۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82943973
T T
۰ نفر

3300 تن گندم از كشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد

۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82943973
3300 تن گندم از كشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی از خرید سه هزار و 300 تن گندم استان در سال جاری خبر داد و گفت: 50 درصد وجه این گندم ها به مبلغ 11 میلیارد و 520 میلیون ریال به حساب كشاورزان واریز شده است.

مجید اسداللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش دیگری از مطالبات نیز تا 2 ماه آینده پرداخت می شود.
وی بیان كرد: 22 مركز جمع آوری در استان خراسان جنوبی خرید محصولات كشاورزی را به عهده دارند كه بخشی از این مراكز تعاونی های روستایی محلی هستند و چند مركز دولتی نیز عهده دار این كار است.
مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی ادامه داد: خرید گندم از كشاورزان استان در 60 درصد مراكز خرید آغاز شد و بقیه مراكز نیز به محض برداشت آمادگی جمع آوری دارند.
وی با اشاره به فعال بودن 6 سیلو در استان گفت: این سیلوها در قاین و بیرجند كار ذخیره سازی گندم موردنیاز خبازی و نانوایی های استان را بر عهده دارند.
اسداللهی با بیان اینكه بخشی از نیاز گندم، خارج استان تامین می شود افزود: سه كارخانه نیز در استان با فناوری بالا آرد موردنیاز را تامین می كنند و ظرفیت تولیدی خوبی هم دارند.
وی با اشاره به اینكه گندم موردنیاز حداقل 10 ماه استان در سیلوها ذخیره سازی می شود گفت: پیش بینی ذخایر احتیاطی همیشه وجود دارد و به علت تولید پایین گندم در خراسان جنوبی از استان های دیگر نیز گندم مازاد خریداری می شود.
وی قیمت خرید گندم امسال را هر كیلوگرم یكهزار و 300 تومان عنوان كرد و افزود: این قیمت برای گندم پاك، یكهزار و 352 تومان است.
مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینكه سال گذشته بالغ بر 21 هزار تن گندم خریداری شد، پیش بینی كرد: امسال نیز حدود 20 هزار تن گندم از كشاورزان خریداری شود.
وی یادآور شد: از آنجا كه بارندگی ها، گرما و سرما به جلو منتقل شده و به تعبیری بهار را دیرتر در استان تجربه كردیم برداشت گندم و تحویل به دولت نیز با تاخیر انجام می شود.
اسداللهی گفت: در بحث كشت گندم شهرستان های قاین، نهبندان، زیركوه و بشرویه بیشتر مطرح هستند.

** گندم مستقیم از كشاورز خریداری می شود
وی ادامه داد: امسال گندم به صورت مستقیم از كشاورزان خریداری و كرایه حمل به آنان پرداخت می شود.
وی گفت: كشاورزانی كه گندم برداشت شده را مستقیم به مراكز سیلو تحویل دهند تا مسافت 10 كیلومتری برای هر كیلوگرم گندم 50 ریال، مسافت تا 20 كیلومتر 100 ریال و بیشتر از 20 كیلومتر 150 ریال كرایه حمل دریافت می كنند.
مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی استان خراسان جنوبی با بیان اینكه این رقم های پرداختی كمك موثری برای جبران هزینه های كشاورز است گفت: از زمان اجرای این طرح، تحویل مستقیم گندم 20 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینكه خرید تضمینی گندم از اردیبهشت آغاز شد و تا اوایل مهر امسال ادامه دارد افزود: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی گندم مازاد كشاورزان خریداری می شود و هدف از این خرید تضمینی استقلال، خودكفایی و تدوام تولید گندم در كشور است.
سطح زیركشت گندم خراسان جنوبی در سال زراعی جاری 21 هزار هكتار است كه از این سطح 19 هزار و 900 هكتار سبز شده است.
9766 * 6054