۴ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 82952012
T T
۰ نفر
ارتقای پیام رسان های داخلی با تامین زیرساخت های لازم

تهران- ایرنا- ظهور پیام ‌رسان های داخلی با قابلیت‌های بیشتر و نحوه متفاوت ارایه محتوا می تواند با استقبال عمومی رو به‌رو شود. در این زمینه تقویت و تامین زیر ساخت های لازم برای ارتقای این شبكه های اجتماعی و برداشتن موانع موجود سبب خواهد شد تا به راحتی نیاز مخاطبان را شناسایی كنند و با مرتفع ساختن خواسته های آنها در جهت پیشرفت و توسعه گام بردارند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ با تصمیم دولت برای پایان دادن به انحصار برخی پیام رسان های خارجی در فضای مجازی كشور اینك شاهد گسترش پیام رسان های مشابه داخلی هستیم. هر خدمت و محصولی برای رشد و اصلاح خود نیازمند دریافت بازخورد و انتقادهای كاربران است. اما این‌بار در كنار انتقادهای مردم، فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی برضد پیام رسان‌های داخلی موجب شده تا بخشی از كاربران حتی از ورود آزمایشی به این پیام‌رسان‌ها نیز امتناع كنند. این همان چیزی است كه می‌تواند مانع رشد و اصلاح پیام‌رسان‌هایی شود كه به وسیله ایرانی‌ها و برای رقابت با قدرت‌های فناوری خارجی طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند.

برای از میان بردن انحصار پیام رسان های خارجی بر بازار فناری اطلاعات كشور باید با كمك به نخبگان فناوری زمینه توسعه این پیام رسان های داخلی فراهم شود. كاربران باید با درك این مساله كه بسیاری از ایرادها و نقص‌ های برنامه‌ های رایانه ‌ای تنها با قرار گرفتن آنها در شرایط خاص و استفاده گسترده كاربران از آن مشخص می‌شوند، شرایط موجود در پیام رسان‌های داخلی را تحمل كنند و به توسعه‌دهندگان آنها فرصت اصلاح و توسعه تدریجی محصول خود را بدهند. همچنین دولت و دستگاه های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات نیز باید با قرار گرفتن در كنار پیام‌رسان‌های داخلی و كمك به فراهم كردن زیرساخت‌های مورد نیاز، نخبگان كشور را در تلاش‌ برای ارتقای سطح دانش فناوری ایران یاری رسانند. توسعه دهندگان این پیام رسان ها مهمترین مساله هستند زیرا باید با درك انتقاد كاربران و انعكاس آنها از طرف كارشناسان و رسانه‌ها به رفع این ایرادها بپردازند تا در آینده پیام رسان های داخلی آماده ورود به مسیرهای مهمتری شوند.

«مرتضی یادگاری» كارشناس فضای مجازی و مدرس دانشگاه تهران در گفت وگو باپژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا، ظرفیت و قابلیت های پیام رسان های داخلی را بررسی كرد. در ادامه این گفت وگو می خوانیم:

** حركت پیام رسان های داخلی به طرف بلوغ
حمایت از پیام رسان های بومی در ماه های اخیر از توجه خاصی برخوردار شد به طوری كه با دستور مستقیم رییس جمهوری، وزارت ارتباطات و مركز ملی فضای مجازی مكلف شدند تا برای مرتفع كردن كاستی ها و تامین نیازمندی های ضروری برای ایجاد زیرساخت های شبكه ای اقدام های لازم را به انجام برسانند. تمامی اپلیكیشن ها در ابتدای ورود به بازار(دوران طفولیت) دارای اشكال هایی هستند كه با استفاده كاربران و بازخورد گیری، نقایص را رفع كرده به روز شده و به سمت بلوغ پیش می روند. پیام رسان های داخلی هم اكنون با كاربری روبرو است كه نسبت به خواسته های خود كاملا آگاه بوده و برآورده شدن نیازهای خود را در بالاترین سطح انتظار دارد زیرا این فضا در پیام رسان های خارجی وجود داشت. انتظار می رود كاربران فضای مجازی، این امر را در مهاجرت به پیام رسان های داخلی در نظر داشته باشند و با اغماض نسبت به كمبودها، نرم افزار های بومی را حمایت نمایند. جلب اعتماد كاربران در ارتباط با حفظ حریم خصوصی آنها چالش دیگر پیام رسان های داخلی است. در این راستا برخی پیام رسان های داخلی سعی كردند با موضوع رمزنگاری و تماس كاربر به كاربر و بدون دخالت سرور این اطمینان را نسبت به امنیت ارتباطات كاربران به وجود آورند.

** بررسی قابلیت های پیام رسان های ایرانی در جایگزینی بامشابه خارجی
در حال حاضر و پس از گذشت چندماه فعالیت جدی، مرور ویژگی های جاسازی شده در اپلیكیشن های پیام رسان های داخلی امیدوار كننده به نظر می رسد. این نرم افزارها به طور عموم برخی ویژگی های مورد انتظار كاربران را در حد مطلوبی دارا هستند و تلاش دارند تا قابلیت های بیشتری را تولید و در دسترس كاربر قرار دهند. ناگفته نماند كه برخی از آنها ویژگی های یونیكی(منحصر به فرد) مختص كاربران را نیز در خود جای داده اند. البته این سوال مطرح شود كه كدام یك از پیام رسان های بومی جایگزین كاملی برای پیام رسان های خارجی است؟ باید گفت كه یك پاسخ مشخص برای این سوال وجود ندارد. كاربران مختلف با توجه به نیازها و اولویت‎های خود می‌توانند نسبت به انتخاب اپلیكیشن جایگزین اقدام كنند زیرا به نظر می رسد در حال حاضر هیچكدام از اپلیكیشن‌های داخلی به طور مطلق بدتر یا بهتر از دیگری نیست. البته با در نظر گرفتن اولویت هایی از قبیل امنیت بالاتر، سادگی مناسب تر، پشتیبانی قوی‌تر یا امكانات بیشتر، انتخاب های ساده‌ای پیش روی كاربران قرار خواهد داشت.

