۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82960286
T T
۰ نفر
نانوداروي جايگزين آنتي‌بيوتيك توليد شد

تهران- ايرنا- محقق واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي با توليد نانوذرات اكسيد روي با استفاده از برخي تركيبات بيولوژيك فعال موجود در سيانوباكتري‌ها، موفق به توليد نانوداروهاي جايگزين آنتي‌بيوتيك‌ ها شد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از واحد علوم و تحقيقات، سهيلا دوايي‌ فر با اشاره به افزايش مقاومت باكتري ‌ها در برابر آنتي‌بيوتيك‌ ها گفت: اگر چه امروزه راهكارهاي بسياري براي مبارزه با عفونت‌ها وجود دارد؛ هنوز مساله بيماري‌هاي عفوني يكي از مشكلات اساسي جهان است.
وي با بيان اين كه مقاومت‌هاي دارويي يكي از بزرگ ترين تهديدهاي سلامت محسوب مي‌شوند، افزود: ايجاد چنين مقاومت‌هايي در برخي ميكروب‌ها سبب افزايش تجويز آنتي‌بيوتيك‌ براي بيمار شده و اين امر علاوه بر مشكلات معمولي ناشي از مصرف آنتي‌بيوتيك‌، مي‌تواند مسموميت‌هاي كشنده ايجاد كند.
دوايي‌فر ادامه داد: داروهاي سنتي براي اثربخشي بايد از سدهاي دفاعي بدن مانند مخاطات عبور كنند، اما غالباً به دليل بزرگ بودن اندازه، براي عبور از سدهاي دفاعي بدن و رسيدن مقدار مناسبي از دارو به بافت هدف، دوز مصرف دارو را بايد بالا برد. بنابراين دانشمندان به بهره‌گيري از داروهاي مدرن در مبارزه با بيماري‌ها به ‌خصوص آن دسته از ميكروارگانيسم‌هايي كه نسبت به چندين دارو مقاوم شده‌اند، توجه دارند.
محقق واحد علوم و تحقيقات اضافه كرد: استفاده از داروهاي مدرن نه تنها رسيدن ميزان مناسبي از دارو به بافت‌هاي هدف را تامين مي‌كند بلكه مانع ايجاد مقاومت‌هاي دارويي ناشي از افزايش دوز مصرف دارو يا آنتي‌بيوتيك مي‌شود. از اين رو استفاده از داروهاي نانو يا داروهايي كه با نانوذرات حمل مي‌شوند، مورد توجه قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه به كارگيري نانوذرات حامل و داروهاي نانو مي‌تواند به ميزان مناسبي از سدهاي دفاعي بدن عبور كرده و به بافت‌هاي هدف برسد، تصريح كرد: در اين مطالعه براي اولين بار اقدام به بررسي توليد نانوذرات اكسيد روي با استفاده از برخي تركيبات بيولوژيك فعال موجود در سيانوباكتري‌هاي (قديمي ­ترين پروكاريوت­هاي فتوسنتز­كننده روي زمين كه در خاك­هاي طبيعي، آب­هاي شيرين و زيستگاه­هاي دريايي توزيع شده اند.) بومي ايران شده است.
دوايي‌فر خاطرنشان كرد: نتايج حاصل از اين تحقيق نشان از نداشتن تأثير منفي بر بدن انسان و مهار مطلوب باكتري‌هاي بيماري‎زا توسط نانو ذرات اكسيد روي داشت. همچنين در اين طرح مطالعات روي سلول‌هاي باكتريايي انجام و ارزيابي ميزان سمي بودن نانوذره به دست آمده از سنتز روي رده سلولي خاص و در حيوانات آزمايشگاهي نيز مطالعه شد.
اين تحقيق در قالب رساله سهيلا دوايي‌فر دانش‌آموخته مقطع دكتري رشته ميكروبيولوژي واحد علوم و تحقيقات با عنوان «توليد نانوپارتيكل هاي عملكردي زينك اكسايد-فيكوسيانين به عنوان نانو آنتي بيوتيك‌ها بر عليه باكتري‌هاي MDR » به راهنمايي دكتر كامبيز اكبري و حسين شهباني ظهيري در واحد علوم و تحقيقات دفاع شد.
علمي**9157*2017
۰ نفر