۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۳
کد خبر: 82963042
T T
۰ نفر
سوريه از طرح حزب الله براي بازگشت آوارگان استقبال كرد

بيروت-ايرنا-سفير سوريه در لبنان از طرح جديد حزب الله براي بازگشت آوارگان سوري به كشورشان استقبال كرد.

به گزارش پنجشنبه شب ايرنا، «علي عبدالكريم علي» امروز در گفت و گو با پايگاه خبري «العهد» لبنان، گفت: اقدام حزب الله، جبران بي عملي دولت لبنان در پرونده آوارگان است.
حزب الله روز چهارشنبه با صدور اطلاعيه اي، آدرس 9 مركز واقع در مناطق مختلف لبنان را منتشر كرد و از آوارگان سوري كه تمايل به بازگشت به كشورشان دارند خواست تا با مراجعه به اين مراكز درخواست خود را ثبت كنند.
سفير سوريه اقدام حزب الله را در جهت منافع لبنان و تقويت مقاومت در جهت ثبات دانست و گفت: روابط خوب بين سوريه و لبنان براي مقاومت ضروري است.
علي تصريح كرد: سود اول و آخر در حل مشكلات سوري‌ ها از طريق پلي است كه همچنان ميان رهبران سوريه و مقاومت در لبنان باز است.
وي بازگشت آوارگان را در مرحله نخست به نفع لبنان دانست و ابراز اميدواري كرد كه دولت اين كشور به وظايف و مسئوليت هاي خود در اين راستا عمل كند و تسليم فشارها نشود.
سفير سوريه درباره مانع تراشي برخي سازمان هاي بين المللي در بازگشت آوارگان سوري گفت كه اين اقدامات در پي اعمال فشار كشورهايي صورت مي گيرد كه عمليات سرمايه ‌گذاري بر تروريسم در منطقه را فرماندهي مي‌كنند و حال كه تروريسم ساقط شده، مي‌خواهند تا آنجا كه ممكن است حفظ آبرو كنند.
وي همچنين گفت كه 90 درصد از خاك سوريه امن شده‌ و اهالي 10 درصد باقيمانده نيز عليه مزدوران به پا خاسته‌اند و از ارتش و دولت استقبال كرده‌اند.
بيش از يك و نيم ميليون آواره سوري در لبنان حضور دارند كه با بهبود شرايط امنيتي در سوريه درخواست ها براي بازگشت آنها به كشورشان افزايش يافته است.
مسئوليت ثبت اطلاعات و رسيدگي به وضعيت آوارگان برعهده كميسارياي عالي پناهجويان سازمان ملل با همكاري نهادهاي لبناني است. اما عملكرد كميساريا طي هفته هاي اخير مورد انتقاد بوده است.
وزارت خارجه لبنان سه هفته پيش با اشاره به گزارش هايي كه نشان مي داد ماموران كميساريا آوارگان سوري را از بازگشت به كشورشان مي ترسانند، از عملكرد اين نهاد شديدا انتقاد و مجوز اقامت كاركنان اين نهاد را تمديد نكرد.
كميساريا ادعاي لبنان را رد و تاكيد كرده كه از نظر اين نهاد بايد شرايط لازم براي بازگشت آوارگان فراهم شده باشد.
هفته پيش پس از گذشت مدت ها، حدود 400 آواره سوري به كشورشان بازگشتند اما بسياري از ناظران روند بازگشت را بسيار كند مي دانند.
تصميم اخير حزب الله در پي سخنراني هفته پيش «سيدحسن نصرالله» دبيركل اين حزب صورت گرفت كه ضمن انتقاد از روند بازگشت آوارگان، از پيگيري اين كار از سوي اين حزب خبر داد.
وي خواستار بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان سوري به كشورشان شد و گفت: برخي طرف هاي بين المللي و محلي هستند كه اين آوارگان را از بازگشت به سوريه مي ترسانند و اطلاعات نادرستي به آنان ارائه مي كنند كه اين مشكل بايد حل شود.
نصرالله افزود: ما با آوارگان سوري تماس خواهيم گرفت و اسامي آنهايي كه خواستار بازگشت به وطنشان هستند، ثبت خواهيم كرد و نامشان را به دولت سوريه ارائه مي كنيم و با همكاري دستگاه امنيتي لبنان، براي بازگشت بيشترين تعداد ممكن از اين آوارگان اقدام مي كنيم.
شبد **خاورم**2054 **1010