«فرامرز مداح» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر چند در بارنامه های كاغذی مطالبی قید می شود كه هنوز برخی از دستگاه های اجرایی به آن استناد می كنند اما حذف بارنامه های كاغذی در جلوگیری از دریافت كمیسیون اضافی از رانندگان موثر است.
وی بیان كرد: اكنون تمام اطلاعات بارنامه های كاغذی و الكترونیكی در سامانه سازمان راهداری ثبت می شود و مدیر فنی در شركت های حمل و نقل موظفند پس از بارگیری كامیون را بازدید كنند.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: برای جلوگیری از حضور رخ به رخ رانندگان در شركت های حمل ونقل برای دریافت بار، اصلاح آیین نامه وظایف مدیر فنی در شركت های حمل و نقل آماده شده است كه با تصویب دولت، شركت های حمل ونقل به صورت الكترونیكی با رانندگان ارتباط برقرار می كنند و هرگونه پرداخت كمیسیون از طرف رانندگان به صورت الكترونیكی و شفاف خواهد بود.
مداح افزود: ارتباط رخ به رخ بین شركت های حمل ونقل و رانندگان سبب شده كه هرگونه پرداختی اضافی از طرف رانندگان به شركت ها به صورت نقدی انجام شود و هیچگونه ردپایی باقی نماند در حالی كه با حذف بارنامه كاغذی و با صدور بارنامه الكترونیكی مسایل و مشكلات مربوط به دریافت كمیسیون اضافی از رانندگان حل و فصل می شود.
وی تاكید كرد: در صورتی كه صدور بارنامه كاغذی در كشور متوقف و تمام بارنامه ها و پرداخت كمیسیون رانندگان نیز به صورت الكترونیكی انجام شود، بسیاری از مشكلات كامیونداران در این زمینه برطرف می شود.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهارداشت: بسترهای لازم برای صدور بارنامه الكترونیكی در كشور فراهم شده و اكنون در بسیاری از استانها بارنامه ها به صورت الكترونیكی صادر می شود و به تدریج با برنامه ریزی مناسب تا 3 ماه آینده صدور بارنامه كاغذی در حمل ونقل جاده ای متوقف می شود.
به گزارش ایرنا، صدور بارنامه الكترونیكی حلقه مفقوده در حمل و نقل جاده ای به شمار می رود زیرا با همگانی شدن صدور این بارنامه همه اطلاعات مربوط به ناوگان، راننده و محموله بار و كمیسیون دریافتی آن به صورت مستمر قابل رصد است.
صدور بارنامه الكترونیكی عامل اصلی امنیت جابجایی كالا، بهبود استانداردهای حمل بار، كاهش تلفات و برقراری عدالت جادهای و ایجاد سامانه بارنامه برخط و یا همان الكترونیكی شدن صدور بارنامه به عنوان یك تحول شگرف در حوزه حمل و نقل محسوب میشود.
با وجود همه مزایای الكترونیكی شدن صدور بارنامه، هنوز هم صدور این بارنامه در سطح كشور همگانی نشده و این سبب شده زمینه مناسب برای سوداگری شركت های حمل و نقل در كشور فراهم شود.
با توجه به برنامهریزیهای انجام شده در زمینه كنترل و نظارت بر فعالیت ناوگان حمل و نقل جادهای كالا، زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای طرح صدور بارنامه الكترونیكی در كشور فراهم شده به گونهای كه با حذف صدور بارنامههای كاغذی، برای هر خودروی حامل كالا كد رهگیری صادر میشود كه از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سایر دستگاههای نظارتی از جمله پلیس راه قابل كنترل و ردیابی است.
تسهیل در فرآیند صدور بارنامه، حذف ترددهای غیرضروری و طی مسافتهای طولانی برای اخذ بارنامه، كاهش مصرف سوخت، تسهیل در صدور بارنامه الكترونیكی از جمله ویژگیها و مزیت های اجرایی شدن این كار در كشور است.
