۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۰
کد خبر: 82958563
T T
۰ نفر
جنگ تعرفه ای با آمریكا، فرصتی برای اتحاد چین و هند

دهلی نو - ایرنا - در میانه تنش های مرزی مستمر با چین كه گاه و بیگاه شدت می گیرد، هند به كاهش تقابلات فكر می كند تا بتواند با تمركز بر سیاست های نوین خود به كسب منافع بیشتر در شرق آسیا بپردازد، همنوایی با پكن در جنگ تعرفه ای با آمریكا یكی از بهترین روش های دفاعی است.

به گزارش ایرنا، در یك سال گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا سیاست های تجاری خصمانه ای علیه هند و همچنین چین اتخاذ كرده است و این دو كشور را متهم كرده است تعرفه هایی را بر كالاهای آمریكایی اعمال می كنند كه به مراتب بیشتر از آن چیزی است كه آمریكا بر كالاهای هندی و چینی در نظر گرفته است.
هند هم اخیرا اعلام كرد در تلافی تعرفه های آمریكا بر روی واردات آلومینیوم و فولاد از هند، متقابلا تعرفه واردادت 29 قلم كالای وارداتی از آمریكا را تا 50 درصد افزایش داده است. فهرست تعرفه ها ، سیب ، بادام ، گردو و برخی محصولات صنعتی از جمله فلزات را شامل می شود.
هند با این تصمیم و افزایش تعرفه های كالاهای وارداتی از آمریكا حدود 240 میلیون دلار درآمد كسب خواهد كرد .
وزارت دارایی چین هم در اقدامی تلافی جویانه، 25 درصد تعرفه بر روی 106 قلم كالای وارداتی از آمریكا به ارزش 50 میلیارد دلار وضع كرد.
چین اعلام كرده است به همان میزانی كه آمریكا بر روی كالاهای چینی تعرفه وضع كند، مقابله به مثل خواهدكرد.
اینكه دومین و سومین اقتصاد جهان تصمیم گرفته اند تا تعرفه های گمركی مشابهی برای كالاهای آمریكایی وضع كنند بدان معناست كه هند و چین در حال استفاده از فرصت موجود برای گسترش روابط خود هستند.
روزنامه 'بیزینس تایمز' چاپ هند با اشاره به اینكه تاكید كرد هر چند این آمریكا بود كه جنگ تجاری را آغاز كرد و تعرفه گمركی آلومینیوم و فولاد را افزایش داد اما این اقدامات كشور های مورد هدف را وادار كرد تا تمهیدات متقابل به كار بگیرند.
در ماه جاری ترامپ تهدید كرد اگر چین به اقدامات آمریكا مبنی بر وضع تعرفه های گمركی بالاتر برای واردات كالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار واكنش نشان دهد، آمریكا 10 درصد تعرفه های گمركی كالاهای وارداتی چین به ارزش 200 میلیارد دلار را افزایش خواهد داد. این تهدید های آمریكا سبب نگرانی چین و هند و همچنین سایر كشور ها شده است.
ترامپ همچنین تهدید كرده است اگر چین بار دیگر واكنش نشان دهد، آمریكا تعرفه واردات كالای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را افزایش خواهد داد كه این امر سبب خواهد شد تا مجموعا 450 میلیارد دلار از صادرات چین به آمریكا تحت تاثیر قرار گیرد.
اهمیت تجارت دوجانبه به حجم و وسعت آن بستگی دارد. بر اساس داده های دولت آمریكا، چین در سال گذشته 129.89 میلیارد دلار كالای آمریكایی وارد كرده است درحالی كه آمریكا 505.47 میلیارد دلار كالای چینی وارد كرده است.
در میان افزایش تنش تجاری میان چین و آمریكا، پكن به دهلی نو به عنوان یك متحد بالقوه و بیمه تضمینی در صورت آغاز یك جنگ تمام عیار تجاری با آمریكا نگاه می كند.
چین و هند از نظر تولید ناخالص داخلی دارای موقعیت مناسبی در جهان هستند. این دو كشور به عنوان همكاران تجاری مسولیت پذیر باید اطمینان حاصل كنند كه جهان تجارت باز و بدون محدودیت باقی بماند.
