۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82951460
T T
۰ نفر

مواظب گرمازدگي باشيد

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82951460
مواظب گرمازدگي باشيد

كرمانشاه - ايرنا - گرمازدگي موقعيتي حاد و تهديد كننده زندگي است كه در اين حالت سيستم تنظيم كننده دماي بدن، به دليل قرار گرفتن طولاني مدت در هواي گرم يا توليد بيش از حد گرما در بدن و يا وجود هر 2 حالت، از كار مي افتد.

به گزارش ايرنا؛ در حالت گرمازدگي بدن نمي تواند گرماي اضافي خود را دفع كند، در نتيجه دماي بدن خيلي افزايش مي يابد كه مي تواند اندام هاي اصلي را تخريب كند.

** اثرات گرمازدگي بر بدن چيست؟
مدير گروه آموزش و ارتقاي سلامت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در اين باره گفت: گرمازدگي خطري براي فرد ندارد و كشنده نيست، مگر اينكه در درمان آن كوتاهي و سهل انگاري شود و به طور كامل و به موقع درمان نشود.
دكتر سارا شاه آبادي به ايرنا افزود: اگر به طور ناگهاني مكانيسم خنك كننده بدن از كار بيفتد، دماي مركزي بدن آنچنان افزايش مي يابد كه مي تواند در كمتر از نيم ساعت منجر به مرگ فرد شود.
وي با بيان اينكه بعضي افراد چند هفته بعد از گرمازدگي فوت مي كنند كه به دليل نارسايي كليه يا قلب است، گفت: بيش از 10 درصد افرادي كه دچار اين حالت مي شوند، فوت مي كنند.
وي اظهار داشت: گرمازدگي باعث از كار افتادن و خرابي دائمي بعضي اندام ها مثل كبد مي شود.

** راهكارهاي جلوگيري از گرمازدگي
مدير گروه آموزش و ارتقاي سلامت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در ادامه به ارائه راهكارهايي براي جلوگيري از گرمازدگي پرداخت و گفت: وقتي كه براي مدت طولاني در معرض تابش آفتاب يا در يك محيط گرم هستيد و همچنين قبل و بعد و در طي ورزش، آب زيادي بنوشيد.
شاه آبادي افزود: قبل از اينكه كاملاً احساس تشنگي كنيد و هنگام نوشيدن آب بيشتر از آن حدّي كه فكر مي كنيد نياز به آب داريد، آب و مايعات بنوشيد، بخصوص وقتي كه خيلي عرق كرده ايد.
وي همچنين گفت: براي جلوگيري از گرمازدگي موقعي از روز را كه هوا خيلي گرم است (مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل يا يك جاي خنك استراحت كنيد و بيرون نياييد.
وي با تاكيد بر اينكه كمتر جلوي نور خورشيد بايستيد، افزود: وقتي جلوي آفتاب كار مي كنيد، روي سرتان كلاه بگذاريد كه بهتر است لبه دار باشد تا روي صورتتان سايه ايجاد كند.
اين كارشناس سلامت در ادامه اظهار داشت: براي پيشگيري از گرما زدگي در هواي گرم لباس هاي گشاد، نازك و رنگ روشن بپوشيد.
او با تاكيد بر اينكه لباس كتان از همه بهتر است، افزود: لباس كتان باعث مي شود هوا به راحتي از آن عبور كند و عرق شما خشك شود.
در هواي گرم پنجره ها را باز كنيد يا از يك سيستم خنك كننده مثل پنكه، كولر و فن استفاده كنيد، سعي كنيد وعده هاي غذايي تان را سبك و به مقدار كم ميل كنيد و براي جلوگيري از گرمازدگي در آب و هواي گرم يا مرطوب فعاليت شديدي انجام ندهيد بخصوص اگر به اين آب و هوا عادت نداريد از ديگر توصيه هاي اين كارشناس سلامت است.
اگر در هواي گرم ورزش مي كنيد، براي جلوگيري از گرمازدگي ابتدا تمرينات كوتاه مدتي انجام دهيد و به تدريج و در طي 2 هفته مدت آن را افزايش دهيد.
همچنين سعي كنيد تمرينات شديد را صبح زود كه هوا خنك است يا هنگام عصر انجام دهيد. هر نيم ساعت يك بار، به مدت پنج تا 10 دقيقه در سايه استراحت كنيد و اگر احساس خستگي كرديد، سرعت ورزش خود را كاهش دهيد.
در صورتيكه دارو مصرف مي كنيد، از پزشك خود سئوال كنيد كه آيا اين دارو با تنظيم دماي بدن شما تداخل مي كند يا خير؟ اگر داروي مصرفي شما در تنظيم دماي بدنتان مداخله مي كرد، بايد فعاليت بدني تان را در هواي گرم كاهش دهيد و به مقدار كافي آب و مايعات بنوشيد.
بايد از علائم خطر گرمازدگي آگاه باشيد تا هنگام بروز اين علائم، اقدام هاي لازم را انجام دهيد. به خاطر داشته باشيد كه اين علائم مي توانند به تدريج و در طي چند روز يا اينكه بطور ناگهاني بعد از يك فعاليت شديد بروز كنند.

**چه موقع به پزشك مراجعه كنيم؟
مدير گروه آموزش وارتقاي سلامت معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در ادامه اضافه كرد: بروز گرمازدگي يك فوريت پزشكي است، اگر شما يا هر فرد ديگري علائم زير را كه مرتبط با گرماي هواست، از خود نشان دهد، فوراً بايد به پزشك مراجعه كند.
شاه آبادي؛ احساس سرگيجه، خستگي بيش از حد، آشفتگي، درد شديد عضلات، تب يا تهوع، تشنج يا بيهوش شدن را از جمله علائم گرمازدگي دانست و افزود: در صورت مشاهده اين علائم بايد به پزشك مراجعه كرد.
3033/8066