۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82942936
T T
۰ نفر
ساعت كار اداری از هفته آینده در استان یزد تغییر می كند

یزد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد از تغییر ساعت كار دستگاه های اجرایی این استان از یكشنبه هفته آینده ،27خرداد ماه جاری تا 31مرداد ماه 1397 با هدف كاهش مصرف انرژی الكتریكی و رعایت الگوی مصرف برق خبر داد.

علی زینی وند روز پنجشنبه به ایرنا گفت: این تصمیم با توجه به مصوبه 13خرداد ماه 97هیات وزیران در باره تغییر ساعت كار اداره ها در فصل گرما و به منظور رعایت الگوی مصرف و درخواست مدیر عامل شركت توزیع برق استان اتخاذ شد.
وی افزود: به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی از یكشنبه هفته آینده تا پایان مرداد ماه 97 ساعت كار كاركنان دستگاه های اجرایی به استثنای مراكز درمانی از 30: 06 تا 13:30 خواهد بود.
معاون استاندار یزد تأكید كرد: بر این اساس مدیران دستگاهها و فرمانداران موظف هستند به منظور كاهش مصرف برق در تنظیم دمای محیط كار حداقل 25 درجه سانتیگراد ، خارج كردن وسایل سرمایشی و روشنایی بعد از ساعت اداری از مدار نظارت داشته باشند.
هیات وزیران در جلسه یكشنبه 13خردادماه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، با پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر تغییر ساعت كار اداره ها و دستگاه های دولتی، بانك ها، شهرداری ها و سایر مؤسسات عمومی غیر دولتی برای بهینه سازی مصرف انرژی موافقت كرد.
در این جلسه ، به استانداران هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و شهرستان های استان های دیگر كه دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اجازه داده شد،به تشخیص شركت های توزیع نیروی برق، ساعت شروع و پایان كار اداره ها و دستگاه های مشمول را به ساعت 6:30 صبح تا 13:30 تغییر دهند.
همچنین تمامی دستگاه های اجرایی مكلف شدند در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت كنند كه مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل 10 درصد كاهش یابد.
بر این اساس تمام دستگاه ها ملزم شدند نسبت به مواردی از قبیل خاموش كردن سیستم های سرمایشی و روشنایی غیر ضروری پس از پایان وقت اداری، استفاده از حداقل انرژی الكتریكی برای روشنایی در روز و تنظیم دمای محیط كار حداقل 25 درجه سانتیگراد و استفاده از مولدهای اضطراری برای تولید برق در ماه های تیر و مرداد از ساعت 12:00 الی 18:00 اقدام كنند.
علاوه بر این تمام واحدهای صنعتی و كشاورزی كه دارای مولد برق بیش از 100 كیلووات هستند، موظف شدند طی ماه های تیر و مرداد بین ساعات 12:00 تا 16:00 جهت تأمین كل و یا بخشی از برق مورد نیاز از ظرفیت های نیروگاهی خود استفاده كنند و وزارت نفت نیز موظف به تأمین سوخت گاز و یا نفت گاز مورد نیاز برابر قیمت های بخش صنعت است.
همچنین مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق استان یزد گفت: احتمالا پیك مصرف برق استان به یكهزار و 600مگاوات در تابستان سال 97برسد.
وی گفت: سال 96 با همكاری اداره های استان و تغییر ساعت اداری ، 20 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شد.
محمدرضا صحتی امروز در گفت و گو با ایرنا پیش بینی كرد كه امسال 2 برابر پارسال با مشاركت اداره ها صرفه جویی شود به این دلیل از مدیران انرژی شركت ها و اداره ها درخواست كرد در پایان ساعت اداری سیستم سرمایشی را خاموش كنند.
وی با بیان اینكه سال گذشته پیك بار استان یكهزار و 430مگاوات بود و در 21خرداد ماه به یكهزار و 420 مگاوات رسید،از مردم خواست با مصرف بهینه برق به خصوص در ساعت پیك بار استان - ساعات 12تا 14 و ساعت پیك شب 20تا 24 در تامین برق مطمئن ، صنعت برق را همراهی كنند.
این مسئول یادآور شد: در عین حال امسال همانند سال های گذشته علاوه بر طرح تغییر ساعت كار اداره ها ، برخی طرح‌های پیك سایی همچون كاهش یا قطع بار برنامه ریزی شده، استفاده از مولد اضطراری و ذخیره عملیاتی صنایع و كشاورزی در حال اجراست.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق استان پیشتر در گفت و گو با ایرنا تاكید كرده بود: در طرح كاهش پیك بار تابستان سال گذشته، 22.5 میلیارد ریال پاداش مشاركت به صنایع و كشاورزان استان اختصاص یافت .
وی اضافه كرد: همچنین سال قبل 61 مشترك صنعتی با كاهش 57 مگاوات در طرح ذخیره عملیاتی و 117 مشترك صنعتی دیگر با 55 مگاوات كاهش مصرف در طرح های مدیریت مصرف مشاركت كردند.
وی ادامه داد: در قالب این طرح ، 6میلیارد و 836 میلیون ریال پاداش به صنایع مشاركت كننده در طرح ذخیره عملیاتی و یك میلیارد و 148 میلیون ریال به مشتركان همكار در طرح تعطیلات و تعمیرات هم پرداخت شد.
این مسئول در ادامه به مشاركت 38 واحد صنعتی دیگر در كاهش 41 مگاواتی مصرف برق با استفاده از دیزل ژنراتور در ساعات پیك بار و پرداخت 585 میلیون و 667 هزار ریال به آنها و مشاركت یكهزار و 156 مشترك كشاورزی و مشتركان خانگی اشاره كرد.
تعداد مشترگان برق استان 643هزار مشترك است و یزد چهارمین استان صنعتی كشور نیز است.
1968/2047