۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82958354
T T
۰ نفر
اخذ كمیسیون بیشتر از رانندگان، خط قرمز سازمان راهداری است

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با توجه به افزایش 20 درصدی كرایه ها، اخذ كمیسیون غیرقانونی و بیشتر توسط شركت های حمل و نقل از رانندگان خط قرمز این سازمان است.

به گزارش ایرنا، «فرامرز مداح» روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عرضه و تقاضا برای حمل بار در ناوگان حمل و نقل جاده ای نامتعادل رشد كرده و این سبب بروز مشكلات زیادی برای رانندگان و كامیونداران شده است.
وی افزود: در 10 سال گذشته میزان جابجایی بار كشور 40 درصد و تعداد ناوگان 100 درصد افزایش داشته كه تعادل در تقاضا و عرضه جابجایی بار را به هم زده است.
مداح اظهار داشت: سازمان حمل و نقل جاده ای رفع مشكلات رانندگان و كامیونداران را در كارگروهی با حضور از نمایندگان تشكل های صنفی بار، مسافر و كامیونداران پیگیری می كند كه تاكنون 6 جلسه آن برگزار شده است.
وی گفت: بخشی از خواسته رانندگان باید با تصویب قوانین مورد نیاز در مجلس شورای اسلامی عملی شود و بخشی دیگر باید توسط وزارت كار و بخش دیگری در خصوص تامین لوازم یدكی، روغن و لاستیك نیز باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود كه در دست پیگیری است.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان كرد: در بخش حمل و نقل مسافری، بیمه تكمیلی رانندگان این بخش انجام شده است و بیمه تكمیلی رانندگان حمل ونقل باری نیز در مرحله انتخاب شركت بیمه قرار دارد.
مداح گفت: هرچند كه نرخ كرایه حمل به صورت توافقی است اما برای حمل بار بر اساس شاخص «تن - كیلومتر» كارگروهی متشكل از نمایندگان تشكل های صنفی تشكیل شده تا با برگزاری نشست های تخصصی عوامل موثر بر این روش تعیین این قیمت را مشخص كنند.
معاون سازمان راهداری تاكید كرد: حتی اگر نرخ ها بر اساس تن - كیلومتر محاسبه شود، باید روی یك نرخ پایه توافق انجام شود.
این مقام مسئول در سازمان راهداری اظهار داشت: با توجه نرخ های قبلی در مسیرهای مختلف در سطح كشور، اكنون نرخ كرایه حمل رانندگان از 16 تا 26 درصد افزایش یافته است و در حال پیگیری تامین قطعات و لاستیك رانندگان باری و مسافری بر اساس نرخ ارز مصوب هستیم.
مداح با بیان اینكه برای طرح شكایات و پیشنهادات رانندگان و كامیونداران در سراسر كشور، سازمان راهداری روش‌های مختلفی را برای اطلاع رسانی در دستور كار قرار داده است، گفت: سازمان راهداری كلید 5 را در سامانه گویای این سازمان و سامانه 141 اضافه كرده كه تاكنون بیش از پنج هزار پیام از این سامانه دریافت شده و صندوق پستی شماره 3773-14155 برای ارسال پیام های رانندگان تهیه شده است.

