به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از رسانه هاي تايلندي، 'پرايوت چان اوچا' Prayuth Chan-ocha نخست وزير تايلند در يك نشست خبري در بانكوك گفت: اين صندوق توسط پنج كشور تايلند، لائوس، كامبوج ،ميانمار و ويتنام درسال جاري ميلادي ايجاد مي شود و اقدام هاي مالي خود را از سال 2019 (98) در منطقه جنوب شرق آسيا آغاز خواهد كرد.
نخست وزير تايلند روز يكشنبه در بانكوك در حاشيه نشست 'همكاري هاي راهبردي اقتصادي درجنوب شرق آسيا' افزود: اين كشورها درصدد جذب منابع مالي لازم و مستمر براي شروع فعاليت اين صندوق هستند.
اجلاس همكاري هاي راهبردي اقتصادي در جنوب شرق آسيا در روزهاي شنبه و يكشنبه در بانكوك پايتخت تايلند با حضور تعدادي از نمايندگان و مقام هاي ارشد اقتصادي كشورهاي اين منطقه از جمله تايلند، كامبوج ، لائوس ، ميانمار و ويتنام تشكيل شد.
وزارت امور خارجه تايلند نيز اعلام كرد كه يكي از مهمترين اهداف تاسيس اين صندوق كاهش وابستگي هاي روزافزون كشورهاي منطقه به منابع مالي چين و ديگر غول هاي اقتصادي اين حوزه جغرافيايي است.
بر اساس اين گزارش، اكنون بسياري از قدرت هاي اقتصادي مانند چين، كره جنوبي، ژاپن و هند درصدد كسب بازارهاي بيشتري از كشورهاي جنوب شرق آسيا هستند.
نخست وزير تايلند بدون ذكر جزئياتي دراين زمينه تاكيد كرد: اين كشور مي تواند با تزريق بخشي از سرمايه دائمي، رهبري اين صندوق را برعهده گيرد.
قرار است رهبران اين پنج كشور جنوب شرق آسيا تا پايان سال جاري نشست مشتركي براي تصميم گيري در مورد نحوه فعاليت اين صندوق داشته باشند.
به گزارش بانكوك پست، فروش اوراق قرضه در بازارهاي منطقه و مشاركت كشورهاي خارج از جنوب شرق آسيا براي سرمايه گذاري در اين صندوق مي تواند از راهكارهاي جذب منابع مالي آن باشد.
بر اين اساس، بسياري از پروژه هاي زيرساختي 10 كشور عضو جنوب شرق آسيا 'آسه آن' شامل، تايلند، كامبوج، لائوس، ويتنام، ميانمار، فيليپين، مالزي، اندونزي، سنگاپور و برونئي در سال هاي گذشته به دليل تضاد منافع پيشرفت زيادي نداشته است.
اين درحالي است كه چين در اين سال ها همواره براساس برنامه ابتكار يك كمربند يك جاده سرمايه گذاري هاي گسترده اي در بخش هاي زيرساختي مانند حوزه هاي انرژي و ساختمان در كشورهاي جنوب شرق آسيا انجام داده كه اين اقدامات نگراني ها را در مورد افزايش وابستگي هاي اقتصادي به پكن در ميان مردم اين منطقه افزايش داده است.
طرح يك كمربند يك جاده ، كمربند اقتصادي جاده ابريشم' و 'جاده ابريشم دريايي قرن بيست و يك' ابتكارهايي است كه براي نخستين بار در پاييز 2013 توسط رئيس جمهوري چين و به ترتيب در جريان ديدارهايي از قزاقستان و اندونزي ارائه شدند. اين 'كمربند' به عنوان شبكه اي طراحي شده از جاده هاي فراسرزميني و خطوط آهن، لوله هاي نفت و گاز و ديگر پروژه هاي زيرساختي است كه از شهر شيئان در مركز چين آغاز و سراسر آسياي ميانه را در مي نوردد و سرانجام به مناطق دوردستي چون مسكو، روتردام و ونيز در اروپا مي رسد تا چين به بسياري از بازارهاي جهان دسترسي داشته باشد.
پكن اكثر اقدام هاي اقتصادي خود را از طريق ارائه وام هاي كلان به كشورها انجام مي دهد به طوريكه به 5 كشور تايلند، لائوس، كامبوج، ويتنام و ميانمار تاكنون قريب به 12 ميليارد دلار وام براي اجراي پروژه هاي اقتصادي مختلف از جمله گسترش راهها ، جاده ها و بنادر ارائه كرده است.
يك شركت بزرگ دولت چين نيز در ابتداي سال جاري اعلام كرد دومين مرحله از سرمايه گذاري هاي پكن در اين 5 كشور را در 132 پروژه اقتصادي برعهده خواهد گرفت كه اين طرح ها عمدتا در سال 2016 به تصويب مقام هاي عالي رتبه اين بخش از جنوب شرق آسيا رسيده بود.
پروژه هاي اقتصادي زيربنايي تحت حمايت چين در اين كشورها شامل طرح راه آهن 5/5 ميليارد دلاري است كه مناطق دريايي تايلند شرقي را به جنوب چين، از طريق بخشي از خاك لائوس به هم مرتبط مي كند.
شبد**آساق **241**1599 **1010
كوالالامپور- ايرنا- تايلند اعلام كرد كه پنج كشور جنوب شرق آسيا با تاسيس يك صندوق جديد مالي براي توسعه طرح هاي زير ساختي در اين منطقه با وابستگي اقتصادي به غول هاي آسيايي مانند چين مقابله خواهند كرد.