۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82948732
T T
۰ نفر
ارزش آزاده راه در حال ساخت جنوب تهران 2600 میلیارد تومان است

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: ارزش اسمی آزاده راه 158 كیلومتری كنارگذر جنوب تهران، اكنون به 2600 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس آخوندی» روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از قطعات مختلف آزاده راه كنار گذر جنوب تهران در جمع خبرنگاران افزود: ارزش اسمی این آزادراه بیش از 1600 میلیارد تومان بود اما به علت تعدیل سنواتی، اكنون ارزش آن افزایش رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: تاكنون از زمان شروع كار در سال 1395 برای آماده سازی این آزادراه 870 میلیارد تومان صورت وضعیت ارایه شده و قرار است در سال 1398 افتتاح شود.
وی با بیان اینكه پیشرفت فیزیكی این آزادراه به بیش از 45 درصد رسیده است، اضافه كرد: آخرین فناوری های جدید در بخش راه سازی در این آزاده مورد استفاده قرار گرفته و كارخانه مدرن تولید آسفالت آن با كیفیت ترین نوع، روزانه به طور متوسط سه هزار تن تولید می كند.
آخوندی اظهار داشت: این پروژه با ایمنی بسیار بالایی در حال تكمیل بوده و اكنون 60 كیلومتر از مسیرهای آن آسفالت و بقیه قطعات آن در حال تكمیل است.
وی با بیان اینكه این آزاده راه چگونگی دسترسی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را در نزدیكی تهران تسهیل می كند، گفت: با انتقال همه باراندازهای تهران به شهر فرودگاهی امام(ره) بخش عمده ای از حمل و نقل بار به لجستیك پارك این منطقه منتقل می شود و با كاهش ترافیك در اطراف شهر تهران، كیفیت زندگی نیز ارتقا می یابد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اكنون 2 هزارو 700 نفر با 1300 ماشین آلات سنگین در این پروژه مشغول به كارند واز این آزادراه چهار استان البرز، قزوین، مركزی و تهران به سهولت می توانند استفاده كنند.
آخوندی یادآورشد: سهم دولت در اجرای این پروژه 30 درصد و آورده قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا 70 درصد است؛ دولت سهم خود را پرداخت كرده و قرارگاه سازندگی نیز اجرای آن را برعهده گرفته است؛ هرچند كه این قرارگاه اعلام كرده تا پایان امسال این آزادراه را افتتاح می كند، اما افتتاح آن در سال 1398 عملیاتی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، كنارگذر آزادراه جنوب تهران به طول 158 كیلومتر است؛ قطعه نخست آن از آبیك تا جاده ماهدشت - اشتهارد به طول 39 كیلومتر، قطعه دوم از جاده ماهدشت - اشتهارد تا آزاد راه ساوه به طول 51 كیلومتر، قطعه سوم از ساوه تا اتوبان تهران- قم به طول بیش از 30 كیلومتر و قطعه چهارم از آزادراه تهران- قم تا آزادراه قم - گرمسار 38 كیلومتر را شامل می شود؛ در واقع از چهار استان قزوین،‌ مركزی، البرز و تهران عبور می كند.
این آزادراه چند تقاطع غیرهمسطح دارد؛ آزادراه‌های كرج - قزوین، ساوه - تهران، قم - تهران، قم - گرمسار و مسیر ماهدشت - اشتهارد و محور قدیم ساوه - تهران و سه خط‌ راه‌آهن را قطع می‌كند.
كاهش ترافیك در آزادراه قزوین- كرج و كرج - تهران، كاهش استهلاك ناوگان حمل‌ونقل، كاهش آسیب‌های زیست‌ محیطی، كوتاه‌ شدن زمان سفر، كاهش مصرف سوخت و كم شدن سوانح رانندگی از مزیت‌های این طرح ملی در چهار استان است.
آزادراه كنارگذر جنوبی تهران دارای سه خط عبور در هر سمت است كه سرعت طراحی برای حركت خودروها در این پروژه 130 كیلومتر در ساعت دیده شده است.
كاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سبك به مدت 90 دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به مدت 110 دقیقه همچنین صرفه‌جویی 700 میلیون لیتری بنزین در طول 20 سال دوره بهره‌برداری و 1600 میلیون لیتر گازوئیل در همین مدت از دیگر مزایای اجرای این پروژه به شمار می رود.
اقتصام**9186**1108** 2023
۰ نفر