۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 82939525
T T
۰ نفر
آذربایجان شرقی رتبه دوم كشوری در پایین بودن فقر را دارد

تبریز -ایرنا- مدیركل كمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان اینكه بعد از تهران، رتبه دوم كشور از نظر پایین بودن آمار فقرا را داریم، گفت: ماهانه 185 میلیارد ریال مستمری به مددجویان پرداخت می كنیم.

محمد كلامی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مركز تبریز با بیان اینكه امروزه ماهیت فقر تغییر یافته است، افزود: در كلانشهرها ضعف فرهنگی عامل اصلی فقر و به همین دلیل بحث ایتام و محسنین جزو اولویت های این نهاد است.
وی با تاكید بر اینكه روی بحث ایتام و محسنین برنامه خاصی تعریف كردیم تا فقر از پدر به فرزند منتقل نشود و فقر بین نسلی پیش نیاید، گفت: یكی از اصلی ترین برنامه های كمیته امداد آذربایجان شرقی حامی یابی برای بچه ها است.

** 9 هزار یتیم در آذربایجان شرقی نیازمند حامی است
مدیر كل كمیته امداد آذربایجان شرقی با اعلام اینكه در زمان حاضر 12 هزار بچه یتیم بدون حامی در استان وجود دارد، اظهار داشت: در ماه رمضان امسال برای سه هزار یتیم حامی پیدا كردیم و پیگیر یافتن 9 هزار حامی برای بقیه ایتام هستیم.
كلامی، اهمیت توجه به فرزندان فقرا را در ایجاد نشاط اجتماعی بسیار ضروری توصیف كرد و گفت: اگر به آینده 12 هزار بچه یتیم توجه نكنیم آیا می توانیم به آینده نشاط استان امیدوار باشیم.
وی با بیان اینكه در ماه رمضان سال گذشته بیش از هشت هزار حامی، حمایت از ایتام و فرزندان نیازمند را در قالب طرح اكرام و محسنین بر عهده گرفتند، افزود: از خیران استان درخواست داریم با ثبت نام در طرح اكرام و محسنین، حمایت از ایتام و فرزندان نیازمند را بر عهده بگیرند.
مدیركل كمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان اینكه این نهاد به سمت كاهش حمایت های محض حركت كرده است، ادامه داد: پیامد حمایت محض، تنبلی اجتماعی و كاهش تلاش و كوشش است و به همین دلیل در سطح استان 19 هزار نفر از افراد تحت پوشش را كه توانایی كار دارند، شناسایی كرده ایم و قرار است در بازه زمانی 2 ساله آنان را خودكفا كنیم.

