۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82941917
T T
۰ نفر

پنج گوساله در سایت احیای گوزن ایلام متولد شدند

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82941917
پنج گوساله در سایت احیای گوزن ایلام متولد شدند

ایلام - ایرنا - مسئول سایت تكثیر گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام گفت: سایت تكثیر و احیای گوزن مانشت و قلارنگ در سال جاری شاهد تولد پنج راس گوساله گوزن بوده است.

فرزاد بهامین روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: با توجه به اینكه در فصل بهار امسال بارندگی های مطلوبی در استان ایلام و منطقه مانشت و قلارنگ بارید و زمین از لحاظ پوشش گیاهی غنی بود گوزن های زرد ساكن در این سایت زودتر از موعد زادآوری كردند.
وی افزود: امسال به علت وضعیت مساعد هوا زاد و ولد این وحوش از نیمه دوم فروردین ماه شروع شد در حالیكه معمولا از اواخر اردیبهشت ماه زاد و ولد گوزن های سایت شروع می شود.
بهامین یادآور شد: گوزن های این سایت همه ساله در فصل شهریور اقدام به جفت گیری می كنند و در فصل بهار سال بعد نیز نوزادان این وحوش به دنیا می آیند و فرایند تولد گوساله ها تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ادامه دارد.
وی افزود: با تولد این پنج راس گوساله جدید تعداد گوزن های زرد ایرانی سایت مانشت و قلارنگ به 40 راس است كه 35 راس آنها را گوزن های بالغ تشكیل داده است.
وی گفت: با توجه به وسعت محدود سایت و تعداد گوزن های موجود باید برای حفظ سلامت جسمانی و ژنتیكی تعدادی از این گوزن ها به سایت های تكثیر و احیای دیگر استان های كشور منتقل شوند.
وی یادآور شد: در حال حاضر هیچ گونه مشكل و مورد خاصی سلامت و امنیت این گوزن ها را تهدید نمی كند اما انتقال تعدادی از انها به دیگر نقاط كشور ضروری است و مكاتبات لازم در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست كشور صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، سایت تكثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای 80 هكتار گستره است، این سایت سال 86 با انتقال 6 راس گوزن بالغ از جزیره اشك دریاچه ارومیه كار خود را شروع كرد.
با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی ونبود تلفات و مریضی در زمره موفق ترین سایت های تكثیر و احیا گونه های در معرض خطر در كشور است.
تاكنون در سال 95 تعداد 10 راس از گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس نیز در سال 96 به استان خوزستان برای تكثیر واحیا منتقل شد.
/6034/7172