۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 82957454
T T
۰ نفر
صنعت شیرین سازی آب در ایران به خودكفایی رسیده است

بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور گفت: در دهه 70، هزینه شیرین سازی آب دریا برای هر لیتر 2 دلار برآورد شده بود اما هم اكنون در بیشتر بخش های این صنعت به خودكفایی رسیده ایم و این هزینه بسیار كاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا جانباز روز شنبه در آیین بهره برداری از طرح های آب رسانی شهری و روستایی هرمزگان افزود: استفاده از آب شیرین كن ها برای تامین بخشی از آب مورد نیاز كشور از برنامه های مهم وزارت نیرو است و استان هرمزگان در شیرین سازی آب دریا و نمك زدایی در كشور پیشگام است.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد آب و سهم ناچیز سه صدم درصدی هزینه آب در سبد خانوار اظهار امیدواری كرد در آینده نزدیك با تدابیر مناسب، شركت های آب و فاضلاب بتوانند خودگردان شوند.
جانباز هم چنین با انتقاد از ریخته شدن پساب تصفیه خانه بندرعباس به دریا تاكید كرد: حتی اگر روانه شدن پساب به دریا مشكل زیست محیطی نداشته باشد، این مساله باید به هر شكل زودتر حل شود.
به گفته او در شرایطی كه برای خرید پساب فاضلاب در استان های مركزی كشور رقابت وجود دارد و به مزایده گذاشته می شود، زیبنده نیست پساب تصفیه خانه بندرعباس بدون استفاده به دریا بریزد و با مخاطرات زیست محیطی نیز همراه باشد.
وی توصیه كرد: شهرداری بندرعباس هر چه سریع تر در این زمینه با سرمایه گذار برای خرید پساب به نتیجه برسد تا از ریخته شدن پساب به دریا جلوگیری شود.
مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان كرد: برای ساخت آب شیرین كن های كوچك در شرق هرمزگان كارهای خوبی انجام شده و در این منطقه كاهش هزینه تولید آب یك اصل است و به همین منظور مطالعه احداث یك آب شیرین كن بزرگ برای جایگزین كردن با آب شیرین كن های كوچك آغاز شده است.
وی یادآور شد: بیشترین اعتبارات خرید تضمینی آب در كشور به استان هرمزگان اختصاص یافته و برای رفع مشكلات آبی شهرستان بشاگرد نیز اعتبار مناسبی از دفتر مقام معظم رهبری اختصاص یافته و امیدواریم طرح آبرسانی به بشاگرد از سد جگین زودتر به نتیجه برسد.
جانباز با اشاره به بهره برداری از فاز اول آب شیرین كن 100 هزار مترمكعبی بندرعباس تا پایان تیرماه امسال یادآور شد: همزمان طرح جامعی نیز شامل حفر چاه، بهبود كیفیت تصفیه خانه، استفاده از حجم مرده سدها، تقویت سفره های زیرزمینیو دیگر روش ها در هرمزگان دنبال می شود.
وی با اشاره به طرح شیرین سازی آب خلیج فارس و انتقال آن به استان های كرمان و یزد، تاكید كرد: از این طرح حقی از مردم هرمزگان ضایع نخواهد شد و آب مورد نیاز مراكز جمعیتی و بخش های شرب، كشاورزی و صنعت شهرها و روستاهای در مسیر این خط لوله در هرمزگان از همین منبع تامین خواهد شد.
همزمان با سفر جانباز، 6 طرح آب رسانی آب و فاضلاب شهری و روستایی و میز خدمات غیر حضوری به ارزش 556 میلیارد ریال روز شنبه در هرمزگان به بهره برداری رسید.
2094/7408
۰ نفر