۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82950493
T T
۰ نفر
2.7 نوزاد ايراني به ازاي هر هزار تولد كم شنوايي دارد

تهران- ايرنا- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: ميانگين كشوري كم شنوايي در نوزادان ايراني 2.7 به ازاي هر هزار تولد است. تست غربالگري نوزادان بايد در كمتر از يك ماهگي انجام و در كمتر از سه ماهگي تشخيص قطعي داده شود و در كمتر از 6 ماهگي امور درماني آن انجام شده باشد.

به گزارش ايرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پاسخ به سخنان رئيس انجمن شنوايي كه گفته بود، «پنج نفر از هر هزار ايراني ضايعه شنوايي دارند، اعلام كرد: در سال 96 از تعداد يك ميليون و 500 هزار مواليد زنده تست غربالگري شنوايي براي بالغ بر يك ميليون و 100 هزار نوزاد در مراكز و بيمارستان هاي وزارت بهداشت انجام شده است كه حدود 3700 نفر از آنجا دچار كم شنوايي شديد بوده اند و از اين تعداد نيز حدود 3423 نوزاد درمان شده اند.
اين وزارتخانه در پاسخ خود اضافه كرد: پيش از اين برنامه غربالگري شنوايي توسط سازمان بهزيستي و با پوشش 60 درصدي انجام مي شد كه با ورود وزات بهداشت و استفاده از مراكز و بيمارستان هاي دولتي اين رقم به حدود 80 درصد ارتقا يافته است و رويكرد وزارت بهداشت تلاش براي پوشش 100 درصدي برنامه در سطح كشور است.
«پايش شنوايي گروه هاي سني سه تا پنج سال نيز در راستاي برنامه ملي سلامت گوش و شنوايي به صورت پايلوت توسط سازمان بهزيستي در حال اجرا است و براي گروه هاي سني ديگر آموزش هاي لازم توسط بهورزان در حال ارائه شدن است. با اجراي اين برنامه براي حدود سه هزار «شنوايي شناس» اشتغالزايي صورت گرفته است.»
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طبق بررسي ها، فقط 3 درصد از مردم درخصوص سلامت شنوايي و گوش آگاهي داشتند و 97 درصد نسبت به اين موضوع آگاهي لازم را نداشتند بنابراين آموزش هايي به منظور ارتقاي سطح سواد در اين حوزه به صورت گسترده در سطح كشور در حال انجام است. همچنين در اين زمينه بالغ بر 40 هزار جلد كتاب در زمينه محتواهاي آموزشي بهورز و مراقبت سلامت و ويژه پزشك چاپ و توزيع شده است. همچنين دستورالعمل اجراي برنامه از سوي اداره سلامت گوش دفتر بيماري هاي غيرواگير تهيه و انتشار يافته است.
وزارت بهداشت افزود: برنامه ملي سلامت گوش و شنوايي در كشور در حال اجرا است. در حال حاضر برنامه وزارت بهداشت در وهله نخست براي اجراي اين برنامه مربوط به غربالگري نوزادي است.

* تامين 600 دستگاه مجهز غربالگري شنوايي
بر اساس اين گزارش، در اين راستا تفاهمنامه اي بين وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي در خصوص اجراي برنامه غربالگري شنوايي نوزادان و كودكان منعقد شده است كه طي آن سازمان بهزيستي تامين و آموزش نيروهاي شنوايي شناس مجرب براي اجراي آزمايش هاي غربالگري شنوايي نوازدان منطبق بر استانداردهاي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت و همچنين تامين تجهيزات استاندارد غربالگري شنوايي را بر عهده دار كه در اين خصوص تاكنون اين سازمان حدود 600 دستگاه غربالگري شنوايي مجهز به دو تكنيك OAE و AABR را براي اجراي طرح تامين كرده است.
«وزارت بهداشت موظف به نظارت، پايش، پيگيري و ارزشيابي و انجام اصلاحات مبتني بر شواهد در برنامه ملي غربالگري شنوايي و امور مربوط به استانداردها و بازديدهاي لازم را به عهده دارد، همچنين ثبت صحيح و پيگيري هايي لازم نيز توسط وزارت بهداشت انجام مي شود و دستگاه هاي غربالگري شنوايي نيز در مراكز و بيمارستان هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي در سطح كشور مستقر خواهد شد.»
وزارت بهداشت اعلام كرد: در حال حاضر دستگاه هاي ويژه غربالگري شنوايي با بهره گيري از آخرين تكنولوژي شناسايي به موقع كم شنوايي نوزادان در سطح كشور وجود دارد و خدمات غربالگري را ارائه مي دهند. هم اكنون دستگاه هاي غربالگري شنوايي در تمام استان ها وجود دارد و تا پيش از ترخيص مادر و نوزاد يا در اولين مراقبت نوزاد از نظر سلامت در مراكز جامع سلامت و بهداشتي وزاررت بهداشت تست هاي غربالگري شنوايي نوزاد انجام مي شود.
سيام*3061* 3063
۰ نفر