۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۲
کد خبر: 82944314
T T
۰ نفر

بيش از 27 ميليون لارو ماهي گرمابي در زهك توليد شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۲
کد خبر: 82944314
بيش از 27 ميليون لارو ماهي گرمابي در زهك توليد شد

زاهدان - ايرنا - رئيس مركز تكثير و بازسازي ذخاير ماهيان بومي و گرمابي زهك گفت: 27 ميليون و 732 هزار لارو ماهي گرمابي شامل آمور(شيرماهي)، كپور معمولي، فيتوفاگ، بيگهد و سفيدك محلي از ابتداي اسفند تا كنون در اين مركز توليد شده است.

رضا فدايي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: طرح تكثير ماهي گرمابي كه از ابتداي اسفند سال گذشته آغاز شده بود هم اينك به اتمام رسيده است.
وي بيان كرد: پنج ميليون و 545 هزار لارو ماهي فيتوفاگ، چهار ميليون و 900 هزار لاروو ماهي بيگهد، 11 ميليون و 757 هزار لارو ماهي آمور(شيرماهي)، پنج ميليون و 50 هزار لارو ماهي كپور معمولي و يك ميليون و 525 هزار لارو شيزوتراكس(ماهي سفيد سيستان) در اين مركز توليد شده است.
وي ادامه داد: توليد لارو به منظور عمل به منويات رهبر معظم انقلاب براي تامين اهداف اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال از سوي اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان(آبهاي داخلي) اجرا شده است.
رئيس مركز تكثير و بازسازي ذخاير ماهيان بومي و گرمابي زهك اظهار داشت: با توجه به اهميت اقتصادي ماهي سفيدك محلي در توليد آبزيان سيستان و بلوچستان، تكثير اين نوع ماهي با هدف تنوع بخشي به گونه هاي آبزي پروري در جنوب استان هدف گذاري شده است.
فدايي اظهار داشت: حمايت از تشكلهاي بخش خصوصي از جمله تعاوني هاي صيد و صيادي، حفظ ذخاير منابع آبي، توسعه پايدار آبزي پروري، اشتغالزايي براي صيادان و شكوفايي اقتصاد منطقه يكي از اهداف بسيار مهم اين مركز است.
وي بيان كرد: مركز تكثير و بازسازي ذخاير ماهيان بومي و گرمابي در 110 هكتار زمين در شهرستان زهك ايجاد شده و داراي 17 باب استخر مشتمل بر 11 هكتار كاملا فعال است.
وي ادامه داد: 16 باب استخر با مساحت 1.3 هكتار تا پايان سالجاري فعال و به چرخه توليد اضافه مي شود كه ظرفيت توليد لارو را تا پنج ميليون ظرفيت فعلي افزايش مي دهد.
رئيس مركز تكثير و بازسازي ذخاير ماهيان بومي و گرمابي زهك گفت: چهار سالن در اين مركز وجود دارد كه 2 سالن مربوط به تكثير بچه ماهي بومي و گرمابي و يك سالن با توجه به جايگاه ويژه ماهي سفيد سيستان از لحاظ اقتصادي براي تكثير اين گونه اختصاص داده شده است.
فدايي ادامه داد: همچنين يك سالن چند منظوره براي پرورش خاويار و لارو ماهي سفيد سيستان در نظر گرفته شده است.
وي اضافه كرد: براي نخستين بار توانستيم در مركز تكثير و بازسازي ذخاير ماهيان بومي و گرمابي زهك سه نمونه از ماهيان خاويار شامل تاس ماهي ايراني، ازون برون و فيل ماهي كه ارزش اقتصادي بالايي دارند را پرورش دهيم.
وي تصريح كرد: در اين مركز 2 آزمايشگاه آناليز آب و كنترل بهداشت بيماري وجود دارد كه قبل از خارج شدن بچه ماهي از كارگاه از لحاظ سالم بودن مورد آزمايش قرار مي گيرند.
فدايي اظهار داشت: در طول دوره پرورش ماهي آزمايشگاه هاي اين مركز فعال است و تمامي موارد بهداشتي و بيماري كه احتمال اثر سوء بر روي ماهي را داشته باشد مورد برسي قرار مي گيرد.
رئيس مركز تكثير و بازسازي ذخاير ماهيان بومي و گرمابي زهك گفت: به منظور حمايت از آبزي پروراني كه ماهي سردآبي نيز پرورش مي دهند ماهيان گرمابي ذخيره شده در اين مركز در نيمه دوم تابستان به آنان داده مي شود.
به گزارش ايرنا شهر زهك مركز شهرستان زهك در 220 كيلومتري شمال زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده و يكي از شهرستان هاي پنجگانه سيستان است.
3213**6081