دراين مطلب آمده است: تابستان كه فرا ميرسد اگرچه فرصتي براي استراحت و دوري از كلاس و مدرسه براي دانش آموزان است اما دغدغه بسياري از والدين يافتن كلاسهاي مهارت آموزي براي بهينه كردن اوقات فراغت و جلوگيري از هدر رفت وقت آن هاست. اين روزها دانش آموزان فرصت خوبي براي شركت در كلاسهاي مختلف و دنبال كردن علاقه منديهايي است كه در طول سال تحصيلي امكان دنبال كردن آن برايشان وجود ندارد. كلاسهايي كه براي ردههاي مختلف سني برگزار ميشود و در مرحله اول توجه به نيار و علاقه دانش آموزان اهميت زيادي دارد.
برنامه ريزي والدين براي اوقات فراغت
يكي از دانش آموزان پايه هفتم تحصيلي به خبرنگار ما ميگويد: هر سال والدينم براي اوقات فراغت تابستان برنامه ريزي ميكنند كه شركت در كلاس زبان، ورزشهايي مانند شنا و ووشو نمونهاي از آن هاست. «جواد. ر» ميافزايد: به دليل اين كه در كنار كلاسهاي آموزشي به كلاسهاي ورزشي هم ميروم خوشحال هستم و از تابستان لذت ميبرم. «عرفانه. م» از دانش آموزان پايه هشتم هم ميگويد: تابستانها خانه هستم و گاهي با خانواده بيرون ميروم. تفريحي ندارم و با اين كه از والدينم خواستم در كلاسهاي هنري شركت كنم به دليل اين كه دختر هستم و محدوديتهايي دارم به خواستهام توجهي نشد. در حالي كه بسياري از دوستانم در اين مدت به كلاسهاي نقاشي، خياطي، آموزش زبان انگليسي و حتي ورزشي ميروند. «سبحان. ب» كه پايه پنجم را به پايان رسانده است نيز ميگويد: به دليل اين كه سال آينده آزمونهاي مدارس خاص پيش روست والدينم امسال برنامه ريزي زيادي براي اوقات فراغتم كردهاند كه شركت در كلاسهاي رياضي، زبان انگليسي، علوم تجربي نمونهاي از آن هاست. به طوري كه هر روز مانند مدرسه چندين ساعت را در كلاس سپري ميكنم. وي ادامه ميدهد: والدينم حتي براي استخر هم ثبت نام نكردند. دلم ميخواست به يك ورزش رزمي بپردازم يا مدرسه فوتبال بروم، اما امسال امكان اين كار نيست. حتي زماني هم كه در خانه هستم اجازه نميدهند زياد با رايانه و تلفن همراه بازي كنم.
اوقات فراغت فقط كلاس هاي آموزشي نيست
روان درمانگر كودك و نوجوان در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: به موضوع اوقات فراغت مي توان از دو حوزه تربيتي و حوزه آسيب شناسي نگاه كرد. آسيب شناسي اوقات فراغت به توجه نكردن خانوادهها به علاقه كودك و نوجوان و تعدد كلاس هاي انتخابي براي آنها برمي گردد. والدين به اين موضوع توجه ندارند كه در اين مدت هيچ كلاسي براي كودكان بهتر از در كنار خانواده بودن نيست. اما براي نوجوانان اين موضوع كمتر صدق مي كند و دوست ندارند خيلي در منزل بمانند، اما اگر ساعاتي را در كنار خانواده بگذرانند براي آنها هم مفيد خواهد بود و سبب حفظ رابطه فرزند با خانواده ميشود.
«مرتضي جلمباداني» بيان مي كند: اوقات فراغت فقط كلاس هاي آموزشي نيست، همين كه خانواده بتواند وقت بيشتري براي كودك و نوجوان بگذارد مي تواند بسيار مفيد باشد و مانع جدايي فرزندان از محيط خانه شود. موضوع ديگر حق انتخاب فرزندان براي شركت در اين كلاس هاست و براي كودكان با توجه به سن آنها اين موضوع اهميت ندارد اما براي نوجوان كلاسي كه در نظر گرفته مي شود بايد با توجه به حق انتخاب خود باشد كه موضوع بسيار مهمي است و ما نبايد نوجوانان را به انتخاب و شركت در يك كلاس مجبور كنيم. وي بيان مي كند: نوجوانان در اين سن در پي هويت يابي هستند و از يك شاخه به شاخه ديگر پريدن، امري طبيعي است اما خانوادهها اين را به موضوعي حساس تبديل ميكنند و دايم به فرزندان فشار مي آورند كه تا انتها يك رشته را ادامه دهند. خانوادهها مي توانند نقش بزرگي در هويت يابي كودكان داشته باشند و بايد به آنها استقلال در انتخاب دهند تا دچار سردرگمي در هويت نشوند و زودتر به اثبات هويت خود دست پيدا كنند.
