۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82948992
T T
۰ نفر

دادگستری شاهرود پرونده معوق ندارد

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82948992
دادگستری شاهرود پرونده معوق ندارد

شاهرود- ایرنا - رییس دادگستری شاهرود گفت: با برنامه ریزی های انجام شده این نهاد سال گذشته به 35 هزار و 84 فقره پرونده رسیدگی كرد.

به گزارش ایرنا ، علی اكبریان روز پنجشنبه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: علاوه براین، دادسرا، دادگستری و شوراهای حل اختلاف شهرستان شاهرود به 202 پرونده معوق سال های گذشته رسیدگی كردند.
وی تصریح كرد: پارسال به 12 هزار و 803 فقره پرونده در دادگاه‌های شاهرود، 11هزارو 801 پرونده در شوراهای حل اختلاف و 11 هزار و 701 پرونده هم در دادسرای شاهرود رسیدگی شد.
اكبریان كاهش جرائم اجتماعی را یكی از برنامه های اساسی قوه قضائیه اعلام و اضافه كرد: برای این منظور برنامه های زیادی با مشاركت دادستانی، دستگاه های انتظامی و امنیتی در شاهرود انجام شد.
رییس دادگستری شاهرود تسهیل كارها و یاری رسانی به مردم را دیگر برنامه مهم این نهاد برشمرد و گفت: پارسال ستاد معاضدت قضایی دادگستری به هفت هزار و 800 نفر خدمات داد كه نسبت به سال ماقبل افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.
دادستان شاهرود در این گفت و گو اظهاركرد: كاهش پرونده‌های قدیمی و كاهش میانگین زمان رسیدگی از دستاوردهای آن است.
حسین رجبی ادامه داد: سال گذشته متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها 57 درصد و دراجرای احكام هم 41 درصد نسبت به سال ماقبل كاهش داشت.
وی بیان داشت: بنابه دستور رییس قوه قضائیه برای كاهش جمعیت زندان ها برنامه های موثری مانند نشست های منظم ساماندهی ، استفاده از مجازات جایگزین زندان و نصب دستگاه های پرداخت آنی در مراكز انتظامی اجرا شد ، به طوری كه جمعیت ورودی به زندان در سال گذشته 879 نفر شد در حالی كه سال 93 یك هزارو252 نفر راهی زندان ها شده بودند.
رجبی با بیان این كه 600 فقره پرونده احكام جایگزین حبس صادر شد، افزود: پیشگیری از وقوع جرم یكی از اولویت های دادستانی است كه رسیدن به این هدف نیازمند همكاری همه دستگاه های اجرایی است.
وی همچنین ترویج صلح و سازش را دیگر برنامه مهم دادستانی اعلام كرد و گفت: 2هزارو 500 پرونده با سازش طرفین بسته شد و با تلاش واحد تمشیت در 500 پرونده رضایت شاكیان بدست آمد.
تدوین سند چشم‌انداز توسعه كمی و كیفی دادستانی شهرستان در هفت محور از دیگر سخنان رجبی بودكه تكریم ارباب‌رجوع ، برخورد با جرائم خشن و توجه به حقوق عامه از جمله آن هاست .
وی خاطرنشان كرد: پارسال هشت فقره پرونده قتل با 9 كشته تشكیل شد كه بیشتر آن ها براثر كنترل نكردن خشم و با سلاح سرد روی داد كه این امر ضرورت توجه بیشتر خانواده ها به رفتار فرزندان را نمایان تر می كند.
دادستان شاهروداز تشكیل یك هزار و 597 پرونده در ارتباط با مواد مخدر خبرداد و گفت: بیشترین جرایم این شهرستان افترا، كلاهبرداری، جعل، تصرف عدوانی، تهدید، ورود به عنف، ‌ضرب و جرح عمدی و سرقت مهم ترین آنهاست.
شاهرود 240 هزار نفر جمعیت دارد، دادگستری این شهرستان علاوه بر مركز در بخش های بسطام و بیارجمند هم خدمات قضائی ارایه می كند.
7358/6167