۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82948956
T T
۰ نفر
ایران و كره جنوبی تفاهم نامه همكاری فرهنگی امضا كردند

پكن - ایرنا - در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب سئول، تفاهم نامه همكاری مشترك ایران و كره جنوبی در حوزه فرهنگ، امروز پنجشنبه با حضور نمایندگان دو كشور در سئول امضاء شد.

به گزارش ایرنا بر اساس این تفاهم نامه كه بین نمایشگاه كتاب سئول و نمایشگاه بین المللی كتاب تهران امضاء شد، دو طرف غرفه ای را به مساحت 18 متر مربع در مدت 3 سال به ‌صورت رایگان در اختیار یكدیگر قرار می دهند.
همچنین در قالب این تفاهم نامه طرفین متعهد شدند امكاناتی را برای كمك به ناشران دو كشور در اختیار یكدیگر قرار دهند در انتهای این تفاهم نامه نیز اشاره‌ شده است توافق نامه مذكور، برای 3 سال دیگر نیز قابل تمدید است.
در سی و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران برای نخستین بار هیات 5 نفره ای از كره جنوبی شركت كرده بودند و جزئیات این تفاهم‌نامه در آن زمان به تائید دو طرف رسیده بود.
همچنین در این مراسم حضور نمایشگاه كتاب سئول به‌عنوان شهر مهمان نمایشگاه كتاب تهران و حضور ایران به‌عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه كتاب كره جنوبی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در آینده نزدیك پاسخ داده شود.

**تفاهم ایران و چین برای تبادل غرفه رایگان
همچنین در حاشیه این نمایشگاه و در دیدار مسئول غرفه ایران با 'جیمز چاو' رئیس نمایشگاه كتاب تایوان چین كه در محل غرفه ایران در نمایشگاه كتاب سئول صورت گرفت، تفاهم اولیه برای تبادل غرفه رایگان و حضور در نمایشگاه دو طرف حاصل شد.
مراد خزایی مسئول غرفه ایران در خصوص این توافق اولیه گفت: با گفت‌وگوهای صورت گرفته قرار شد دو طرف در نمایشگاه‌های كتاب یكدیگر حضور یابند بر این اساس هر دو طرف غرفه ای به مساحت 18 مترمربع را به صورت رایگان در اختیار یكدیگر قرار می دهند.
مسئول غرفه ایران در ادامه گفت: بر اساس توافق صورت گرفته این تفاهم‌نامه در نمایشگاه كتاب فرانكفورت كه از تاریخ 18 تا 22 مهر برگزار می‌شود به امضاء دو طرف می‌رسد.
در این دیدار رئیس نمایشگاه كتاب تایوان نیز گفت: مردم تایوان به ایران و فرهنگ ایرانی كه قدمت بسیاری دارد علاقه‌مند‌ند.
وی در ادامه ابراز امیدواری كرد: این توافق زمینه‌ای برای گسترش بیشتر مبادلات فرهنگی بین دو كشور باشد.
نمایشگاه كتاب تایوان از تاریخ 12 تا 17 فوریه (23 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود آلمان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.
در نمایشگاه بین المللی كتاب كره جنوبی كه با حضور جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته /چهارشنبه/ 30 خرداد در مركز نمایشگاهی «كوئكس» سئول گشایش یافت و تا 3 تیر پذیرایی بازدید علاقه مندان است 32 كشور و 480 شركت انتشاراتی حضور دارند.
جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه در غرفه‌ای به مساحت 18 مترمربع كتاب‌هایی را در حوزه ایران‌شناسی، كودك و نوجوان، هنر، ادبیات معاصر و دین در معرض دید عموم قرار داده است.
رونمایی از دو عنوان كتاب به زبان كره‌ای با عناوین «تاریخ ایران و پرشیا» و «مجموعه آثار شعرای نامی ایران» از دو مولف ایرانی و كره‌ای، دعوت از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه كتاب تهران، امضاء تفاهم‌نامه همكاری مشترك با نمایشگاه كتاب سئول، معرفی طرح بورسیه برای ناشران، نویسندگان و مترجمان فعال در حوزه كتاب‌های فارسی و معرفی كتاب‌های طرح «گرنت» از جمله برنامه‌هایی است كه در غرفه ایران دنبال می‌شود.
**آساق**1904**