۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82941693
T T
۰ نفر

رشد 27.6 درصدی فولاد ایران

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82941693
رشد 27.6 درصدی فولاد ایران

تهران- ایرنا- طبق آمار انجمن جهانی فولاد (World Steel Association)، در چهارماه اول سال میلادی2018، ایران 8 میلیون و 127 هزار تن فولاد خام تولید كرد كه در مقایسه با تولید سال گذشته (6 میلیون و 369 هزار تن) 27.6 درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اهرم های مقابله با ركود مسكن، مقاصد صادراتی ایران، گسترش همكاری‌های صنعت پتروشیمی ایران و سوییس و افزایش معاملات مسكن طی هفته گذشته درصدر خبرهای مطبوعات اقتصادی كشور قرار گرفت.

**روند صعودی تولید فولاد
در چهارماه اول سال میلادی 2018 ، فولاد مباركه با تولید 2 میلیون و 276 هزار تن، فولاد هرمزگان با تولید 505 هزار تن و مجتمع فولاد سبا با تولید 388 هزار تن، به ترتیب رشد 12 و 6 و 70 درصدی را به ثبت رساندند. به گزارش انجمن جهانی فولاد (World Steel Association)، در مدت مذكور، ایران 8 میلیون و 127 هزار تن فولاد خام تولید كرد كه در مقایسه با تولید سال گذشته (6 میلیون و 369 هزار تن) 27.6 درصد رشد نشان می‌دهد.
این گزارش حاكی است تولید فولاد خام ایران در آوریل 2018 با رشد 12.4 درصدی به یك میلیون و 950 هزار تن رسید. این در حالی است كه این رقم در مدت مشابه سال گذشته یك میلیون و 735 هزار تن بود.تولید 64 كشور فولادساز جهان نیز در چهارماه نخست سال جاری میلادی 575 میلیون و 155 هزار تن ثبت شد كه حاكی از رشد 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.همچنین میزان تولید فولادسازان جهان در آوریل 2018، با 4.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 148 میلیون و 322 هزار تن رسید. این رقم در آوریل سال گذشته 142 میلیون و 433 هزار تن ثبت شد.

** اهرم های مقابله با ركود مسكن
كارشناسان مسكن معتقدند هم‌اكنون با دو اهرم می‌توان خطر بازگشت زودهنگام بازار معاملات ملك به دوره ركود را كنترل و برطرف كرد؛ اهرم اول به یك تغییر رفتار عمده در عوامل فروش واحدهای مسكونی مربوط می‌شود كه هم‌اكنون خود را در شكل اعمال تخفیف جزئی در برخی فایل‌های فروش آپارتمان در بعضی محلات شهر تهران نشان می‌دهد؛ در صورت سرایت این رفتار به سایر فروشندگان در مناطق مصرفی می‌توان نسبت به ادامه حركت بازار مسكن در مسیر رونق امیدوار بود.
اهرم دوم به برقراری جریان پرداخت تسهیلات لیزینگ به متقاضیان خرید مسكن برمی‌گردد؛ هم‌اكنون قدرت خرید تسهیلات 90 میلیون تومانی خرید مسكن از محل اوراق حق تقدم به واسطه افزایش دست‌كم 25 درصدی قیمت مسكن، به همین میزان كاهش یافته است؛ در حالی كه سال گذشته متقاضیان خرید آپارتمان با احتساب میانگین قیمت مسكن در شهر تهران قادر به خرید یك آپارتمان 50 مترمربعی به قیمت 250 تا 300 میلیون تومان بودند واسطه‌های بازار مسكن می‌گویند هم‌اكنون فایل‌های فروش مسكن زیر 400 میلیون تومان كمیاب شده است.
به اعتقاد فعالان و كارشناسان بازار مسكن مسیر پرداخت تسهیلات لیزینگ باید به گونه‌ای طراحی شود كه تقاضای مصرفی و واحدهای كم‌سن در اولویت خرید با استفاده از این تسهیلات قرار بگیرند.