در این میان كارشناسان و حتی رسانه های چین مانند روزنامه 'گلوبال تایمز' در صدایی واحد با همكاران هندی خود پیشنهاد كردند كه همكاری در سیاست گذاری میان هند، چین و كشور های اروپایی برای مقابله با یك جانبه گرایی ترامپ باید تقویت شود و این اقتصاد ها باید روابط در سطح عالی خود را افزایش دهند. آنها تاكید می كنند این تعاملات صرفا محدود به خود این كشور ها نمی شود بلكه به نفع حفظ نظام جهانی تجارت هم هست.
شی جین پینگ رئیس جمهور چین به نارندرا مودی نخست وزیر هند پیشنهاد داده است كه دو كشور باید به یك هدف تجارت دو جانبه جدید به ارزش 100 میلیارد دلار تا سال 2020 دست یابند. چین به دنبال واردات برنج غیر باسماتی و شكر از هند جهت جبران كسری تجاری از سوی هند است.
با توجه به داده های منتشر شده از سوی سازمان گمرك دو كشور، اگرچه پیش از این دو كشور اعلام كرده بودند كه تا سال 2015 تجارت دوجانبه آنها باید به 100 میلیارد دلار برسد اما این تجارت در سال گذشته تنها به 84.44 میلیارد دلار رسید.
چین و هند چاره ای جز افزایش تجارت دوجانبه میان یكدیگر ندارند زیرا دهلی نو نیز متوجه حملات دونالد ترامپ شده است. در ماه جاری ترامپ ضمن تهدید به قطع روابط تجاری با كشورهایی كه از آمریكا ' دزدی' می كنند، اعلام كرد هند برای برخی از كالاهای آمریكایی یك تعرفه گمركی صد درصدی وضع كرده است.
این سخنان ترامپ در حالی منتشر می شود كه تجارت دوجانبه هند و آمریكا در سال گذشته با 11 میلیارد دلار افزایش به ارزش 125 میلیارد دلار رسیده است.
اما با گسترش رویكرد محافظه كارانه آمریكا، هند و چین به یكدیگر نزدیك تر می شوند. مودی در سفر اخیر خود به ووهان چین با رئیس جمهور این كشور در خصوص روابط تجاری گفت و گو كرد.
مودی گفت: هند و چین در یكهزار و 600 سال گذشته به عنوان موتور های اقتصاد جهانی ایفای نقش كرده اند. افزایش تعاملات اقتصادی میان دو كشور امری اجتناب ناپذیر است.
اما برای گسترش روابط تجاری میان دو كشور چین اول باید برای كاهش كسری تجاری هند با این كشور كه در سال گذشته به 51 میلیارد دلار رسیده بود اقدام كند. دو كشور در سال 2014 یك توافقنامه جهت رفع كسری تجاری تا سال 2019 امضا كرده بودند.
وزارت خارجه چین از حمله مودی به افزایش سیاست های محافظه كارانه در جهان در جریان سخنرانی وی در نشست اقتصادی داووس كه در ماه ژانویه سال جاری برگزار شد استقبال كرد.
در حالی كه هند باید تعاملات خود با چین را حفظ كند، این كشور همچنین باید به ارتباط با واشنگتون ادامه دهد و برای بدست آوردن یك تخفیف گمركی در مقابل كاهش تعرفه های گمركی برای كالاهای آمریكایی تلاش كند.
چین از نزدیك شدن به هند سود خواهد برد زیرا طبق پیشبینی های انجام شده تا ده سال آینده دهلی نو با 6.5 درصد رشد اقتصادی، در جهان پیشرو خواهد بود.
چین در حال حاضر تلاش می كند روابط تجاری با هند را در بحبوحه درگیری های اقتصادی با آمریكا بهبود ببخشد و به همین دلیل شركت های چینی كه هم اكنون در هند سرمایه گذاری كرده اند درحال گسترش نفوذ خود در این كشور هستند.
خلاصه آن كه، پتانسیل همكاری اقتصادی و تجاری میان هند و چین بسیار زیاد است و چین هم مانند تمام دنیا می بیند كه هند به سرعت در تولید و سایر بخش ها پیشرفت بدست می آورد.
چین و هند هر دو می توانند از طریق مذاكره و دادن امتیاز هایی به ترامپ خود را از تهدید های آمریكا نجات دهند. اما هر دو بر این نكته آگاهند كه بی ثباتی و عدم قطعیت همچنان بر روابط تجاری آنها و آمریكا حكم فرما خواهد بود كه این امر گسترش روابط هند و چین را امری كاملا عقلانی جلوه می دهد.
آساق**1424**1663**