۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82942824
T T
۰ نفر

معلولان و سالمندان خلخال با مشكل تردد مواجه هستند

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82942824
معلولان و سالمندان خلخال با مشكل تردد مواجه هستند

اردبیل- ایرنا - رییس اداره بهزیستی خلخال گفت: به علت نبود امكانات مناسب سازی در بیشتر ادارات دولتی و ساختمان های عمومی از جمله آسانسور و رمپ، جمعیت معلول و سالمند این شهرستان با مشكل جدی تردد به این اماكن مواجه هستند.

به گزارش ایرنا ، دل انگیز مسروری روز پنجشنبه در جلسه ستاد هماهنگی مناسب سازی خلخال افزود: تعداد ساختمان های اداری و عمومی طبقاتی دارای امكانات مناسب سازی این شهرستان كمتر از انگشتان دست می باشد.
وی گفت: در كنار اجرا نشدن قانون مناسب سازی در ساختمان های اداری تازه احداث شده در خلخال ، اجاره ساختمان های عمومی از سوی متصدیان دفترخانه های اسناد رسمی و یا سایر اماكن عمومی مشابه آن در طبقات فوفانی ساختمان های قدیمی و دارای راه پله های باریك و غیر استاندارد موجب شده تا بسیاری از معلولان و سالمندان بدلیل محدودیت تردد با مشكل مواجه شوند.
وی با بیان اینكه طرح مسائلی همچون نبود اعتبار مالی در ادارات از جمله موانع سر راه اجرای قانون مناسب سازی ادارات دولتی در این شهرستان است، افزود: بهزیستی پس از بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان نخستین اداره دولتی خلخال است كه امسال اقدام به راه اندازی بالابر در این ساختمان كرده است.
وی اظهار كرد: ارائه خدمات اداری به معلولان و سالمندان در طبقات همكف ساختمان های اداری تنها حل مشكل تردد این افراد به طبقات فوقانی شاید بصورت مقطعی قابل قبول باشد ولی برای حل ریشه ای مشكل قانون مناسب سازی ساختمان های اداری و عمومی باید بصورت جدی و عملی اقدام شود.
داود بحری ، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خلخال نیز در این جلسه گفت: نصب تجهیزات آسانسور در ساختمان های با ارتفاع هفت متر و بیشتر و در ساختمان های تجاری 2 سقف روی واحد تجاری الزامی بوده و نقشه های ساختمانی فاقد این تجهیزات در هیچ شرایطی از سوی سازمان نظام مهندسی تایید نخواهد شد.
وی افزود: ارائه گواهی تایید آسانسور استاندارد به شهرداری نیز برای دریافت گواهی پایان كار از سوی متصدیان ساخت این گونه ساختمان ها ضروری می باشد.
حدود 10 درصد جمعیت استان اردبیل را معلولان سالمندان ، بیماران روانی و معلول تشكیل می دهند.
بر اساس آخرین آمار استان اردبیل یك میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد.
یك هزار و 500 معلول در استان اردبیل در 33 مركز نگهداری معلولان ذهنی ، جسمی و حركتی زیرپوشش خدمات تخصصی ، بهداشتی ، درمانی ، دارویی ، پرستاری ، روانی و رفاهی قرار دارند.
7119/6018