به گزارش ایرنا، به اعتقاد كارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا سمنان ترافیك در سال های اخیر به معضلی در جوامع شهری تبدیل شده تا جایی كه رفع آن در شهرها از مهمترین خواسته های شهروندان مطرح است.
اگر چه دست اندركاران و مسوولان در این زمینه اقداماتی انجام دادند اما بیشتر این اقدامات به صورت كوتاه مدت بوده كه به رفع اساسی این معضل علاوه بر اجرای برنامه های كارشناسی و زیربنایی همكاری شهروندان را می طلبد.
كارشناسان ،نصب دوربین های هوشمند ترافیك، تدوین طرح جامع ترافیك، ارایه آموزش های فرهنگی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و زیرساخت های شهری را در كنار اجرای سخت گیرانه قوانین، در رفع این معضل موثر می دانند.
طرح جامع ترافیك از اجرای روش آزمون و خطا در حل معضل ترافیك و این كه هر سازمان و نهاد رویكردی متفاوت به مقوله ترافیك داشته را مانع می شود چرا كه موضوعات مختلفی قبیل توفقگاه، پیاده روی و دوچرخه سواری، چگونگی بهره برداری از خیابان ها و غیره در این طرح گنجانده شده است.
مسوولان امر ترافیك را عامل بروز برخی از رفتارها و آسیب های اجتماعی می دانند كه باید برای این مهم تدابیر ویژه ای اتخاذ كرد تا جلوی این خشونت های اجتماعی را گرفت.
به گفته مسوولان امر افزایش روز افزون ترافیك شهری با توجه به وضعیت نابسامان رانندگی، هزینه سوخت و مصرف انرژی را برای كشور به دنبال دارد.
بر اساس آمار موجود 20 درصد از كل انرژی جهان در بخش حمل و نقل صرف می شود كه میزان قابل توجهی از آلودگی هوا از این مقوله نشات می گیرد.
بر پایه بررسیهای به عمل آمده، پیش بینی می شود تا 2025 میلادی با وابستگی بیشتر مردم به خودروها، مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای تا 2 برابر افزایش یابند.
رعایت فرهنگ ترافیك به عنوان یكی از شاخصه های مهم توسعه یافتگی، به اعتقاد كارشناسان لازمه جامعه امن و پویاست كه این امر فرهنگ سازی ترافیك را می طلبد.
براساس آمارهای اعلام شده رعایت نكردن قوانین راهنمایی توسط عابران پیاده همچون استفاده نكردن از مسیرهای خط كشی شده، پل هوایی و بی توجهی به چراغ راهنمایی از مهمترین عوامل تصادفات در شهرها به شمار می رود.
بافت شهری سمنان با مساحت 2 هزار و 594 هكتار و حریم 20 هزار و 208 هكتاری به صورت هسته مركزی شامل بازار و مسجد است و به مرور زمان به سمت شمال شهر به دلیل خوش آب و هوایی وسعت پیدا كرده است كه بافت قدیم و جدید را بوجود آورده است.
شهرستان سمنان 200 هزار نفر جمعیت دارد كه این آمار در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی افزایش می یابد، افزایش تعداد جمعیت در ایجاد ترافیك در این شهر نقش بسزایی دارد به طوری كه دربرخی ساعت ها از جمله هنگام صبح، زمان تردد دانش آموزان و كارمندان به مدرسه و محل كار ترافیك دربرخی ازنقاط شهر به اوج می رسد.
خیابانهایی از جمله امام، میدان سعدی، مشاهیر و ارگ در مركز استان سمنان از جمله مسیرهایی هستند كه در بسیاری از ساعت های روز ترافیك خسته كننده دارد.
سالها است كه طرح جامع ترافیك شهری در بیشتر شهرهای كشور تهیه و اجرایی شده است و اما همچنان مركز استان سمنان بدون طرح جامع ترافیك شهری است.
در سمنان 50 درصد از مجموع 2 هزار و 500 دستگاه فعال ناوگان حمل بار این استان فرسوده است و عمر بالای تاكسی های درون شهری و مینی بوس و سواریهای بیرون شهری هم دغدغه ای است كه باید برای آن تدابیری اساسی اندیشید.
