۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 82956947
T T
۰ نفر
تولید 80 درصد واگن های باری و مسافری بومی سازی شد

تهران- ایرنا- یك دهه پیش داخلی سازی تولید واگن های مسافری و باری در كشور 30 درصد بود، اما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و با ارتقای توانمندیهای شركت های داخلی، اكنون به بیش از 80 درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، حضور بیش از 200 شركت داخلی در ششمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی نشان داد كه توانمندیهای شركت های ایرانی در بخش های مختلف این صنعت از جمله ساخت واگن های مسافری و باری و زیرساخت های مورد نیاز شبكه ریلی كشور با حمایت دولت تدبیر و امید بسیار ارتقا یافته است.
به بهانه برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته كه با حضور 90 شركت خارجی و بیش از 200 شركت ایرانی در حوزه صنعت حمل ونقل ریلی كشور از 29 خرداد تا یكم تیرماه سال جاری در تهران برپا شد، با دست اندركاران داخلی این صنعت به گفت و گو نشستیم.
مدیرعامل شركت گسترش صنایع ریل ایران در این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این شركت به عنوان تنها تولیدكننده سوزن خط آهن در كشور محصولات خود را تحت لیسانس شركت «وسلو كوجیفر» فرانسه تولید می كند.
سیدكاظم طاهرزاده افزود: طبق قراردادی كه با این شركت فرانسوی منعقد شده، دانش فنی و تكنولوژی در زمینه تولید سوزن برای قطارهای پرسرعت ریخته گری و تولید تراورس بتنی به كشور انتقال می یابد و به این ترتیب محصولات با آخرین استانداردهای جهانی راه آهن تولید می شود.
ریل بند یا تراورس تكیه‌ گاه بتنی، چوبی یا فولادی است كه ریل های راه آهن روی آن بسته می‌شود.
به گفته وی، این كارخانه با ظرفیت تولید سالیانه 500 دستگاه سوزن در سال یكی از بزرگترین تولیدكننده سوزن خط آهن دوراهه و كراس اور در خاورمیانه است.
مدیرعامل شركت بتون صنعت نیز با توجه به توانمندی شركت های داخلی در این بخش گفت: این شركت دانش بنیان با استفاده از فناوری های جدید سالیانه به طور متوسط تولید 750 هزار تراورس بتنی را در دستور كار خود قرار داده كه كیفیت تولید این محصول نیز از سوی دانشگاه مونیخ آلمان مورد تایید قرار گرفته است.
حسین میرابیان افزود: تراورس های تولیدی این شركت می توانند در حوزه حمل باری 25 تا 30 تن و برای حوزه های جابجایی مسافر نیز تا سرعت 300 كیلومتر از قطارهای مسافری را تحمل كنند.
وی یادآور شد: محصولات این شركت در پروژه های ملی خط آهن بافق - زرین شهر به طول 450 كیلومتر، خط آهن قزوین - رشت، خط آهن میانه - تبریز و ملایر - كرمانشاه مورد استفاده قرار گرفته است.
آرش میرابیان قائم مدیرعامل شركت بتن صنعت نیز گفت: با تولید تراورس های بتنی در داخل كشور تاكنون صرفه جویی ارزی زیادی نصیب كشور شده و همه محصولات این شركت مطابق با بالاترین كیفیت استانداردهای اروپایی تولید می شود.
وی با یادآوری اینكه برای هر كیلومتر خط آهن هزار و 660 عدد تراورس بتنی مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: اكنون این شركت موفق شده با تولید 750 هزار تراورس بتنی در سال، هر روز سه كیلومتر از خطوط ریلی كشور را نوسازی كند.
با این حال تامین منابع مالی مورد نیاز شركت های فعال در صنعت حمل ونقل ریلی كشور یكی از مهم ترین اولویت های دولت است و با تضمین دولت باید از هرگونه سرمایه گذاری در این بخش حمایت شود و یا با اختصاص بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به شركت های ریلی، كمبود منابع مالی برای انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش نوسازی ناوگان در كشور به تدریج انجام شود.