**افزایش تعرفه حمل و نقل فرآورده های نفتی در دست بررسی است
در ادامه این نشست «داریوس امانی» معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بررسی افزایش تعرفه حمل ونقل فرآورده های نفتی در كارگروهی به ریاست سازمان برنامه و بودجه، شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی سازمان حمایت از مصرف كنندگان و سازمان راهداری مورد بررسی قرار گرفته و تاكنون با وجود تحلیل قیمت ها و ضرورت افزایش نرخ كرایه، تصمیم گیری نشده است.
معاون حمل‌ و نقل سازمان راهداری تصریح كرد: بر اساس مصوبه سال 1369 شورای اقتصاد كرایه حمل بار توافقی بود اما بعد از هدفمندی یارانه‌ها این مساله از اختیارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای بیرون آمد و نرخ گذاری از سوی سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان انجام می شد، اما با ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری نرخگذاری كرایه حمل به روال سابق بازگشت.
وی افزود: دولت در سال 80 بعد از هدفمندی یارانه مكلف شد 50 درصد بیمه رانندگان را پرداخت كند كه بعضاً این اتفاق رخ نداد و سازمان تامین اجتماعی با كمبود نقدینگی مواجه شد و چند شهرستان بیمه رانندگان را به مدت دو روز بدون یارانه محاسبه كردند كه این اقدام اعتراض رانندگان را تشدید كرد.
معاون حمل ‌و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: اتفاقات خوبی در خصوص بیمه رانندگان رخ داده به طوری كه پرداخت یارانه 50 درصدی طبق روال قبل در حال پرداخت بوده و ضریب بازنشستگی از 1.3 به 1.5 افزایش یافته است؛ همچنین كارگروه ویژه ای در سازمان تامین اجتماعی تشكیل شده است كه مساله سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی را بررسی می‌كند.
وی درباره میزان سهمیه سوخت رانندگان گفت: در این باره اعتراض هایی از سوی عده ای از رانندگان مطرح شده اما سوخت مورد نیاز آنها بر اساس اسناد مثبته سهمیه سوخت آنها تعیین می شود، هرچند برخی از رانندگان با توجه به قدیمی بودن كامیون های آنها مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.
امانی یادآور شد: از ابتدای خردادماه سال جاری در بسیاری از مسیرها كرایه حمل بار نسبت به قبل از آن بین 16 تا 26 درصد افزایش یافته و اكنون از تهران به قم 15 درصد، تهران به قزوین 22 درصد، تهران به تبریز 15 درصد، تهران - مشهد 15 درصد، تهران - بیرجند 19 درصد، تهران شیراز 23 درصد، تهران - رشت 26 درصد تهران - زاهدان 19 درصد، تهران - بوشهر 24 درصد و تهران - بندرعباس 20 درصد افزایش یافته است.
مداح گفت: برای شفاف سازی میزان دریافتی از رانندگان، تشكیل كمیسیون ماده 12 به تمام استان ها ابلاغ شده تا با تشكیل این كمیسیون رسیدگی به تخلفات شركت های حمل و نقل جاده ای به دقت دنبال شود تا اخذ پول اضافی از رانندگان و عدم مسئولیت پذیری شركت ها در رابطه با پرداخت كامل كرایه رانندگان و سواستفاده از كارت های هوشمند آنها در این كمیسیون مورد رسیدگی قرار گیرد.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری بیان كرد: برای شفاف سازی در بخش حمل بار سازمان راهداری آیین‌نامه بازارگاه‌های الكترونیكی 10 ماه پیش ابلاغ شده است.
به گفته وی، اكنون شركت برای بازارگاه های الكترونیكی مجوز گرفته اند و 6 شركت نیز در حال اخذ مجوز هستند تا هرگونه اعلام بار و میزان كرایه آن از طریق فضای مجازی به رانندگان انجام شود كه در این صورت هرگونه معرفی بار و دریافت كمیسیون از رانندگان شفاف و دلالی و سوداگری در این بخش از بین خواهد رفت.
امانی همچنین گفت: پرداخت ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت از طریق بانك مركزی پیگیری شده است و همه رانندگان در این بخش برای دریافت ارز مورد نیاز خود مجبور به ارائه اسناد حمل هستند و بزودی سامانه آن نیز در سازمان راهداری عملیاتی خواهد شد.
وی تاكید كرد: ما در نشست های خود با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده ایم كه آماده واگذاری غرفه در پایانه ها هستیم تا واردكنندگان لاستیك و لوازم یدكی در پایانه بتواند این محصولات را با قیمت های مصوب و ارزان قیمت به رانندگان تحویل دهند.
به گزارش ایرنا، در ماه های اخیر رانندگان حمل ونقل جاده ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدكی و لاستیك و كمی نرخ كرایه دست از كار كشیدند، اما با توجه به برگزاری نشست با وزیر راه وشهرسازی مقرر شد نرخ كرایه در تمام مسیرها حدود 20 درصد افزایش یابد و برای تحویل لوازم یدكی با قیمت مناسب به رانندگان ساز و كارهای قانونی در نظر گرفته شود.
اقتصام**1108*2025