خبرگزاری ایرنا سمنان در این ارتباط، میزگردی با عنوان'چالش ترافیكی شهر سمنان و راهكارها' با حضور سرهنگ موسی بزرگی رییس پلیس راهور استان، سرهنگ محمد عباسی رییس پلیس راهور شهرستان سمنان، سرهنگ دوم علی نادری رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیك پلیس راهور استان ، محمد زحمتكش عضو شورای اسلامی شهر سمنان، مسعود میرشریفی مدیر حمل و نقل ترافیك شهری شهرداری سمنان برگزار كرد.
** كنترل ترافیك با نصب دوربین های هوشمند
رییس پلیس راهور استان سمنان در این میزگرد به تشریح تصادفات سال 96 پرداخت و گفت: در سال گذشته افزایش 144 درصدی كشته شدگان و هشت درصدی مجروحان حوادث رانندگی درون شهری را در استان شاهد بودیم كه 2 قشر آسیب پذیر در عابر پیاده و موتورسوار در آن نمود بیشتری دارد.
سرهنگ موسی بزرگی با بیان این كه تصادفات بخش درون شهری 31 درصد حوادث رانندگی سال 96 استان را به خود اختصاص داده است، افزود: 19 نفر عابر پیاده و موتور سوار تلفات در بخش درون شهری سال گذشته بود و 49 و 44 درصد از این تصادفات مختص به عابرین پیاده و راكبین موتور سوار شهر سمنان بود.
وی به روند افزایشی به برخورد با تخلفات حادثه ساز سال 96 اشاره و بیان كرد: برخورد با این تخلفات افزایش پنج درصدی داشته و در خصوص توقیف خودرو و موتورسیكلت ها به ترتیب 128 و 2 درصد افزایش برخورد داشته ایم.
وی تصریح كرد: یكی از اهداف پلیس راهور كاهش تلفات رانندگی است كه در این راستا با اهتمام ویژه و اقدامات مطلوب توانست از ابتدای سال جاری تصادفات درون شهری را در استان كاهش دهد.
وی اولویت شورای ترافیك را افزایش ایمنی راه ها و معابر دانست و خاطرنشان كرد: دربخش ترافیكی مباحثات تصادفات شهری سمنان مورد كارشناسی و مستندسازی به منظور رفع هر چه بهتر نواقص انجام شد و ایمن سازی معابر پیاده رو از جمله اولویت های این شوراست.
به گفته وی برخی از معابر شهر سمنان ظرفیت عبور و مرور وسایل نقلیه از جمله موتور سیكلت كه نقش عمده ای در تصادفات درون شهری داشته با همكاری شهرداری با استقرارموانع چند ردیفه متعدد' U'شكل، امكان حركت وسیله نقلیه در پیاده روها در مبادی تقاطع ها و كوچه ها بمنظور كاهش سوانح درون شهری و تلفات انسانی مسدود شد.
سرهنگ بزرگی به راهكار و اقدامات برای مهار و كاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی عابرین پیاده در استان و حوزه درون شهری اشاره و اضافه كرد : جابه جایی هدفمند و اصولی پل های هوشمند برای عبور و مرور عابرین به معابر اصلی دارای سرعت و حادثه ساز بر اساس آمار وقوع حوادث رانندگی، نرده گذاری در هر 2طرف خیابان و بلوارها برای ترغیب مردم به استفاده از پل های عابر، خط كشی ها در اطراف گذرگاه های عابر پیاده از جمله اقدامات موثر برای كاهش تصادفات شهری است.
وی ادامه داد: ترغیب و اجبار به استفاده از پل های عابر هدفی است برای حفظ جان افراد جامعه كه این هدف هنوز محقق نشده و تقریبا پل های هوایی عابرین پیاده بلا استفاده و در نتیجه جان و مال مردم از دست می رود.
رییس پلیس راهور استان سمنان فرهنگ سازی را موثرترین اقدام برای كاهش سوانح در برشمرد و اضافه كرد: با وجود دارا بودن غنی ترین تمدن متاسفانه در حوزه فرهنگ ترافیكی جایگاه مطلوبی نداریم، با وجود پل های مكانیزه و نرده گذاری ها شاهد عبور برخی از افراد از این نرده ها به هر طریقی هستیم كه این نشان از ضعف فرهنگی در حوزه ترافیك شهری دارد.
