۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82939337
T T
۰ نفر

تكريم اهل علم

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82939337
تكريم اهل علم

تهران- ايرنا- سنت ديدار سالانه استادان دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب تجلي اهميتي است كه نظام جمهوري اسلامي براي نهاد علم و اهل علم قائل است.

روزنامه جام جم در يادداشتي به قلم اسفندياري رئيس دانشگاه صداوسيما، نوشت: تقيد رهبر فرزانه انقلاب به ديدار رمضاني هر‌ساله با اساتيد دانشگاه‌ها و اختصاص چندين ساعت از وقت ارزشمند خود به شنيدن سخنان استادان رشته‌هاي مختلف علمي در مورد مسائل مبتلابه جامعه علمي، نشانه‌اي از خردمندي و حكمت ايشان است. حكومت و حاكميتي كه گوش شنوايي براي اهل علم و خرد نداشته باشد راه پيشرفت و تعالي را طي نخواهد كرد.
پس اين نشست در وهله اول به جهت تكريم اهل علم در نظام اسلامي حائز اهميت است.

نكته دوم اين‌كه در ديدار شب گذشته رهبر معظم انقلاب از مباحث مطرح شده از سوي استادان در جلسه تقدير و تجليل كردند چرا كه از نظر ايشان اين مباحث مشتمل بر مهم‌ترين مسائل جامعه بود. ايشان با ابراز خرسندي از اين‌كه دانشگاه نسبت به مسائل جامعه بي‌تفاوت نيست تاكيد فرمودند كه مسائل و مشكلات جامعه بايد راه‌حل علمي داشته باشد و دانشگاه در اين زمينه مسئوليت دارد. البته به مديران كشور هم توصيه كردند كه براي حل مسائل دستگاه‌هاي خود سراغ اهل علم بروند و اينگونه نباشد كه اهل علم پشت در اتاق مديران بنشينند.

ديگر تعبير قابل تامل ايشان اين بود كه دانشگاه «تقويت‌كننده قوه عاقله كشور» است. در گفتمان
رهبر انقلاب «عقلانيت» يكي از دال‌هاي پر بسامد است. اين درست نقطه مقابل تبليغات سوء دشمناني است كه همواره تلاش مي‌كنند تصويري از نظام اسلامي ارائه دهند كه مغاير با عقلانيت و تدبير علمي است. البته همه ياران و پيروان معظم له هم بايد بكوشند از هرگونه رفتار و گفتاري كه مغاير با عقلانيت است بپرهيزند و هزينه به نظام تحميل نكنند.

نكته ديگر قابل تامل در سخنان ديشب رهبر معظم انقلاب، توصيه‌هاي ايشان در مورد تربيت دانشجويان بود؛ اول تربيت اخلاقي و معنوي و تهذيب نفس و برنامه‌ريزي فرهنگي دانشگاه‌ها در اين زمينه، و دوم تربيت جواناني اميدوار و خوشبين به جامعه و آينده خود.

متاسفانه در شرايط كنوني شاهد پمپاژ ياس و نااميدي در جامعه خصوصا در بين جوان‌ها و دانشجويان هستيم و برخي رسانه‌هاي بيگانه و فعالان شبكه‌هاي اجتماعي به هر بهانه‌اي تلاش مي‌كنند جوانان را نااميد و مايوس كنند. شايد يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها در حال حاضر مقابله با جريان ترويج ياس و نا اميدي است.

*منبع:روزنامه جام جم،1397،3،21
**گروه اطلاع رساني**1893**9131
۰ نفر