به گزارش خبرنگار ایرنا ، امسال 204 هزار هكتار از زمین های شالیزاری استان زیر كشت برنج رفت كه پیش بینی می شود بیش از یك میلیون تن برنج سفید تولید شود.
بر اساس هماهنگی های بین بخشی صورت گرفته در مازندران ، امسال در گام نخست حدود 350 هزار تن از برنج تولیدی استان كه عمدتا محصول شالیزارهای حوزه آبریز رودخانه هراز است ، به صورت برندینگ وارد بازار می شود.
بیش از 110 هزار هكتار از شالیزارهای مازندران در شهرستان های بابل ، آمل ، محمودآباد ، فریدونكنار ، بابلسر ، نور و نوشهر در حوزه آبریز هراز واقع است و 700 هزار تن برنج سفید استان هم از این شالیزارها به دست می آید.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران روز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت كه برند سازی و بسته بندی برنج تولیدی استان از چهار سال پیش با همكاری دانشگاه علوم پزشكی و سازمان جهاد كشاورزی كلید خورد و در این مدت نواقص موجود برای ارائه یك محصول پاك به مشتریان فراهم شده است .
محمد محمد پور عمران یكی از نواقص موجود برای عرضه برندی برنج مازندران در سال های گذشته را نبود یك مركز مشخص و مسئولیت پذیر برای بازار این محصول در استان برشمرد و افزود : امسال فاز نخست مركز بین المللی تجارت و پایانه برنج ایران در شهرستان آمل آغاز به كار می كند و برند برنج مازندران هم هفته نخست مرداد در این بازار رونمایی می شود.
وی توضیح داد : حدود 80 درصد برنج استان از ارقام كم محصول كیفی بویژه رقم طارم محلی است و كار برند سازی هم بر روی همین رقم انجام شده تا مصرف كنندگان همواره طعم و رایحه برنج مازندران را به خاطر بسپارند.
محمدپور افزود : برای عرضه برندی مهم ترین محصول كشاورزی مازندران امسال 400 تاجر برنج در مركز بین المللی تجارت برنج ایران در آمل مشاركت و همكاری می كنند.
** اختلاط برنج ، ستمگری علیه شالیكاران مازندران
مخلوط كردن برنج طارم مازندران با محصولات وارداتی یا ارقام پرمحصول داخلی یكی از مشكلات بخش شالیكاری این استان در سال های گذشته بوده است كه همواره سبب نگرانی كشاورزان می شده است .
افراد فرصت طلب در همه این سال ها از اختلاف زیاد قیمت میان برنج طارم مازندران با انواع ارقام پر محصول تولید داخلی و برنج های وارداتی از یك سو و دشواری تشخیص یك دست بودن محصول برای مصرف كنندگان حتی بومیان غیركشاورز مازندران برای عرضه برنج مخلوط به نام كشاورزان این استان سودجویی می كردند.
به طور معمول قیمت برنج ارقام پرمحصول داخلی یا انواع وارداتی بین 30 تا 50 درصد كمتر از برنج طارم مازندران است و سودجویان با مخلوط كردن هر كیلوگرم برنج و فروش آن به نام طارم مازندران سود 100 درصدی را برای خودشان تضمین و بدنامی را برای شالیكاران مازندران رقم می زدند.
مدیركل صنعت ، معدن و تجارت مازندران همچنین خواستار برخورد جدی با مخلوط كنندگان برنج به عنوان تجاوزگران به حق و حقوق كشاورزان برنجكار شد و گفت : باید به صورت قانونی با این عده افراد سودجو كه ضربه زیادی به تولید كنندگان و فروشندگان برنج وارد می كنند صورت گیرد تا هر چه زودتر این آسیب از استان ریشه كن شود.
وی افزود : عرضه برنج مازندران در قالب برند از یك سو و فعال شدن مركز تجارت برنج ایران در استان زمینه را برای برخورد با این افراد سوجود مهیا كرده است .
محمدپور گفت : امروز برای رونق تولید برنج در مازندران گسترش صنایع تبدیلی و بسته بندی ضروری است و این كار می تواند به صادرات این محصول هم كمك كند .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود : مهم ترین هدف راه اندازی مركز بین المللی تجارت برنج ایران ایجاد یك برند معتبر در سطح كشور و تلاش برای بازاریابی خارجی و صدور برنج مرغوب به بازارهای هدف خارجی است.
وی توضیح داد : پارسال برنج طارم محلی مازندران با استقبال بی نظیر تجار در 2 نمایشگاه محصولات كشاورزی ولگاگراد روسیه و كشور عربی قطر رو به رو شد به طوری كه نمونه های برنج طارم محلی با قیمت هر كیلوگرم 20 هزار تومان به فروش رفت .
بر اساس اعلام جهاد كشاورزی مازندران ، امسال بیش از 80 درصد از شالیزارهای استان زیر كشت سه رقم طارم محلی ، هاشمی و فجر از رقم های كم محصول و رایج رفته است.
در حال حاضر ساقه های شالی در زمین های 110 هزار هكتاری حوضه آبریز هراز در غرب و مركزی استان وارد مرحله ظهور خوشه شده است.
پارسال 213 هزار هكتار برنجكاری در استان شده بود ولی امسال به دلیل كم آبی ، هشت هزار هكتار از زمین های مناطق پائین دست حوضه آبریز سد شهید رجایی ساری زیر كشت برنج نرفته است.
6990/1654
ساری - ایرنا - برنج مازندران پس از تجربه ثبات قیمت در سایه سیاست منع واردات برنج خارجی همزمان با فصل برداشت ، امسال قرار است در قالب ' برند ' وارد بازار شود تا امكان هرگونه سوء استفاده مانند مخلوط كردن یا چندگانگی قیمتی را از بین ببرد.