۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 82960673
T T
۰ نفر
گرانفروشي عمده ترين تخلف صنوف در خراسان رضوي است

مشهد- ايرنا- مدير بازرسي و نظارت اصناف خراسان رضوي گفت: طي سه ماه نخست امسال عمده تخلفات ثبت شده از سوي صنوف مختلف توليدي و توزيعي و خدماتي در سطح اين استان مربوط به گرانفروشي بوده است.

امير دلداري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين مدت 73 هزار و 206 مورد بازديد از صنوف مختلف خراسان رضوي توسط بازرسان اصناف انجام گرفت كه منجر به تشكيل پنج هزار و 800 پرونده تخلف به ارزش 24 ميليارد ريال شد.
وي ادامه داد: در همين مدت 50 هزار و 722 مورد بازرسي از صنوف مختلف مشهد انجام و چهار هزار و 232 پرونده تخلف به ارزش 21 ميليارد ريال تشكيل شد.
مدير بازرسي و نظارت اصناف خراسان رضوي گفت: تخلفات احصا شده از صنوف مختلف در استان طي اين مدت گرانفروشي، عدم درج قيمت بر روي كالا، نداشتن نرخنامه و عدم صدور صورت حساب است.
وي امتناع فروشندگان به ويژه عمده فروشان را از عرضه كالا به بهانه مشخص نبودن نرخ، تخلف اعلام و بيان كرد: فاكتور خريد كالاها پيش از نوسانات ارز و بعد از آن مشخص است و صاحب هر يك از صنوف بايد با رعايت سود مجاز كالاي خود را عرضه كند.
دلداري افزود: بالاترين سود مجاز در ميوه و سبزي و صيفيجات دستچين به ميزان 35 درصد و كمترين سود مجاز در طلا و نقره و پوشاك به ميزان دو تا سه درصد است.
وي ادامه داد: شركتهايي كه اقدام به واردات كالا به نرخ ارز 4200 توماني كرده اند با احتساب ميزان سود مجاز اقدام به فروش مي كنند و اگر ارز به آنان تعلق نگرفته باشد بر اساس قيمت تمام شده كالا و با احتساب سود مجاز اقدام به فروش كنند.
مدير بازرسي و نظارت اصناف خراسان رضوي در مورد وضعيت بازار اين استان نيز گفت: با توجه به نوسانات قيمت ارز و گراني برخي كالاها قدرت خريد مردم كاهش يافته و همچنان بازار با ركود مواجه است.
وي افزود: در اين شرايط صاحبان برخي صنوف مانند تلفن همراه و پوشاك به قيمت كمتر از سود مجاز كالاي خود را مي فروشند.
دلداري در مورد گرانفروشي برخي از صنوف فروشنده موبايل هم گفت: در صورتي كه فرد خريدار احساس كند قيمت گوشي تلفن همراه از حد مجاز با احتساب ارز 4200 توماني بيشتر است بلافاصله مراتب را به واحد بازرسي اصناف واقع در خيابان شهيد صادقي اطلاع دهد تا در كمترين مدت زمان ممكن به شكايت آنان رسيدگي شود.
هشت درصد واحدهاي صنفي و 6.5 درصد اتحاديه هاي كشور در خراسان رضوي مستقرند و از مجموع اصناف استان 8.2 درصد توزيعي، 8.8 درصد خدمات فني و 7.5 درصد اصناف توليدي هستند. 165 هزار و 807 واحد صنفي داراي پروانه كسب در بخشهاي توليدي، توزيعي، خدماتي و فني خراسان رضوي فعاليت مي كنند.
7489/1858