وی به لزوم هم افزایی و هماهنگی مسوولان دستگاه های دخیل در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تاكید كرد و گفت: استفاده از كمربند ایمنی تبدیل به فرهنگی در جامعه شد چرا كه دستگاه های مرتبط به رسالت خود در این مهم عمل كردند بنابراین افزایش فرهنگ ترافیكی باید دغدغه ای برای متولیان باشد تا خروجی مناسبی را شاهد باشیم.
به گفته وی زیرساخت های فرهنگ ترافیكی باید در نظام آموزشی باتوجه به این كه در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه در سایه این نهاد میسر است، شكل بگیرد و آموزش های پایه ای در راستای تحقق ارتقا فرهنگ ترافیكی و كاهش روزافزون تصادفات موثر است.
وی تصادفات را محصول تخلف دانست و گفت: در اكثر تصادفات موتورسیكلت سواران كه قشر جوان جامعه را شامل می شود به خاطر انجام حركات نمایشی برای تخلیه هیجانات جوانی است.
سرهنگ بزرگی افزود: بهای ارزان و فروش اقساطی موتورسیكلت دسترسی خریداران به این وسیله پرمخاطره را در جامعه آسان كرده و با توجه به عدم آگاهی و انضباط عمومی راكبین موتور سوار، این قشر باعث تخلفات حادثه ساز می شود.
وی به ایجاد مكان هایی مطمئن با رعایت قوانین ایمنی برای جوانان با هدف تخلیه هیجانات جوانی اشاره و بیان كرد: با هماهنگی اداره كل ورزش و جوانان پیست موتور سیكلت سواران احداث و به بهره برداری رسید و در دسترس عموم به خصوص جوانان سمنان قرار گرفت.
وی اضافه كرد: در شاهرود، دامغان، سرخه و آرادان پیست های موتور سواری افتتاح شد كه در بحث مهار هیجانات جوانان موثر بوده است.
وی افزود: از دیگر اقدامات فرهنگی پلیس راهور استان آموزش ها در دستگاه های مختلف در خصوص فرهنگ استفاده از موتور، رعایت قوانین و داشتن كلاه ایمنی برای موتورسواران دستگاه های دولتی بوده كه در این راستا به 512 نفر در 2 ماه گذشته آموزش ارایه شده، همچنین در مناسبت های مختلف كلاه ایمنی به جوانان موتور سوار اهدا شد.
بزرگی با اشاره به موفقیت كشورهای پیشرفته با مددگرفتن از استفاده فناوری نوین در اصلاح بسیاری از رفتارهای ترافیكی شهروندان، گفت: با نصب دوربین های كنترل و نظارت هوشمند ترافیك، با اعمال قانون تخلفات را در حوزه ترافیكی كاهش داده و با گذر زمان رعایت الزامات ترافیكی به فرهنگ تبدیل می شود.
وی نصب دوربین های هوشمند در ساماندهی و كنترل ترافیك موثر دانست و بیان داشت : زیرساخت های لازم برای استفاده از دوربین های هوشمند در حوزه ترافیك استان آماده است اما بهره برداری از این دوربین ها در استان و شهر سمنان محقق نشده است.
بزرگی به رویكرد پلیس راهور در تغییر فرهنگ ترافیكی با استفاده از تجهیزات نوین برای دستیابی در كاهش سوانح شهری و جاده ای اشاره كرد و افزود: 2 دوربین در شهر سمنان نصب شده اما به علت عدم امكانات و تجهیزات لازم به بهره برداری نرسیده و امید است با اتخاذ تدابیر از سوی مسوولان ذیربط امكان استفاده از تجهیزات نوین و بروز در راستای كاهش تلفات جانی و مالی در استان صورت گیرد.