** قابلیت های پیام رسان های بومی
غالب پیام رسان های بومی در كنار ارتباطات متنی، دارای قابلیت برقراری تماس های صوتی و تصویری میان كاربران خود نیز هستند. البته در برخی از آنها می‌توان به صورت رایگان با برخی كشورهای دنیا، نظیر آمریكا، استرالیا و انگلیس تماس تلفنی داشت. در این حالت گیرنده تماس نیازی به استفاده از اینترنت یا اپلیكیشن نخواهد داشت و تماس شما را به مانند یك تماس معمولی دریافت خواهد كرد.

با توجه به شنیده‌ها، به نظر می رسد اطلاعات كاربران بر روی فضای ابری(فضای ذخیره سازی آنلاین) داخلی به صورت مستقل نگه‌داری می‌شود. این مساله در صورت صحت افزایش سرعت چشمگیری در هنگام استفاده از پیام رسان های بومی به همراه خواهد داشت. در این ارتباط به نظر می رسد برخی از این پیام رسان ها، گوی سبقت را از سایرین ربوده و دارای سرعت نسبتا بالاتری در انتقال دیتا هستند. این پیام رسان با ظاهری مدرن و در كلاس جهانی تولید شده و توانسته اند تركیب مناسبی از زیبایی و كارایی را در اختیار كاربر قرار دهند.

روند ثبت نام، ایجاد كانال، گروه و بسیاری فرآیندهای دیگر در بیشتر پیام رسان های بومی مشابه پیام رسان های خارجی تعبیه شده است. پشتیبانی از انتقال اطلاعات كانال و اعضا به طور مستقیم را می توان نقطه قوت این پیام رسان های داخلی ذكر كرد. این قابلیت مهاجرت صاحبین كسب و كارها به پیام رسان بومی را با ضرر كمتری مهیا می سازد.

در كنار ویژگی ها و خدمات مرتبط با ارسال پیام، برخی پیام رسان های بومی بصورت ویژه تراكنش های مالی را نیز در خود تعبیه كرده اند. در پیام رسان های داخلی، سادگی استفاده و كاربر پسندبودن نیز تاحدود مناسبی رعایت شده است. اپلیكیشن های بومی پیام رسان، از پلتفرم های اندروید و آی او اس پشتیبانی می كنند و بیشتر آنها قابلیت نصب بر روی ویندوز را نیز دارا هستند. در برخی از پیام رسان های داخلی در كنار تمامی قابلیت های ظاهری مطلوب كاربر، به دغدغه كاربر در ارتباط با امن بودن ارتباطات نیز توجه شده است به طوری كه اطلاعات كاربران به صورت رمزگذاری شده ارسال و دریافت می شود.

** ایرانی بودن مالكیت اپلیكیشن های بومی
ایرانی بودن مالكیت اپلیكیشن های بومی، نكته حایز اهمیتی است زیرا سرویس دهی مطلوب نسبت به نیازمندی های كاربر داخلی در صدر اولویت های این نرم افزارها قرار خواهد گرفت. با توجه به تیم پشتیبانی و توسعه قدرتمند این پیام رسان ها، می توان شاهد تغییرات مثبتی در زمینه‌های مختلف نسبت به دیگر پیام رسان ها بود. باتوجه به اینكه سرورهای اپلیكیشن های بومی، در داخل ایران قرار دارد، می توان گفت استفاده چندانی از حجم ترافیك اینترنت كاربران نخواهد شد. این امر در كنار سرعت بالاتر، هزینه های كمتری را در ارتباطات به ارمغان خواهد آورد. همچنین در برخی از پیام رسان های بومی، قابلیت ارسال موقعیت جغرافیایی برای دیگران وجود دارد. داشتن فروشگاه های اینترنتی یكی دیگر از قابلیت های پیام رسان های داخلی محسوب می شود. به طوری كه شخص می تواند مستقیم به درگاه بانك وصل شده و پرداخت خود را انجام دهد. همچنین قابلیت پرداخت قبوض و خرید شارژ نیز در همین قالب ایجاد شده است. در اپلیكیشن های بومی در حال حاضر، كانال های تعاملی نیز قابل راه اندازی است كه كاربر می تواند با اجازه داشتن از مدیر كانال، مطالب را پاسخ داده و ریپلای(منتشر) كند. لایك كردن پیام سایرین نیز در این گونه كانال ها قابل انجام است. در كنار بررسی تمامی این موارد، نكته بسیار مهمی كه از دیدگاه فنی می توان اشاره كرد این است كه توانایی اصلی یك برنامه زمانی مشخص می‌شود كه حجم كاربران زیادی را سرویس داده و پشتیبانی كند. به بیان دیگر تا تعداد قابل توجهی از كاربرها و بار قابل توجهی از درخواست ها به سمت سرورهای آن نرم افزار هدایت نشود، نمی توان به نظر نهایی از این نرم افزارها را ارایه داد. بر همین پایه به نظر می رسد اپلیكیشن های ایرانی باید تمهیدات مناسبی را تامین كرده و در این ارتباط تمام توان خود را بكار گیرند تا با افزایش تعداد كاربران، با مشكل جدی روبرو نشوند.

پژوهش**9117**9131
۰ نفر