۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82957191
T T
۰ نفر
آتش سوزي در منطقه حفاظت شده ديزمار آذربايجان شرقي مهار شد

تبريز- ايرنا- معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: آتش سوزي در مراتع منطقه حفاظت شده ديزمار با حضور به موقع همكاران حفاظت محيط زيست و نيروهاي انتظامي و امدادي مهار شد.

ميرمحسن حسيني قمي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: طبق برآورد اوليه 10 هكتار از مراتع اين منطقه دچار آتش سوزي شده بود كه با تلاش 5 ساعته نيروها بطور كامل اطفا شد.
وي اظهار داشت: به دليل گرماي هوا و زياد بودن تراكم پوشش گياهي در مناطق مرتعي و جنگلي، در صورت كمترين بي احتياطي از سوي عوامل انساني امكان آتش سوزي در منطقه و جنگل هاي ارسباران وجود دارد.
قمي از اهالي منطقه و مسافران درخواست كرد از برافروختن آتش در نزديكي درختان و گياهان خشك خودداري كنند.
وي ادامه داد: وجود گياهان خشك در منطقه و گرماي هوا، 2 عامل اصلي طبيعي وقوع آتش سوزي در جنگل ها و مراتع است.
معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي همچنين از مردم درخواست كرد از رها سازي مواد شيشه اي نظير انواع بطري شيشه اي و پلاستيكي و اشيا مشابه در داخل جنگل ها و مراتع خودداري كنند.
وي افزود: اين اشيا همانند عدسي ذره بين عمل كرده و موجب اشتعال علوفه خشك و مواد قابل اشتعال كف جنگل ها و مراتع شده و كانون هاي آتش در مناطق ايجاد مي كنند.
قمي گفت: گردشگران در صورت استفاده از منقل و اجاق زغالي و چوبي خاكسترهاي اضافي را به محيط تخليه نكنند.
وي تاكيد كرد: مردم به هيچ وجه در داخل جنگل ها و مراتع آتش روشن نكرده و در مواقع ضروري از سطوح بدون پوشش گياهي استفاده و اجاق را با سنگ محصور كنند.
معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي يادآوري كرد: پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمينان حاصل كرده و هيچ گاه خاكسترهاي اجاق را بدون اطمينان از خاموش شدن كامل رها نكنند.
وي از مردم درخواست كرد از پرت كردن ته سيگار يا چوب كبريت استفاده شده در طبيعت و مكان هاي مستعد آتش سوزي و از سوزاندن بقاياي محصولات كشاورزي در مزارع نيز به جد خودداري كنند.
قمي اظهار داشت: شهروندان در هنگام مشاهده آتش سوزي مي توانند مراتب را با شماره هاي 1812و 1540 به اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي اطلاع دهند.
به گزارش ايرنا، براساس گزارش هواشناسي آذربايجان شرقي از روز شنبه تا سه شنبه هفته جاري دماي هواي استان به طور محسوس افزايش يافته و در بعضي شهرها به 44 درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد رسيد.
آذربايجان شرقي داراي 2 ميليون و 400 هزار هكتار مرتع و 180 هزار هكتار جنگل مي باشد كه بيشتر آن در منطقه ارسباران واقع است.
منطقه ديزمار طي مصوبه شوراي عالي محيط زيست (كميسيون زير بنائي دولت) در سال 1390 با وسعت 68 هزار و 602 هكتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست پيوست.
منطقه حفاظت شده ديزمار، منطقه اي كوهستاني و جنگلي است كه در حوزه استحفاظي شهرستان هاي خداآفرين، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربايجان شرقي قرار دارد.
6120/518