۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۴۹
کد خبر: 82942429
T T
۰ نفر
انتقاد دوباره وزير خارجه لبنان از كميسارياي پناهجويان

بيروت-ايرنا-وزير خارجه لبنان بار ديگر از اقدامات كميسارياي پناهجويان سازمان ملل در قبال پناهجويان سوري انتقاد كرد.

به گزارش ايرنا، «جبران باسيل» امروز (چهارشنبه) در بازديد از منطقه عرسال در شرق لبنان كه ميزبان تعدادي از پناهجويان سوري است، گفت: نه «سعد الحريري» نخست وزير و نه هيچ لبناني ديگر خواهان باقي ماندن آوارگان در لبنان نيستند. همچنان كه كسي به دنبال درگيري با كميسارياي عالي پناهجويان نيست اما امروز زمان آن رسيده كه بگوييم ديگر كافي است.
وي با بيان اينكه برخي به دنبال طولاني شدن بحران آوارگان هستند، خاطرنشان كرد: ما نمي گوئيم بازگشت به صورت فوري و اجباري صورت گيرد بلكه خواهان مرحله اي و امن بودن بازگشت هستيم اما مشكل اينجاست كه آنها (كميساريا) به ما اجازه نمي دهند كه مرحله نخست (از بازگشت آوارگان) را به اتمام برسانيم.
باسيل تاكيد كرد كه كشورش خواهان كمك سازمان ملل است اما به گفته وي اين كمك بايد در راستاي بازگشت آوارگان و ارائه كمك در سوريه باشد.
وزير خارجه لبنان افزود: ما از خواسته مان در ضرورت بازگشت آوارگان به كشورشان كوتاه نمي آييم و در عين حال مي خواهيم كه اين بازگشت امن و محترمانه باشد. ما بازگشت آوارگان در شرايط ناامن را نمي پذيريم.
سخنان وزير خارجه لبنان در شرايطي مطرح شد كه وي جمعه پيش در اعتراض به اقدامات كاركنان كميسارياي پناهجويان دستور توقف صدور مجوز اقامت آنها را صادر كرد.
اين تصميم پس از انتشار گزارش هايي درباره مانع تراشي كاركنان كميساريا در مسير بازگشت آوارگان و ترساندن آنها از بازگشت اتخاذ شد.
ديروز اما سخنگوي كميسارياي عالي پناهجويان سازمان ملل از وزارت خارجه لبنان خواست تا در تصميم اخيرش در توقف صدور مجوز اقامت اعضاي اين كميساريا در لبنان تجديد نظر كند.
«اندري ماهيسيچ» افزود: اين تصميم به كاركنان ما و خانواده هاي آنها آسيب مي زند و تاثير مستقيمي بر توان كميساريا در انجام درست وظايفش در لبنان دارد.
لبنان چند سالي است كه ميزبان يك و نيم ميليون پناهجوي سوري است.
كمبود امكانات و مشكلات اجتماعي و امنيتي ناشي از حضور اين تعداد پناهجو باعث شده مقام هاي لبناني بارها خواستار بازگشت آنها به كشورشان شوند.
بهبود شرايط امنيتي در سوريه اين انتظار را ايجاد كرد كه بسياري از اين پناهجويان به كشورشان بازگردند.
با اين وجود به تازگي گزارشي در خبرگزاري ملي لبنان منتشر شد كه نشان مي داد ماموران كميسارياي پناهجويان سازمان ملل در جريان گفت و گو با خانواده هايي كه قصد بازگشت به سوريه دارند، آنها را از اين كار مي ترسانند و بر تصميم آنها تاثير گذاشته اند.
اين گزارش خشم و نارضايتي برخي مقام هاي لبناني از جمله باسيل را در پي داشته است. او گفت كه كميساريا آشكارا سياست هاي دولت لبنان را به چالش گرفته است.
از سوي ديگر «سعد الحريري» نخست وزير ديروز پس از ديدار با «فيليپ لازاريني» نماينده امور بشردوستانه سازمان ملل و «ميراي جيرار» نماينده دفتر كميسارياي پناهجويان سازمان ملل در لبنان گفت كه آنها شركاي ما و ياري دهنده به ما در موضوع بازگشت پناهجويان سوري به كشورشان است.
وي راه حل نهايي پناهجويان سوري را بازگشت به كشورشان توصيف كرد.
چند روز پيش مشاور الحريري در امور پناهجويان از تصميم باسيل در خصوص كميساريا انتقاد كرده بود.
خاورم**2054