۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82953894
T T
۰ نفر
معاون وزیر راه: تحریم بر حمل ونقل دریایی اثر ندارد

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به سبب برخورداری از ظرفیت های بندری بسیار و ناوگان تجاری بزرگ، تحریم های آمریكا بر صنعت حمل و نقل دریایی ایران تاثیری نمی گذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد راستاد» امروز (سه شنبه) در آیین گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی افزود: برخی خطوط كشتیرانی كه سهم بسیار ناچیزی در صنعت حمل و نقل دریایی ایران داشتند تردد خود به بنادر ایران را متوقف كردند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان كرد: با توجه به جاذبه های دریایی و توانمندی شركت های تجاری در صادرات و ترانزیت كالا از طریق بنادر ایران اگر شركتی تردد خود را متوقف كرده باشد دیگر جایگاهی در صنعت حمل ونقل دریایی ایران نخواهد داشت.
رییس جمهوری آمریكا كه از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریكا بر سر كار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر كرد.
در پی این تصمیم، برخی شركت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترك كردن آن مردد مانده اند؛ هرچند كمیسیون اروپا اعلام كرده است برای مقابله با تحریم آمریكا قانون انسداد را برای حفاظت از شركت های اروپایی اجرا می كند.

** سازوكارهای تشویقی برای تقویت ترانزیت از بنادر شمالی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری كرد: راهبرد سازمان بنادر تمركز بر ترانزیت و افزایش صادرات از بنادر كشور است.
راستاد بیان كرد: با همایشی كه بزودی (بیستم و بیست و یكم تیرماه) با هدف معرفی توانمندی‌ های بنادر شمالی ایران در بندر امیرآباد استان مازندران برگزار می شود امیدواریم نقش بنادر شمالی در حمل و نقل دریایی كشور و اقتصاد ملی افزایش یابد.
به گفته وی، از آغاز امسال بنادر حاشیه خزر از رشد 30 تا 70 درصدی تخلیه و بارگیری برخوردار شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سالیانه 6 میلیون تن بار از بنادر شمالی كشور تخلیه یا بارگیری می شود اما ظرفیت كنونی بسیار بیشتر است و درصددیم صادرات و ترانزیت كالا از این بنادر را بیش از پیش تقویت كنیم.
«سازمان بنادر برای جذب سرمایه‌گذاران در تعرفه‌های بندری و حقوق و عوارض كشتی‌ها سازوكار‌های تشویقی اعمال كرده‌ است».

** آمادگی برای تهیه نقشه های آبی بین المللی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همكاری سازمان بین المللی هیدروگرافی جهان نقش بیشتری را در زمینه تهیه نقشه های آبی در منطقه و جهان بر عهده بگیرد.
راستاد یادآوری كرد: ایران در سازمان بین المللی هیدروگرافی نقش فعالی دارد، بنابراین به كمیته ملی هیدروگرافی توصیه می‌شود در همه آب‌های تحت مسوولیت و حاكمیت ایران نقشه‌های مناسبی را برای ناوبری ایمن دریایی تولید كند تا در سطح بین المللی منتشر شود.

** ایران یكی از مهمترین اعضای سازمان بین المللی هیدروگرافی
مدیر سازمان بین المللی هیدروگرافی نیز این مراسم گفت: جمهوری اسلامی ایران یكی از مهمترین اعضای این سازمان جهانی است.
«مصطفی ایپتیس» بیان كرد: این سازمان 89 عضو دارد و یكی از سازمان های رسمی مشاوره ایمو (سازمان بین المللی دریانوردی) است.
به گفته وی، این سازمان در پایداری آبراهه های جهان نقش مهمی دارد و قرار است تا سال 2021 شمار اعضای آن به بیش از یكصد كشور برسد.
وی یادآوری كرد: شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی 30 عضو فعال دارد و ایران یكی از اعضای فعال این شوراست و كمیته فنی آن در 10 كارگروه تخصصی و 15 كمیسیون منطقه ای هیدروگرافی بر افزایش ایمنی دریانوردی در جهان تلاش می كند.
به گزارش ایرنا، آیین روز جهانی هیدروگرافی با شعار «ژرفاسنجی؛ اساس پایداری دریاها، اقیانوس ها و آبراهه ها» امروز با حضور دست اندركاران دریایی و بندری در تهران برگزار شد.
سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (آی.اچ.او) هیدروگرافی را اساس توانمندی همه فعالیت‌های بشر در سطح، زیرسطح یا بستر دریا معرفی می كند.
مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ میلادی، درباره اقیانوس‌ها و حقوق دریاها قطعنامه‌ای صادر و تعیین روز جهانی هیدروگرافی را فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی همگانی اعلام كرد.

اقتصام*1108*1961*
۰ نفر