رییس پلیش راهور استان سمنان با بیان این كه استفاده از دوربین های هوشمند در شهرعكس های مربوط به تخلفات خودرو ثبت می شود، تاكید كرد: ثبت تخلفات با دوربین هوشمند معابر عمومی اثرات مثبتی نظیر عدم اعتراض راننده است چرا كه عكس های تخلفات خاطیان ثبت شده و دیگر از تسلیم برگه جریمه خبری نیست و از طریق پیامك جریمه به راننده اعلام می شود.
** ضرورت تدوین طرح جامع ترافیك شهر سمنان
عضو شورای اسلامی شهر سمنان در میزگرد ایرنا با بیان این كه افزایش یا كاهش تردد عابر پیاده و وسایل نقلیه بر پویایی شهرها اثرگذار بوده، گفت: حجم سنگین عبور و مرور ضمن ایجاد ترافیك و آلودگی از لحاظ روحی وروانی برای ساكنان آن و همچنین بروز تصادفات و از سویی نبود عبور و مرور بی روحی و مردگی را برای شهر به ارمغان دارد.
محمد زحمتكش طراحی شهر را یكی از معضلات حوزه شهرسازی در بروز ترافیك خواند و افزود: تمركز جمعیت در بخشی از شهر بدون تجهیز امكانات لازم نظیر مراكز آموزشی، فرهنگی و درمان و بهداشتی باعث سر ریز جمعیت و هجمه تردد به نقاط دیگر برای دستیابی به امكانات می شود و عامل اصلی بروز معضل ترافیك درون شهری است.
وی بیان كرد: طراحی شهری و ارتباطات شبكه ای شهر سمنان شرایط نسبتا مناسبی باتوجه به جمعیت كنونی دارد اما باید با طراحی اصولی، توسعه زیرساخت های شهر با رشد جمعیت شهری متوازن بوده تا عوارضی نظیر ترافیك شهری را برای شهروندان به دنبال نداشته باشد.
وی تحقق این مهم را منوط به برنامه ریزی كوتاه، میان و بلند مدت دانست و خاطرنشان كرد: طراحی شهری درست با هدف كاهش ترافیك برنامه های خاص خود را می طلبد و شورای ترافیك شهر سمنان در این زمینه تعاملات مناسبی داشته اما معضلات ترافیك درون شهری را به صورت راه حل های كوتاه مدت مورد بررسی و حل می كند.
زحمتكش طرح جامع ترافیك را حلقه مفقوده بحث ترافیكی درون شهری اعلام و اضافه كرد: تدوین طرح جامع ترافیك باهدف حل معضلات ترافیكی در شهر سمنان در حال تهیه و تا پایان سال جاری كار تهیه آن تمام می شود.
وی اذعان داشت: طرح جامع ترافیك موثرترین نسخه برای رفع معضل ترافیك شهر سمنان است و كمك شایانی در سیاست گذاری های حوزه حمل و نقل با هدف بهبود و سامان بخشی وضعیت تردد شهری است.
وی كمبود معابر از نظر تعداد، وسعت طول و عرض وهندسه آن ها را مشكلات حوزه ترافیك شهری برشمرد و گفت: نبود ظرفیت انتقال جمعیت اغلب تقاطع ها به خصوص تقاطع های غیر میدانی شهر سمنان با توجه به رشد شتابان جمعیت و حجم خودروهای عبوری با گذشت زمان مشكلات در آن ها بیشتر نمایان می شود، از دیگر مشكلات ترافیك شهر سمنان است.
به گفته وی احداث پاركینگ های عمومی در نقاط مختلف شهر به ویژه در مراكز پرتردد و بافت قدیمی و اجرای قوانین سختگیرانه در تامین پاركینگ مسكونی و اختصاصی از راه كارهای موثر در حل و كاهش ترافیك سمنان است.
عضو شورای اسلامی شهر سمنان توجه به حمل و نقل عمومی را از این منظر حایز اهمیت دانست كه می تواند بار سنگین ترافیك ناشی از خودروهای شخصی در شهر را كاهش دهد و افزود: افزایش تعداد خودروها بویژه خودروهای تك سرنشین در كنار عدم توسعه معابر شهری به مشكلی جدی در شهر سمنان تبدیل شده بنابراین توجه و افزایش امكانات لازم در این رابطه ضروری است.
