۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 82946351
T T
۰ نفر
هند و روسیه از روپیه-روبل در تجارت دفاعی استفاده می كنند

دهلی نو-ایرنا- هند و روسیه قصد دارند برای ادامه تجارت دفاعی خود در میان تحریم های آمریكا از مكانسیم روپیه- روبل استفاده كنند اما پیدا كردن موسسه مالی كه حاضر به همكاری با دو كشور در این خصوص باشد امری مشكل است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'اكونومیك تایمز' در روز سه شنبه ، تحریم های مالی آمریكا علیه روسیه تجارت نظامی دهلی نو و مسكو را به شدت تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای كه پرداخت ها برای سلاح و تجهیزات به ارزش 2 میلیارد دلار و همچنین پروژه های حساس مانند تعمیر زیردریایی اتمی اجاره شده هند از روسیه به نام 'ای ان اس چاكرا' مسدود شده اند.
مقامات هندی اعلام كردند پس از مذاكرات گسترده، دو كشور به این نتیجه رسیدند كه استفاده از مكانیسم روپیه و روبل با استفاده از نرخ یك ارز بین المللی راه حل این مشكل است.
در حال حاضر توافق نامه های نظامی هند و روسیه با استفاده از ارز دلار منعقد شده اند. اما تحریم های آمریكا استفاده از دلار را غیر ممكن كرده اند و این امر سبب شد پرداخت ها برای قراردادهای میان دو كشور از ماه آوریل متوقف شود.
یك مقام ارشد هندی گفت: ارزهای خارجی مانند دلار سنگاپور می تواند به عنوان معیار مورد استفاده قرار گیرد.
اما دو كشور هنوز موفق به یافتن بانك یا موسسه مالی كه حاضر به ریسك تحریم شدن از سوی آمریكا باشد، نشده اند. مقامات هندی اعلام كرده اند دولت مشغول مذاكره با بانك هایی مانند ویجایا و ایندین بانك هستند.
در طرف روسیه، بانك سبر(Sber) بزرگ ترین بانك این كشور كه در هند نیز حضور دارد انتخاب شده است. اما این بانك روسی هنوز تعهدی برای انجام پرداخت ها میان هند و روسیه نداده است. تصمیم گیری در این خصوص هنوز انجام نشده است اما دو كشور به دنبال انتخاب بانكی هستند كه كمترین رابطه را با آمریكا داشته باشد.
سایر گزینه هایی كه دو كشور آنها را بررسی كرده اند پرداخت به شركت های روسی است كه از سوی آمریكا تحریم نشده اند. آمریكا شركت بزرگ نظامی روسیه به نام روسبرون اكسپورت را تحریم كرده است.
یك مقام ارشد هندی گفت: استفاده از این گزینه كاری مشكل است زیرا می تواند مسائل قانونی و مالی زیادی ایجاد كند در خصوص قراردادهای دفاعی حساسیت زیادی وجود دارد و هیچ یك از طرفین حاضر به خطر نیستند.
سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریكا از طریق تحریم' یا 'كاتسا' امضا كرد كه بر اساس آن روسیه، ایران و كره شمالی شامل تحریم های آمریكا شدند. بند 231 قانون كاتسا كشورهای دوم كه دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریكا می كند.
هند كه دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اكثر تجهیزات نظامی خود را از این كشور خریداری می كند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.
هند قصد دارد تا سامانه موشكی اس 400 را برای نیروی هوایی خود از روسیه خریداری كند اما یك مقام ارشد كنگره آمریكا اعلام كرده است كه این معامله قابلیت همكاری میان نیروهای هندی و آمریكایی را با مشكل روبرو خواهد كرد.
مقامات هندی اعلام كردند، هند و روسیه مذاكرات در خصوص قیمت سامانه موشكی اس 400 كه قرار است در نیروی هوایی هند به خدمت گرفته شود را به پایان رساندند.
به گفته مقامات هندی، دو كشور اكنون به دنبال یافتن راه حلی برای دور زدن تحریم های آمریكا علیه روسیه می باشند.
بسیاری از كشورها همچنان خواهان خرید سامانه موشكی پیشرفته روسیه به نام اس 400 هستند. هند نیز قرار است 5 سامانه موشكی اس 400 را به قیمت 4.5 میلیارد دلار از روسیه خریداری كند. اما این پروژه مانند سایر پروژه های نظامی هند و روسیه دچار مشكل شده است.
بر اساس گزارش ماه گذشته موسسه بین المللی صلح استكهلم سهم واردات سلاح هند از روسیه بین سال های 2008 تا 2012 به مقدار 79 درصد بوده است كه این مقدار در سال های 2013-2017 به 62 درصد كاهش یافته است. قطعات، لوازم و نگهداری روسی برای زیرساخت های امنیتی هند حیاتی هستند.
این مسئله برای ارتش هند بسیار مهم است چرا كه تحریم خرید نظامی از روسیه احتمالا به چشم انداز امنیتی هند در منطقه به شدت صدمه خواهد زد.
آساق**267**1424**1337