۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82952479
T T
۰ نفر

تصادفات جرحي در خراسان رضوي افزايش يافته است

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82952479
تصادفات جرحي در خراسان رضوي افزايش يافته است

مشهد- ايرنا- مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي گفت: طي پارسال 30 هزار و 940 نفر بخاطر آسيب از سوانح جرحي در سطح اين استان به پزشكي قانوني مراجعه كرده اند كه نسبت به سال 1395 به ميزان 12 درصد بيشتر شده است.

دكتر سيد آريا حجازي روز دوشنبه در جمع خبرگاران افزود: طي اين مدت همچنين هزار و 126 مورد مرگ و مير ناشي از تصادفات رانندگي در خراسان رضوي اتفاق افتاد كه در مقايسه با سال ماقبل شش دهم درصد كمتر شده است.
وي در تشريح افزايش مجروحيتها ناشي از تصادفات با وجود كاهش موارد فوت نيز گفت: افزايش ايمني جاده ها از بروز تصادفهاي شديد همچون تصادف رخ به رخ كه عمدتا منجر به فوت مي شود كاسته است. تجهيزخودورها به كيسه هوا و افزايش خودروهاي ايمن در جاده ها نيز به كاهش آمار فوت انجاميده اما رشد تصادفات جرحي را كه تابعي از افزايش تعداد خودرو و رفت و آمد جاده اي مي باشد سبب شده است.
مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي افزود: تعداد مراجعان نزاع و درگيري به پزشكي قانوني استان نيز پارسال با يك درصد كاهش نسبت به سال ماقبل 38 هزار و420 مورد بود. اين آمار در مشهد 23 هزار و 96 مورد بود كه 3.4 درصد بيشتر شده است.
وي به كاهش 23 درصدي فوت ناشي از گازگرفتگي با منواكسيدكربن نيز اشاره و بيان كرد: پارسال مرگ به دليل غرق شدگي در خراسان رضوي 42.4 درصد نسبت به سال 1395 افزايش يافت كه بيشتر به دليل شنا در استخرهاي كشاورزي، مسيلها و آب بندها بوده مي باشد لذا لازم است در خصوص خطرات شنا در اين محلها به مردم به ويژه روستائيان اطلاع رساني شود.
حجازي ادامه داد: در اين مدت تعداد مصدومان ناشي از حوادث كار نيز دو هزار و 247 مورد بود كه حكايت از رشد 6.5 درصدي دارد البته بخشي از اين افزايش به دليل آگاهي مردم نسبت به قوانين جهت دريافت حقوق خود در زمينه حوادث ناشي از كار است.
وي گفت: همچنين پارسال 120 مورد پرونده كودك آزاري در اداره كل پزشكي قانوني خراسان رضوي رسيدگي شد كه نسبت به سال پيش از آن 9.8 درصد كمتر شده است.
مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي افزود: اغلب مراجعات در خصوص كودك آزاري به پزشكي قانوني از سازمان بهزيستي ارجاع مي شود. مراكز درماني پيش از اين تنها موارد حاد آسيب ديدگي كودكان را اطلاع مي دادند اما به دليل اطلاع رسانيهاي صورت گرفته اخيرا كادر درماني حتي با مشاهده موارد مشكوك به كودك آزاري مراجع انتظامي يا بهزيستي را در جريان مي گذارند و با دستور اين مراكز موضوع در پزشكي قانوني بررسي مي شود.
وي در ادامه به اقدامات پزشكي قانوني براي تشخيص اختلالات جنسيتي نيز اشاره و بيان كرد: طي سال 96 اين مراجعات در مشهد كمتر از 10 مورد بود. پزشكي قانوني در فرايند درمان افراد داراي اختلال جنسيتي با مراكز درماني نقش تعاملي دارد.
حجازي ادامه داد: برخي از اين افراد از ساير استانها براي عمل جراحي به مشهد آمده اند. نياز اين افراد به عمل جراحي براي تغيير جنسيت با معاينات پزشكي قانوني مورد تاييد قرار مي گيرد .
وي همچنين تعداد كل مراجعان پارسال به پزشكي قانوني را در خراسان رضوي 140 هزار نفر اعلام و بيان كرد: معاينات عمده ترين فعاليت ين اداره كل را شامل مي شود و پس از آن تشكيل كميسيونها، آزمايشگاه و تشريح به ترتيب در رده هاي بعدي خدمات پزشكي قانوني قرار دارند .
مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي تعداد كارمندان اين اداره كل را250 نفر اعلام و بيان كرد: 68 نفر از اين تعداد پزشك هستند. اين اداره كل از نظر فضاي فيزيكي مناسب و كافي براي ارائه خدمات به مراجعان و تامين نيروي پزشك به دليل مسئوليت زياد و پائين بودن دستمزدها با مشكل مواجه است.
3221/1858