در این راستا مدیرعامل یك شركت تامین سرمایه در صنعت حمل ونقل ریلی می گوید: با توجه به نیاز 28 میلیارد تومانی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی كشور استفاده از منابع مالی بازار سرمایه می تواند تحولات بزرگی را در این صنعت به وجود آورد.
محمودرضا خواجه نصیری افزود: كمبود منابع مالی در صنعت حمل و نقل ریلی كشور كاملا مشهود است و اعمال تحریم های ظالمانه در چندسال گذشته اجازه نداده با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در این صنعت شاهد توسعه پایدار آن باشیم.
وی تاكید كرد: توسعه صنعت حمل و نقل ریلی از طریق استفاده از منابع مالی بازار سرمایه بستر مناسبی برای رونق كسب و كار فعالان عرصه حمل و نقل ریلی است و اكنون با توجه به افزایش ارزش بازارهای سرمایه ظرفیت های خوبی برای استفاده از توان مالی این بازار وجود دارد.
مدیرعامل این شركت تامین سرمایه اضافه كرد: متاسفانه برخی از نهادهای مالی و اقتصادی از ظرفیت صنعت حمل و نقل ریلی كشور اطلاع كافی ندارند در حالی كه با استفاده از توانمندی های این بازار می توانیم شاهد رشد اقتصادی در این بخش باشیم.
خواجه نصیری تصریح كرد: تنوع گسترده بازارهای تامین مالی از بازارهای سرمایه ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی است و در این راستا شركت های تامین سرمایه می توانند با تامین منابع مالی مورد نیاز زمینه بهبود ساختارهای مالی شركت های فعال در حوزه ریلی را بهبود بخشند.
به گفته وی، در سال های اخیر دولت به توسعه صنعت حمل و نقل ریلی كشور توجه زیادی كرده و با حمایت های مجلس و دولت، شرایط مناسبی برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل ریلی به وجود آمده است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در این حوزه با توجه به ضمانت هایی كه راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه می دهد استفاده كنند.

**ناوگان ریلی باید نوسازی شود
یك كارشناس حمل ونقل ریلی معتقد است: توسعه حمل و نقل ریلی در كاهش آلودگی ها و حفظ محیط زیست تاثیرگذار و در قیاس با حمل و نقل جاده ای میزان سوانح آن بسیار كم است اما فرسودگی ناوگان می تواند در بروز حوادث در این بخش نگران كننده باشد.
علی اكبر عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از ناوگان فرسوده به افزایش هزینه شركت های های ریلی منجر می شود در حالی كه شركت های داخلی در تولید ناوگان باری و مسافری به توانمندیهای بالایی دست پیدا كرده اند.
مدیرعامل شركت البرز نیرو نیز گفت: نوسازی ناوگان ریلی كشور با استفاده از توانمندیهای شركت داخلی در تسهیل تردد مسافران با قطارهای مسافری یكی از مهمترین ضروریات این بخش است، اما كمبود منابع مالی اجازه نوسازی ناوگان را نمی دهد.
مجتبی لطفی افزود: فعالیت در بخش حمل ونقل ریلی در كشور نیازمند سرمایه گذاری زیادی است و دولت باید تلاش كند كمبود منابع مالی را در این بخش برطرف كند و تا زمانی كه این مهم انجام نشود، كیفیت خدمات ریلی نیز ارتقا پیدا نمی كند.
در ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، علاوه بر 200 شركت ایرانی، 90 شركت خارجی از كشورهای آلمان، چین، روسیه، لتونی، اسپانیا، تركیه، جمهوری چك و اتریش آخرین دستاوردهای خود را در بخش های تولید واگن های مسافری، باری، لوكوموتیو و قطعات مختلف صنعت حمل ونقل ریلی و تجهیزات الكترونیك خطوط ریلی به نمایش گذاشتند.
توجه به توسعه حمل ‌و نقل تركیبی و لجستیك و برگزاری چندین میزگرد تخصصی از رویكردهای اصلی ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بود تا طبق سند جدید، راهبرد حمل‌ و نقل لجستیك و حمل‌ و نقل تركیبی چند وجهی در مدل‌های مختلف، زمینه های توسعه آن در ایران فراهم شود.
اقتصام**1108*2025
۰ نفر