وی با بیان كمبود میزان اتوبوس ها به عنوان اصلی ترین وسیله حمل و نقل عمومی برای جمعیت شهری سمنان، اظهارداشت: كمبود میزان و امكانات حمل و نقل عمومی رابطه متقابلی با ترافیك شهری دارد و زمانی كه مردم به این نتیجه برسند وسایل نقلیه عمومی شرایطی مناسب از لحاظ قیمت، آسایش و ایمنی را در اختیار دارند كمتر از خودروهای شخصی برای رفت و آمد درون شهری استفاده می كنند.
وی بیان داشت: ایجاد فواصل مناسب برای ایستگاه ها و دسترسی آسان از ناوگان عمومی شهری را از الزامات مدیریت شهری در كاهش ترافیك برشمرد.
زحمتكش به حمایت های مالی برای نوسازی ناوگان عمومی شهری اشاره و ادامه داد: فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی به علت كمبود منابع مالی یكی از معضلات حوزه مدیریت شهری است كه با افزایش، نوسازی و كیفیت بخشی این ناوگان از حجم ترافیك و آلودگی هوا كاسته می شود.
وی بابیان این كه یكی از اركان اصلی ترافیك انسان ها هستند، تاكیدكرد: بخشی از معضل ترافیك مربوط به مدیریت شهری و بخشی دیگر آن با فرهنگ و رعایت نظم از جانب شهروندان مرتبط است.
وی به گستره پیروی از فرهنگ ترافیك اشاره كرد و اظهارداشت: فرهنگ ترافیك باید در جامعه همه گیر شود و تمامی شهروندان اعم از سواره و پیاده از آن پیروی كنند، بدیهی است با آموزش و اقدامات مستمر می توان به این امر در جامعه دست یافت.
عضو شورای اسلامی شهر سمنان یادآور شد: ارایه آموزش های فرهنگی در كنار اجرای سخت گیرانه قوانین در رفع معضل ترافیك، كاهش تصادفات و افزایش ضریب ایمنی در عبور و مرور شهروندان و راكبین موثر است.
** فرهنگ سازی كنترل ترافیك ضروری است
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: مهندسی ترافیك و معابر اولین چالش در بخش ترافیك شهری است كه پلیس راهور شهرستان در تصادف ها با آن مواجهه است.
سرهنگ محمد عباسی افزود: فرهنگ جامعه چالش دیگر در بخش كنترل ترافیك است و اقداماتی در بخش فرهنگی در دست انجام است كه در سالیان آینده جواب می دهد و تا آن زمان بهای سنگینی را خواهیم داد.
وی اظهارداشت: به روز نبودن زیرساخت های ترافیكی به دلیل سنتی بودن بافت شهر سمنان به طوری كه در منازل در مسیر حركت خودروها باز می شود و فقط با اجرای طرح نوسازی بافت های قدیمی ترافیك ساماندهی خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: در شهرك های جدید به دلیل رعایت این امرتصادفات تقاطعی و شاخ به شاخ كمتر است و برخی از آیین ها كه در شهر سمنان برگزار می شود كه زیرساخت های لازم برای اجرای آن را ندارد و منجر به ترافیك می شود.
عباسی افزود: تامین و تخصیص اعتبارات بر اساس جمعیت است در صورتی كه جمعیت مسافری و متغیر شهری، با عبور و مرور مسافران و زائرین مشهد الرضا مشكلات عدیده ای در بخش ترافیك سمنان ایجاد می كند.
وی تصریح كرد: با مهندسی ترافیك در ورودی و خروجی شهر ها مسافر به سمت داخل شهر آمده و نیازی به كنترل ترافیكی نیست و در بخش ترافیك هوشمندسازی مهم است و بسیاری از اقدامات اجرایی باید به صورت الكترونیك انجام شود.
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان گفت: در بخش خروجی به سمت مشهد و ورودی شهر سمنان از سمت پل مومن آباد از لحاظ فنی مشكلاتی وجود دارد كه پلیس راهور شهرستان و شهرداری را مجبور به استفاده از منابع انسانی می كند.