** مقصدهای صادراتی ایران
آمارهای ارائه شده از سوی گمرك در دو ماه نخست امسال 100 كشور عمده مقصد صادراتی ایران را معرفی كرده است.‌ ارزیابی رتبه‌بندی كشور‌های مختلف دنیا نشان می‌دهد كه بازاریابی ایران برای صادرات كالاهای خود در كشور‌های منطقه و آسیایی موفق‌تر بوده است؛ به‌طوری كه 10 كشور اول این لیست به ترتیب چین، امارات‌متحده‌عربی، عراق، افغانستان، هند، كره‌جنوبی، تركیه، پاكستان، اندونزی و تایلند هستند كه بیشترین رشد مربوط به اندونزی است.
این امر نشان می‌دهد هدف‌گذاری صادراتی ایران به شكل قابل‌توجهی بر كشور‌های آسیایی متمركز است. بررسی 20 كشور نخست مشتریان كالاهای ایرانی نشان می‌دهد، تنها كشور اروپایی حاضر در بین این مقاصد، ایتالیا است. این كشور در جایگاه سیزدهم فهرست 100 مقصد برتر صادراتی ایران قرار گرفته است. با نگاهی به 50 مقصد عمده صادراتی ایران هم به‌جز ایتالیا تنها به نام 6 كشور دیگر اروپایی برمی‌خوریم. آلمان در رده 22، اسپانیا در رده 27، بلژیك در رده 32، انگلیس در رده 38، هلند در رده 42 و بلغارستان در رده 44 قرار دارد. اگرچه استراتژی توسعه صادرات به اروپا پس از برجام به‌صورت جدی‌تر دنبال می‌شود اما آنچه در عمل دیده می‌شود مبین سهم بالای آسیایی‌ها از صادرات ایران است. در میان این 100 كشور بررسی شده در گزارش گمرك، صادرات ایران به 31 كشور منفی و به 69 كشور مثبت بوده است.

** گسترش همكاری‌های صنعت پتروشیمی ایران و سوییس
شركت ملی صنایع پتروشیمی‌ایران و شركت كازاله سوئیس، به تازگی بدون توجه به خروج آمریكا از برجام و هشدار این كشور به شركت‌های بین المللی برای حضور در ایران، زمینه‌های گسترش همكاری‌های مشترك را بررسی كردند. «رضا نوروززاده» در دیدار با مدیران ارشد شركت كازاله درباره فعالیت‌های این شركت در زمینه دانش فنی و نیز لایسنس‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی‌ایران مذاكره و رایزنی كرد. با توجه به این كه شركت كازاله در شرایط خاص همكاری‌های مطلوبی با شركت‌های ایرانی داشته است از این شركت درخواست شد این همكاری تداوم یافته و در ابعاد وسیع تری در زمینه دانش فنی و انتقال تكنولوژی ادامه یابد.
از جمله این همكاری‌ها می‌توان به ارائه دانش فنی واحدهای آمونیاك طرح‌های استانی گلستان، لردگان و زنجان و همچنین همكاری با بخش خصوصی اشاره كرد.
همچنین مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی‌و مدیران ارشد شركت ایتالیایی «سایپم» به تازگی زمینه‌های همكاری در صنعت پتروشیمی‌را بررسی كردند. بهینه سازی و اصلاح تولید، همكاری در پتروشیمی‌تبریز، پتروشیمی‌كرمانشاه، واحد استایرن پتروشیمی‌پارس و واحد‌های اوره از جمله محورهای دیدار مقامات 2 شركت بود.

** افزایش معاملات مسكن
میانگین قیمت مسكن شهر تهران در اردیبهشت ماه 1396 متری چهار میلیون و 530 هزار تومان بود كه این رقم در اردیبهشت‌ماه 1397 به متری 5 میلیون و 980 هزار تومان رسیده و در این شرایط قدرت خرید مسكن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومی حدود 25 درصد كاهش یافته است‌. از سوی دیگر، نقش برخی دفاتر مشاوران املاك به عنوان عامل ثانویه در رشد قیمت‌ها طی شش ماه اخیر محسوس بوده است‌.
با توجه به طولانی شدن دوره ركود مسكن و اثرپذیری از جهش قیمت ارز و سكه انتظار می‌رفت قیمت مسكن در سال 1397 با شیب ملایمی افزایش پیدا كند اما متقاضیان این حوزه به یكباره در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال با افزایش 29 و 35 درصد قیمت‌ها غافلگیر شدند‌. قیمت در بعضی مناطق تهران تا 53 درصد رشد كرد‌.
معاملات مسكن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه 16.7 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافت و به رقم 19 هزار مورد رسید‌. قیمت‌ها نیز بالاترین میزان افزایش از سال 1392 به بعد را تجربه كرد و 35 درصد رشد نقطه به نقطه را نشان داد‌. هم‌اكنون متوسط قیمت مسكن شهر تهران متری 5 میلیون و 980 هزار تومان است‌.
رصد تراكم معاملات حاكی از آن است كه مناطق مرفه‌نشین و متوسط به بالا همچون مناطق 1، 5، 2، 4 و 8 سهم بیشتری از رشد قیمت و معاملات را نسبت به دیگر مناطق داشتند‌. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری كرد خانوارهای متوسط كه هدف صندوق پس‌انداز مسكن یكم بوده‌اند با جهش یكباره قیمت‌ها دو مسیر را پیش روی خود می‌بینند؛ عده‌ای به خرید واحدهای قدیمی و كوچك‌متراژ روی آورده‌اند و عده‌ای دیگر هنوز تصمیمی برای خرید نگرفته‌اند‌.

پژوهشم**458**1601**
۰ نفر