش زيادي از آب هنديجان از مخزن سد آسك تامين مي شود و طرح افزايش آب شرب هنديجان از محل آب كارون و از طريق اجراي ايستگاه پمپاژ رحيم آباد به منظور كاهش وابستگي به آب اين سد در حال اجراست.
وي گفت: در ايام نوروز امسال به دليل برداشت بي رويه كشاورزان در شهرستان هاي بالادست هنديجان، ورودي آب سد آسك به شدت كاهش يافت و اين مساله موجب قطعي آب شرب در روزهاي 29 اسفند 96 و اول فروردين امسال در اين شهرستان، و نارضايتي شديد شهروندان را به همراه داشت.
فرماندار هنديجان با تاكيد بر اينكه نبايد اجازه داد تنش آبي با قطعي مجدد آب در اين شهرستان تكرار شود افزود: با وجو تاكيد استاندار خوزستان مبني بر ممنوعيت كشت تابستانه در خوزستان، كشاورزان برخي شهرستان هاي بالادست رودخانه هنديجان قصد برنج كاري را دارند كه در صورت انجام، ورودي آب سد آسك به طور كامل قطع و موجب مشكلات جدي براي تامين آب شرب هنديجان خواهد شد.
مودت با اشاره به اقداماتي كه در اين مدت براي پايداري و بهبود كيفيت آب هنديجان انجام شده گفت: كمبود و ظرفيت پايين مخازن آبفا در اين شهرستان موجب كاهش حجم ذخيره سازي آب براي مواقع بحراني شده بود كه با اقدامات انجام شده توسط آبفا در اين مدت، مخزن ذخيره سازي آب شرب اين شهرستان پس از 12 سال لايروبي، و با خارج سازي رسوبات با عمق 90 سانتيمتر هم اكنون مدت زمان نگهداري آب از پنج ساعت به 12 ساعت افزايش يافته است.
وي ادامه داد: هماهنگي لازم با بخشداران(مركزي و چم خلف عيسي) براي آبرساني با تانكر به روستاها در صورت قطعي آب به عمل آمده است، هر چند انتظار داريم با تكميل هر چه سريعتر ايستگاه پمپاژ رحيم آباد يا كنترل و ممنوعيت كشت در بالادست وارد بحران قطعي آب نشويم.
به گزارش ايرنا مردم شهرستان هنديجان از صبح روز سه شنبه 29 اسفند 96 تا ساعت 19 پيش از سال تحويل و از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه اول فروردين 97 تا ساعت 18 بعدازظهر به طور كامل با قطع آب رو به رو بودند.
سد انحرافي آسك كه در روستاي مشراگه از توابع بخش چم خلف عيسي هنديجان قرار دارد، زماني مخزن آن 15ميليون متر مكعب ظرفيت داشت ولي هم اكنون به دليل رسوب زياد اين حجم به كمتر از 2 ميليون متر مكعب كاهش يافته كه بايد براي لايروبي آن اعتباري در نظر گرفت.
برداشت بي رويه آب از رودخانه زهره توسط كشاورزان شهرستان هاي بالادست هنديجان ضمن خشك شدن رودخانه در هنديجان موجب مشكلات زيادي براي تامين آب شرب اين شهرستان در سال هاي اخير شده است.
شهرستان هنديجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و يكي از بنادر مهم تجاري و صيادي اين استان است.
7163/ 6037