۶ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۰۸
کد خبر: 82955226
T T
۰ نفر

خراسان رضوی با كم آبی سازگار می شود

۶ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۰۸
کد خبر: 82955226
خراسان رضوی با كم آبی سازگار می شود

مشهد- ایرنا- سرپرست شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: برنامه های كارگروه ملی سازگاری با كم آبی از هفته آینده در این استان به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش ایرنا محمد علایی، چهارشنبه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران افزود: در قالب این برنامه دستگاههای مختلف مكلف به اجرای برنامه های سازگاری با كم آبی هستند.
وی كاهش 30 درصدی فضای سبز، تغییر الگوی كشت فضای سبز، شناسایی و مقابله با چاههای غیرمجاز، كاهش سرانه مصرف، كاهش مصرف آب در بخش كشاورزی و جلوگیری از هدررفت آب را از جمله برنامه های تدوین شده در این چهارچوب برشمرد.
وی تاكید كرد: به دنبال اقدامات برنامه ریزی شده از این پس تلاش خواهیم كرد كه حتی یك لیتر آب از دشت های ممنوعه استان خراسان رضوی برداشت نشود.
علایی خاطرنشان كرد: هم اینك وضعیت دشت های استان بحرانی است و هفت هزار و 200 چاه غیرمجاز در دشت های منطقه شناسایی شده كه رقم واقعی این چاهها، 2 تا سه برابر میزان شناسایی شده است.
وی تصریح كرد: افت سطح آبهای زیرزمینی خراسان رضوی به حدی رسیده كه حدود 50 سال پیش میانگین عمق برداشت آب از دشت مشهد 50 متر بود و حال آنكه اكنون در برخی مناطق این دشت، عمق برداشت به 350 متر رسیده است .
وی اظهار كرد: سالانه 6 هزار میلیارد متر مكعب آب در استان خراسان رضوی تولید و مصرف می شود كه 700 میلیون مترمكعب آن در بخش آشامیدنی و مابقی در بخش كشاورزی و صنعت استفاده می شود.
علایی اظهار كرد: هم اكنون 86 درصد آب تولیدی استان خراسان رضوی در بخش كشاورزی استفاده می شود كه میانگین كشوری این رقم 92 درصد است.
سرپرست شركت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: با تداوم وضعیت موجود اگر سال آینده خشكسالی ادامه یابد، سد دوستی كه اكنون سهم 33 درصدی در تامین آب مشهد داشته از مدار خارج خواهد شد.
علایی گفت: موضوع حساس آب امروز به مساله نظام و حاكمیت تبدیل شده كه به دنبال آن كارگروه ملی سازگاری با كم آبی تشكیل شده و اهمیت آن باید برای 80 میلیون نفر ایرانی نهادینه شود.
وی ادامه داد: هر ایرانی باید به این نتیجه برسد كه در سرزمینی خشك زندگی می كند كه منابع آبی آن بسیاركم است، و حال آنكه اكنون روند مصرف بی رویه آب در خراسان رضوی تا حدی پیش رفته كه بیشتر آبخوان های زیرزمینی استان دچار بحرانند، آب شور شده و زمین نشست پیدا كرده است.
وی با اشاره به لزوم جداسازی آب شرب از غیرشرب در مشهد گفت: اگر این جداسازی صورت گیرد سالانه تولید 40 میلیون متر مكعب آب برای بخش آشامیدنی شهر مشهد كافی است، در حالی كه اكنون بخش زیادی از آب تصفیه شده به مصارف غیرشرب می رسد.
3027/5132