۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82961507
T T
۰ نفر
توسعه صادرات با 18 درصد تسهیلات مقدور نیست

اردبیل-ایرنا- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی گفت: توسعه صادرات محصولات تولیدی در وضعیت فعلی با تسهیلات 18 درصدی بانك های عامل مقدور نیست و باید تدابیری برای این امر اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا، حسین پیرموذن روز چهارشنبه در نشست بازرگانان استان اردبیل با مدیر عامل بانك توسعه صادرات ایران افزود: برای توسعه صادرات علاوه بر اعمال مشوق های صادراتی لازم است كمك های فنی و اعتباری برای تولید كنندگان و صادر كنندگان اختصاص داده شود.
وی اظهار كرد: در حال حاضر بیشتر واحدهای تولیدی توان بازپرداخت اقساط تسهیلات خود را ندارند و نیاز است تسهیلات اخذ شده دوباره به شرط پرداخت سود و بهره تمدید شود.
پیرموذن تامین ارز مورد نیاز صادركنند گان را ضروری دانست و افزود: امسال 12 میلیارد دلار ارز در كشور به صادرات تخصیص یافته كه سهم بخش خصوصی از این مقدار بسیار ناچیز بوده و بیشتر دریافت كنندگان ارز افرادی هستند كه هیچ نقشی در تولید ندارند.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی بیان كرد: اتاق بازرگانی اولین نهادی است كه انتشار اسامی دریافت كنندگان ارز را پیشنهاد داد تا شفاف سازی در این مورد صورت گیرد.
پیرموذن درباره افزایش اختیارات شعب بانك توسعه صادرات اردبیل افزود: بانك توسعه صادرات اردبیل در مقایسه با دیگر بانك ها اختیارت محدودی دارد و نیاز است اختیارات آن در بحث تضمین بانكی و پرداخت تسهیلات افزایش یابد.
رییس اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و كشاورزی اردبیل با بیان اینكه این استان نوپا است افزود: برای حمایت از صادركنندگان بانك توسعه صادرات می تواند تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش با بهره كم به واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص دهد.
پیرموذن گفت: 70 درصد صادرات این استان سیب زمینی است و مصارف و منابع استانی ما نسبت به استان های دیگر كمتر است.
وی ادامه داد: اردبیل در دریافت تسهیلات بانكی بیست و پنجمین استان كشور است.
7110/ 1257