۵ تیر ۱۳۹۷، ۷:۲۴
کد خبر: 82953053
T T
۰ نفر
تيم ايران با شايستگي از جام  بيست و يكم كنار رفت

شيراز – ايرنا – تيم ملي فوتبال ايران در مسابقات جام جهاني 2018 روسيه با كسب تساوي برابر تيم پرتغال كه قهرماني اروپا را در سال 2016 در كارنامه داشت، با شايستگي كنار رفت.

به گزارش ايرنا تيم ملي فوتبال ايران در سومين ديدار از گروه دوم اين رقابت ها با نمايشي دلپذير برابر تيم پرتغال در ورزشگاه شهر سارانسك روسيه و با قضاوت انريكه كاسرس پاراگوئه اي به تساوي يك بر يك بر دست يافت.
در صورتي كه مهدي طارمي در واپسين لحظات وقت تلف شده نيمه دوم دقت مي كرد مي توانست با گلزني باعث صعود تيم ايران به مرحله دوم شود كه اينگونه نشد و يوزهاي ايراني با جام بيست و يكم وداع تلخي داشتند ولي خاطره خوبي را با كسب چهار امتياز از خود به جاي گذاشتند.
تيم ايران برابر پرتغال بازي را با احتياط آغاز كرد و طبق روش هميشگي توپ و ميدان را در اختيار حريف قرار داد و بازي را بست.
تيم پرتغال با روش 4 ، 4 ، 2 و تيم ايران هم با روش 4 ، 2 ، 3 ، يك به مصاف هم رفتند.
پرتغالي ها كه راه هاي نفوذ به دروازه ايران ر ا بسته ديدند حملات خود را از كناره ها به ويژه از سمت راست آغاز كردند و با استفاده از ارسال هاي بلند قصد داشتند از ضربات سر رونالدو و آندره سيلوا به گل برسند كه مدافعان ايران و آمادگي بيرانوند اجازه خود نمايي به مهاجمين پرتغال نداد.
هر چه از زمان بازي مي گذشت بازيكنان ايران بيشتر به بازي مسلط مي شدند و در صورتي كه كارلوس كي روش سرمربي ايران شيوه هجومي را برا ي تيمش اتخاذ مي كرد مي توانستند تيم قدرتمند پرتغال را شكست دهند.
بازيكنان ايران هر گاه به بازي هجومي رو مي آوردند بر روي در وازه تيم پرتغال خطرناك ظاهر مي شدند و در صورتي كه مهاجمان تيم ايران دقت مي كردند هم اينك به جاي پرتغال تيم ايران به مرحله دوم صعود مي كرد.
پس از فروكش شدن حملات تيم پرتغال، رفته رفته بازيكنان ايران به دروازه اين تيم نزديك شدند و در دقيقه هفت عليرضا جهانبخش از جناح راست توپ خوبي را به وحيد اميري رساند كه ضربه كم دقت اين بازيكن از كنار دروازه پارترسيو دروازه بان پرتغال به بيرون رفت.
دقيقه هشتم، اشتباه عليرضا بيرانوند و سعيد عزت اللهي سبب شد تا پرتغالي ها در موقعيت گلزني قرار گيرند كه ضربه ژائو ماريو راهي به دروازه پيدا نكرد.
بازيكنان ايران تا واپسين لحظات نيمه نخست فشار حملات حريف را به خوبي كنترل كردند اما در دقيقه 45 مقاومت تيم ايران شكسته شد و در اين لحظه ، ريكاردو كوارشما هافبك با تكنيك پرتغال با ضربه بيرون پا و زيبا از پشت محوطه جريمه، توپ را در گوشه دروازه ايران جاي داد و شيرجه بيرانوند هم كاري از پيش نبرد تا نيمه نخست با برتري ياران كريستين رونالدو كاپيتان پرتغال پايان يابد.
نيمه دوم نيز تيم پرتغال كه به خواسته خود رسيده بود باز هم ميدان داري كرد و در دقيقه 50 رونالدو در محوطه جريمه ايران با عزت اللهي برخورد كرد اما داور پاراگوئه اي ابتدا اعتقاد به پنالتي نداشت و پس از استفاده از ويدئو چك راي به پنالتي داد.