قرار بود بر اساس هماهنگیهای انجام شده با دستگاههای ذیربط و ادارات كل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای سراسر كشور، صدور بارنامه الكترونیكی تا پایان 96 به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از ارزیابی صحت و درستی اجرای این طرح، از ابتدای خردادماه سال 97 در سراسر كشور به مرحله اجرا درآید و از این رو صدور بارنامه الكترونیكی در بسیاری از استانها آغاز شده است.
حذف بارنامه كاغذی و صدور بارنامه الكترونیكی تغییر و تحول بزرگی در حوزه حملونقل جادهای محسوب میشود و انتظار می رود با همكاری و مساعدت سایر دستگاهها از جمله پلیس راه این طرح مهم به بهترین شكل و كمترین مشكل در كشور اجرایی شود.
عدهای از كارشناسان بر این باورند كه مزیت های زیادی صدور بارنامه الكترونیكی را در كشور ضروری كرده است زیرا تمام مسایل مربوط به تعیین نرخ كرایه حمل ونقل كالا در كشور به صورت شفاف در این سند ثبت می شود و هیچ شركت و یا شخصی نمی تواند از آن تخطی كند.
محمدامین نورشاهی كارشناس صنعت حمل و نقل در این زمینه معتقد است: هزینه حمل بار با استفاده از بازارگاه های الكترونیكی و هوشمند حمل بار و حذف واسطه ها، تا 40 درصد كاهش می یابد.
به گفته وی، 60 درصد بار در كشور با قیمت واقعی جابجا نمی شود و استفاده از سیستم های هوشمند بار می تواند بسیاری از هزینه های اضافی را در این بخش كاهش دهد.
وی یادآور شد: بازارگاه های الكترونیك حمل ونقل بار با اتصال به سیستم های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به آخرین اطلاعات رانندگان دارای كارت هوشمند دسترسی دارند و این مساله در كاهش ریسك حمل بار در كشور اثرگذار است.
این كارشناس صنعت حمل و نقل بار گفت: آمارها نشان می دهد كه اكنون 500 هزار راننده در سطح كشور در امر جابجایی بار ایفای نقش می كنند و سیستم های هوشمند كمك خواهند كرد كه صاحبان كالا به سهولت راننده مورد نظر خود را برای حمل بار تعیین و روی قیمت حمل آن نیز توافق شود.
وی با اشاره به مزیت های صدور بارنامه های الكترونیكی اظهارداشت: قرار است صدور بارنامه های كاغذی در كشور متوقف شود و این مساله در تسهیل سفر كامیون ها برای جابجایی بار كه به روش سنتی انجام می شود، موثر خواهد بود.
این كارشناس صنعت حمل و نقل بار بیان كرد: آمارها نشان می دهد كه سالانه حدود 400 میلیون تن كالا در سطح كشور جابجا می شود و استان تهران با وجود دوری آن از بنادر كشور بیشترین جابجایی بار را در سطح كشور به خود اختصاص داده است.
نورشاهی با بیان اینكه با پیشرفت های صنعت حمل و نقل و هوشمند سازی این بخش استفاده از روش های سنتی در جابجایی بار در كشور جوابگو نیست، تاكید كرد: باید استفاده از سیستم های هوشمند در فضای مجازی به صورت گسترده مورد توجه قرار گیرد و بازارگاه های الكترونیكی كشور در زمینه حمل هوشمند بار در حمل و نقل برون شهری و در حوزه های مختلف كشاورزی، صنعتی، معدنی و بازرگانی نقش مهمی را ایفا كند.
اقتصام**1108*2025
تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: بارنامه كاغذی با هدف شفاف شدن كمیسیون دریافتی شركت های حمل و نقل از رانندگان، تا سه ماه آینده حذف می شود و جای خود را به بارنامه های الكترونیكی می دهد.