** برنامه ریزی برای اشتغالزایی و خودكفایی مددجویان
مدیركل كمیته امداد آذربایجان شرقی، ایجاد اشتغال برای مددجویان توانمند را از برنامه های دیگر این نهاد برشمرد و گفت: با توجه به بالا بودن رقم جمعیت پیر استان، تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشكی تبریز برای تربیت كمك پرستار و مراقبت از سالمند امضا كرده ایم كه بعد از آموزش جذب می شوند.
كلامی افزود: همچنین با همكاری جهاد دانشگاهی، آموزش مهارت نسخه خوانی برای 35 نفر از مددجویان برگزار كردیم كه همه این افراد در داروخانه های سطح استان مشغول هستند.
وی با بیان اینكه اكثر مددجویان تحت پوشش كمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند، از رویكرد جدید به اشتغال زنان خبر داد و گفت: تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش منعقد كرده ایم كه سرویس های مدارس دخترانه را به زنان سرپرست خانوار بدهند.
مدیركل كمیته امداد آذربایجان شرقی خاطرنشان كرد: به همین منظور سرویس مدارس با استفاده از تسهیلات اعطایی این نهاد به زنان تحت پوشش توسط بهترین خودروها خدمات ارایه می دهد.
كلامی با بیان اینكه تنوع مشاغل در كمیته امداد كمتر بود و بخاطر شهری بودن اكثر مددجویان امكان قالی بافی در خانه های كوچك شهری برای زنان فراهم نبود از تغییر نگاه به اشتغال در این نهاد خبر داد و گفت: امروزه تنوع بخشی به مشاغل شهری در كمیته امداد پررنگ تر است.
وی تولید برق خورشیدی توسط مددجویان و فروش آن به دولت را از جمله مشاغل جدید و مطالعاتی شده دانست و افزود: با پرداخت وام 30 میلیون تومانی فیبرهای نوری در پشت بام منازل مددجویان نصب می شود كه دولت این برق را از مددجویان می خرد.
كلامی، ارزش برق تولیدی مددجویان را ماهانه 8 میلیون ریال اعلام كرد و گفت: با كسر اقساط وام پرداختی ماهانه 6 میلیون ریال برای مددجویان درآمد حاصل می شود.
مدیركل كمیته امداد همچنین از اجرای برنامه هایی برای اشتغال در حوزه دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: پرورش بز سیاه شیری در روستاهای حوزه دریاچه ارومیه در دستور كار است و به همین منظور مسوولان كمیته های امداد این روستاها جهت بازدید از مركز پرورش بز شیری به استان كرمان اعزام شده اند.

** پرداخت كمك هزینه تحصیل تا مقطع دكتری
مدیر كل كمیته امداد آذربایجان شرقی پرداخت كمك هزینه تحصیل به دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش را یكی دیگر از خدمات این نهاد برشمرد و گفت: این كمك ها علاوه بر میزان مستمری پرداختی به خانواده های این مددجویان است.
كلامی با بیان اینكه ماهانه یك میلیون ریال كمك هزینه به دانش آموزان تحت پوشش پرداخت می كنیم، خاطرنشان كرد: برای دانشجویان مقطع دكتری در هر ترم 35 میلیون ریال و برای داشجویان فنی مقطع لیسانس 8 میلیون ریال و دانشجویان علوم انسانی 7 میلیون ریال پرداخت می كنیم.
وی اظهار داشت: هم اكنون خانواده تحت پوششی داریم كه 2 فرزندش در مقطع دكتری و یك فرزند نیز در مقطع فوق لیسانس تحصیل می كنند كه كمك هزینه پرداختی كمیته امداد به آنان در هر ترم 9 میلیون تومان است.

** پرداخت 12 میلیارد تومان هزینه درمانی
مدیركل كمیته امداد آذربایجان شرقی از پرداخت 12 میلیارد تومان هزینه درمانی مددجویان به مراكز درمانی در سال گذشته نیز خبر داد و گفت: 60 درصد بودجه كمیته امداد دولتی است.
كلامی با بیان اینكه مردم تصور درستی از حجم فقر ندارند، خاطرنشان كرد: اگر كمك های دولتی نباشد با كمك های مردمی تنها می توان یك ماه هزینه مددجویان را پرداخت كرد.
وی ساخت مسكن مددجویی را از جمله برنامه های این نهاد دانست و افزود: امسال 900 واحد مسكن مددجویی با كمك سپاه و استانداری در استان احداث می شود و 20 میلیون تومان وام بلاعوض برای هر واحد توسط كمیته امداد پرداخت می شود.
مدیركل كمیته امداد آذربایجان شرقی، اعزام مددجویان به مشهد مقدس و عتبات عالیات را از جمله برنامه های فرهنگی و مذهبی این نهاد برشمرد و گفت: سالانه پنج هزار نفر به مشهد و سه هزار نفر نیز به عتبات عالیات اعزام می كنیم.
72 هزار خانوار شامل 115 هزار نفر در آذربایجان شرقی تحت پوشش كمیته امداد هستند؛ 62 درصد جمعیت تحت پوشش را افراد سالمند تشكیل می دهند.
6132/518
۰ نفر