اعتراض بازيكنان ايران مبني بر گرفتن پنالتي براي پرتغال ثمري نداشت و سرانجام كريستين رونالدو كه تا پيش از اين بازي چهار گل به ثمر رسانده بود پشت توپ قرار گرفت اما ضربه اين بازيكن افسانه اي توسط بيرانوند با زيبايي مهار شد تا بازيكنان ايران اميدوار به ادامه بازي شوند.
دقيقه 58 حركت حساب شده بازيكنان ايران از جناح راست و ارسال جهانبخش تيم كشورمان رادرآستانه گلزني قرار داد اما په په مدافع تيم پرتغال با هوشياري مانع از باز شدن دروازه تيمش شد.
سرمربي تيم ايران از دقيقه 70 به بعد كه نياز به گلزني داشت سامان قدوس و كريم انصاري فر را به بازي فرا خواند و جان تازه اي به خط حمله تيم ايران داد و اي كاش كي روش زودتر عناصر تهاجمي خود را وارد بازي مي كرد.
دقيقه 90 ضربه سر سردار آزمون در محوطه جريمه تيم پرتغال به دست سدريك برخورد كرد و داور با استفاده از ويدئو چك نقطه پنالتي را به سود ايران نشان داد.
كريم انصاري فرد بازيكن تعويضي ايران پشت ضربه پنالتي ايستاد و به زيبايي هر چه تمام تر دروازه تيم پرتغال را باز كرد و همه چيز را به تساوي كشاند.
دقيقه 94 شرايط بسيار مطلوبي براي گلزني مهدي طارمي فراهم شد و اين بازيكن در موقعيت تك به تك با دروازه بان پرتغال با بي دقتي توپ را به بيرون فرستاد تا آه از نهاد ميليونها ايراني بلند شود و در نهايت اين بازي پر هيجان با نتيجه يك بريك مساوي تمام شد و تيم ايران با شايستگي با جام بيست ويكم خدا حافظي كرد.
عليرضا بيرانوند، احسان حاج صفي(ميلاد محمدي)، سعيد عزت اللهي، مرتضي پور علي گنجي، اميد ابراهيمي، وحيد اميري، مهدي طارمي، عليرضا جهانبخش، سيدمجيد حسيني، سردار آزمون و رامين رضاييان بازيكنان ايران در اين بازي بودند.
همچنين روي پاتريسيو، په په، رافائل گوئررو، خوزه فونته، كريستيانو رونالدو، آدرين سيلوا، سدريك، ويليام كارواليو، ژوآ ماريو (موتينيو)، كوارشما(برناردو سيلوا) و آندره سيلوا (گوئدس ) براي تيم پرتغال بازي كردند .
تيم ايران در گروه دوم اين بازي ها در ديدار نخست خود با يك گل از سد تيم خوب مراكش گذشت و در بازي دوم هم با شايستگي و با يك گل از تيم قدرتمند اسپانيا كه قهرماني جهان را در سال 2010 يدك مي كشيد، شكست خورد و در بازي سوم برابر تيم پرتغال به تساوي يك بر يك دست بافت و كارنامه خوبي را از خود به جاي گذاشت.
در اين گروه تيم اسپانيا با پنج امتياز به عنوان تيم نخست به مرحله بعد صعود كرد و تيم پرتغال هم با همين تعداد امتياز و تفاضل گل كمتر راهي مرحله بعد شد، تيم ايران با چهار امتياز و تيم مراكش هم با يك امتياز به ترتيب سوم و چهارم شدند.
در بيست و يكمين دوره رقابت هاي فوتبال جام جهاني 2018 روسيه 32 تيم شركت دارند و در پايان مرحله گروهي از هر گروه 2 تيم به مرحله بعد كه به صورت يك حذفي برگزار مي شود، صعود خواهند كرد.
تيم ايران براي پنجمين بار در جام جهاني فوتبال شركت كرد.
تا پيش از جام بيست و يكم تيم برزيل با پنج بار قهرماني و تيم ايتاليا كه در اين جام حضور نداشت و آلمان هر كدام با چهار بار قهرماني پر افتخار ترين تيم هاي جام جهاني هستند.
جام بيست و يكم، بيست و چهارم تير 97 با تعيين تيم قهرمان پايان مي يابد.
از: حميد رضا خليقي
7368 /1876