164 پايگاه طرح غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان
رئيس اداره فرهنگي، هنري اداره كل آموزش و پرورش هم به خبرنگار ما مي گويد: ١٦٤پايگاه طرح غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان در استان فعال است و فعاليتهاي تابستاني دانشآموزان با شعار حمايت از كالاي ايراني آغاز ميشود. تابستان و فعاليتهاي تابستاني، بهترين فرصت براي تحقق راهبردها و اولويتهاي حوزه معاونت پرورشي و فرهنگي است و بهره گيري از ظرفيت و قابليت عظيم دانش آموزان در مديريت اوقات فراغت آنان ضروري است.
«محمد رضا طاهري نسب» اظهار ميكند: سيستان و بلوچستان شرايط اقليمي خاصي دارد و در اجراي اوقات فراغت دانش آموزان شرايط آب و هوايي حائز اهميت است، بنابراين رشته و زمان كلاسها بايد بر اين اساس برنامه ريزي شود. هدف از اجرا و برگزاري اوقات فراغت پرورش استعدادهاي بالقوه دانش آموزان است و تابستان فرصتي براي توسعه فعاليتهاي قرآني و اردويي براي بسترسازي و شكوفايي استعدادهاي فرهنگي و هنري دانشآموان، تمركز بر فعاليتهاي گروهي اخلاقمحور، توسعه مهارتهاي اجتماعي و ايجاد روحيه نشاط و اميد در ميان دانشآموزان محسوب ميشود.
وي بيان ميكند: فعاليتهايي مثل گل دوزي و قلاب بافي براي دختران و مهارت آموزي در مراكز فني و حرفه اي، ورزشي و فعاليتهايي كه جنبه ايجاد تعاملهاي اجتماعي را به همراه دارد، مورد توجه است و نبايد اوقات فراغت را در كلاس، خلاصه بدانيم. برنامههاي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان درقسمتهاي مختلفي از جمله آموزشي، فرهنگي، هنري، پژوهشي و مهارت آموزي به مدت هشت هفته از دوم تير ماه تا 25 مرداد ماه سازمان دهي ميشود. كلاسهاي تقويتي و دروس تخصصي در دانش افزايي و فعاليت دارالقرآنها در دورههاي مختلف تحصيلي نيز جزيي از اين طرحهاي اوقات فراغت است.
وي ادامه ميدهد: استفاده از ظرفيت مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و مراكز فني و حرفه اي، سالنهاي ورزشي مدارس، مدارس غير انتفاعي و هنرستانها نيز مد نظر است و امسال سياست اداره كل آموزش و پرورش توجه به كيفيت پايگاههاي تابستاني به جاي سوق يافتن به آمار و كميت است. بنابراين تلاش ميشود با همكاري مديران مدارس و مراكز تابستاني و دستگاه هاي مختلف و فعال در حوزههاي بهبود اوقات فراغت، مديريت شايسته اي بر اين فرصت ارزشمند تربيتي و آموزشي داشته باشيم.
وي اظهار ميكند: اردوهاي ملي در اولويت فعاليتهاي سازمان دانش آموزي است. در مدارس و پايگاههاي طرح غني سازي اوقات فراغت با آموزش مهارتهاي مختلف سازماني و آموزش مهارتهاي لازم تلاش ميشود با فعال سازي انجمنهاي كانونهاي فرهنگي و تربيتي لحظات خوبي براي دانش آموزان فراهم شود.
برگزاري كارگاههاي آموزشي
وي ادامه ميدهد: برپايي كارگاههاي آموزش خبرگزاري از ديگر فعاليتهاي سازمان دانش آموزي است و در اين كارگاهها كه با حضور استادهاي استاني و با نظارت مستقيم استان برگزار خواهد شد، مهارتهاي لازم اين حرفه به علاقه مندان آموزش داده ميشود و در نهايت با ارائه مدرك خبرنگاري و در صورت تداوم در فعاليت، دانش آموزان به عنوان خبرنگاران افتخاري پانا با مناطق و استان همكاري خواهند داشت. برگزاري اردوهاي ملي و اعزام دانش آموزان از ديگر برنامههاي معاونت پرورشي فرهنگي اين اداره در طول تابستان است.
طاهري نسب، خاطرنشان ميكند: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان آموزش فني و حرفهاي، سازمان تبليغات اسلامي، جمعيت هلال احمر، بسيج دانشآموزي و اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشآموزان از جمله دستگاههاي همسو درباره غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان است و با دستگاههاي مزبور تفاهم نامه امضا و قرار شد برنامههاي كوتاه مدت و آموزش مهارتي براي دانشآموزان اجرا شود تا دانشآموزان پس از آموزش و كسب مهارت، گواهينامهاي از سوي اين سازمان دريافت كنند.
8006**3213
روزنامه محلي سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان روز شنبه/9 تير 97 مطلبي با عنوان«فرصتي براي فراغت» منتشر كرده است.