وی در خصوص فرهنگ سازی در زمینه ترافیك گفت: كاسه صبر مسافران كم شده است بخصوص در بافت های قدیمی و در تقاطع هایی كه با ترافیك شهری بیشتری مواجهه است با كوچكترین توقف به عمد و غیر عمد با بوق زدن نمایان می شود و باید با فرهنگ سازی آستانه صبر و تحمل مسافران در بخش ترافیك شهری افزایش دهیم.
وی افزود: با توقف ترافیكی برای چند دقیقه مشكلی بوجود نخواهد آمد و خیلی از مشكلات و گرفتاری های اجتماعی دیده نمی شود.
عباسی در خصوص استفاده مردم از موتور سیكلت ادامه داد: در صورت توقیف موتورسیكلت هزینه پاركینگ، قضایی،
جریمه های پیشین با قیمت وسیله نقلیه برابر بوده و راكب میلی به خروج موتور از پاركینگ های نداردو در نتیجه در پاركینگ ها انباشت موتورسیكلت ها می شود.
سرهنگ عباسی اضافه كرد: سرعت بالا بیشترین عامل ایجاد تصادفات و به حداقل رساندن تصادفات برخلاف تحمیل هزینه بالا بر اقتصاد از مزایای نصب سرعت گیرهاست.
وی تصریح كرد: برخلاف ترافیك بالا در برخی بلوارهای سمنان تصادف شدید در آن ها رخ نمی دهد اما بلوارهای شهید نوروزی، حكیم الهی و جهادیه بیشترین تصادفات منجر به فوت را به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: هزینه ها باید صرف پیشگیری و فرهنگ سازی شود و پلیس باید در بخش فرهنگ سازی ورود پیدا كند.
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان ادامه داد: فرهنگ سازی با همكاری سازمان ها انجام می شود به گونه ای كه باید همانگونه كه در قوانین اداری با متخلفان برخورد می كنند در اجرای فرهنگ ترافیكی با متخلفان برخورد كنند.
وی اضافه كرد: رسانه های عمومی هم در پخش انواع ناهنجاری های ترافیكی و رانندگی مثل استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، سرعت و سبقت غیر مجاز نقش به سزایی دارند و برای نسل آینده الگوسازی خواهند كرد كه این ناهنجاری ها را تكرار نكنند.
وی با اشاره به این كه اكنون آموزش آیین نامه در طول یك دوره یك ماهه انجام می شود و با برنامه ریزی و آموزش های جامعه در طول سالیان متمادی نهادینه می شود گفت: می توان با گنجاندن قوانین راهنمایی و رانندگی در قالب واحد های درسی از دوران تحصیل شروع به آموزش فرهنگ ترافیكی كرده و همزمان با ارایه مدرك تحصیلی، گواهی نامه قوانین راهنمایی و رانندگی نیز اعطا كرد و دریافت گواهی نامه را منوط به گذراندن واحد ها در دوره های مختلف تحصیلی كرد.
سرهنگ عباسی گفت: در فرهنگ سازی مشكلی كه وجود دارد، اطلاع رسانی است و اگر تغییرات اخیر در عبور و مرور خیابان های شهر سمنان اطلاع رسانی می شد مشكلی به این مسایل زودتر مورد پذیرش مردم قرار می گرفت.
رییس پلیس راهور شهرستان سمنان تصریح كرد: زیرساخت های ترافیكی شهر سمنان جوابگو بار ترافیكی نیست و تغییرات اخیر جامع است و بخشی از آن در حال اجراست و تا تاثیرات در سایر قسمت ها را ببینیم و مشكلات كمتر می شود.
** كمبود اعتبارات شهرداری در ساماندهی ترافیك سمنان
مدیر حمل و نقل ترافیك شهری شهرداری سمنان در این میزگرد به افزایش روزافزون جمعیت و تردد وسایل نقلیه در شهر اشاره و افزود: توسعه پرشتاب و نامتوازن شهر طی سال های اخیر كه با افزایش خودروها و رشد سفرهای درون شهری همراه بوده، مهندسی ترافیك به یكی از ضرورت های مدیریت شهری تبدیل شده است.
مسعود میرشریفی بیان كرد: حجم ترافیك ایجاد شده در برخی از نقاط شهر كه گاها با تنش های اجتماعی همراهست با ساماندهی سیستم حمل و نقل شهری كاهش می یابد.
وی به كمبود اعتبارات شهرداری اشاره و تصریح كرد: به منظور نوسازی نوسازی ناوگان عمومی شهر سمنان حدود 170 میلیارد ریال اعتبار نیاز است كه این امر باتوجه به كمبود اعتبارات شهرداری میسر نمی باشد.
به گفته وی در سنوات گذشته در بحث حمل و نقل عمومی با تخصیص یارانه های دولتی اتوبوس های مورد نیاز به شركت واحد واگذار كه در حال حاضر یارانه ها كاهش یافته و نوسازی ناوگان عمومی شهرسمنان با مشكلات مالی روبرو است.
میرشریفی خاطرنشان كرد: در برخی از معابر شهر بخاطر بافت قدیمی استفاده از اتوبوس امكان پذیر نمی باشد و برای ساماندهی و سرویس دهی به این مناطق باید مینی اتوبوس یا ون تهیه شود.
وی كمبود پاركینگ را از عوامل بروز ترافیك عنوان و اضافه كرد: نبود پاركینگ در برخی از مسیرهای شهر موجب می شود تا رانندگان از كناره های خیابان برای پارك خودرو استفاده كنند كه این مسیله در بروز ترافیك اثر گذار بوده، ایجاد پاركینگ های عمومی در سطح شهر و وضع قوانین برای ساخت پاركینگ های اختصاصی برای مجتمع های تجاری و مسكونی از این امر جلوگیری می كند.
وی ادامه داد: ساخت توفقگاه ها عمومی در مكان های مناسب شهر به نوعی ترافیك شهری را كاهش می دهد و با مكان یابی مناسب، پارك های حاشیه ای در كنار خیابان ها كاهش و به طور غیر مستقیم به عریض شدن خیابان ها و روانی ترافیك می انجامد.
مدیر حمل و نقل ترافیك شهری شهرداری سمنان با بیان این كه نصب دوربین های هوشمند و ایجاد مركز كنترل ترافیكی یكی دیگر از راهكارهای موثر در ساماندهی ترافیك شهر است، یادآورشد: هوشمند سازی هزینه سنگینی را برای شهرداری دارد و در سال گذشته كمتر از 10 درصد بودجه پیش بینی شده بابت این موضوع اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینكه در این زمینه زیر ساخت اولیه، فیبر نوری برای انتقال اطلاعات اجرا و تامین شده، اظهارداشت: هر یك از دوربین های هوشمند ثبت تخلف ترافیكی حدود یك میلیارد و 800 میلیون ریال بودجه نیاز دارد، تهیه و نصب 10 دوربین هوشمند در سطح شهر سمنان بودجه بالایی را می طلبد.
میرشریفی ایمن سازی معابر، افزایش تاكسی های شهری و توزیع مناسب امكانات شهری را از اقدامات برای كنترل و كاهش بروز معضل ترافیك شهر سمنان اعلام و تاكید كرد: تمامی اقدامات برای رفع ترافیك شهر كه به نوعی در كاهش تنش های اجتماعی و مسایل اقتصادی تاثیر گذار بوده، نیازمند به اعتبارات است كه با توجه به محدودیت اعتبارات شهرداری اجرای طرح ها به تعویق افتد.
وی افزود: نقش رسانه ها با پرداختن به مسایل چالشی به جای مسایل فرهنگی كمرنگ شده، ترافیك شهری با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با همكاری رسانه ها قابل حل است.
مدیر حمل و نقل ترافیك شهری شهرداری سمنان گفت: رفع و كاهش ترافیك شهر سمنان نیازمند هم افزایی دستگاه های مرتبط وهمكاری شهروندان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.
شهر سمنان 185 هزار نفر جمعیت و 2 هزار و 594 هكتار وسعت دارد.
6026/7339/س.خ
سمنان- ایرنا- مركز استان سمنان همچون دیگر مراكز استانها با چالش جدی ترافیك مواجه است كه رفع آن نیازمند تامین زیرساختها، هوشمند سازی تردد ناوگان، فرهنگ سازی و مهمتر تدوین طرح جامع ترافیك شهری است.