۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
کد خبر: 82963491
T T
۰ نفر
نگاهی به وضعیت رشته ورزشی تیراندازی در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- رشته تیراندازی در كنار سواركاری از جمله ورزشهای توصیه شده در اسلام اما یكی از مسائل مورد توجه در این رشته هزینه های بسیار و تجهیزات خاص است كه علاقه مندان رشته ورزشی تیراندازی را با تنگنا روبرو می كند.

همچنین حضور در میادین ورزشی ملی و بین المللی بدون تلاش منظم ورزشكار میسر نیست اما بطور همزمان می بایست امكانات و تجهیزات ورزشی در دسترس باشند. تیراندازان خراسان رضوی با كمترین امكانات در این عرصه تلاش می كنند اما محدودیت امكانات و رقابت با رقبای مجهز سایر استانها كار را برای آنها سخت كرده است.
تیراندازی یك ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت است كه به وسیله سلاح تفنگ، تپانچه و ساچمه ‌زن انجام و در رده‌ها و رشته ‌های مختلف در قالب سه وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده برگزار می‌شود.
تیراندازی از ورزشهای اصلی بازیهای المپیك است. شركت تیراندازان ایرانی در مسابقات المپیك از سال ۱۹۴۸ لندن شروع‌ شد. در سالهای پیش از انقلاب شركت در المپیك نیازمند كسب سهمیه نبود. كسب سهمیه المپیك از سال ۱۹۸۰ با توجه به كثرت شركت‌ كنندگان از كشورهای مختلف شروع شد.
یكی از ملی پوشان خراسانی سابق تیراندازی به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای 1390 تا 1393 در تیم نوجوانان و جوانان كشور و عرصه ملی مقامهای مختلف بدست آوردم اما هیچگاه از طرف مسئولان مورد تشویق واقع نشدم.
معین معدنچی رشته تیراندازی را جزو ورزشهای پرهزینه توصیف و بیان كرد: سلاح شخصی خود را پارسال به مبلغ 134 میلیون ریال خریداری كردم و با هزینه های جانبی هركس بخواهد وارد این ورزش شود باید بیش از 200 میلیون ریال هزینه كند. حتی این هزینه هم مستلزم وجود امكانات ورزشی است زیرا وقتی سلاح مجهز باشد اما سیبل، سالن و فضایی برای فعالیت نباشد نمی توان انتظار پیشرفت داشت.

* گلایه های هیاتهای شهرستانی
رئیس هیات تیراندازی نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خطهای تیراندازی در اختیار این هیات به ترمیم، مرمت و بهسازی نیاز دارند اما با وجود همه محدودیتها از سال 1392 تاكنون این شهرستان سه ملی پوش در تیم ملی تیراندازی ایران داشته است.
محمدرضا كاشفیان افزود: ورزشكاران این رشته بطور كامل زیر پوشش و حمایت هیات قرار دارند و در صورت حمایت هیات استانی، نیشابور می تواند تیم تیراندازی برای حضور در لیگ معرفی كند.
وی ادامه داد: امكانات كنونی برای رشته تیراندازی بسیار اندك است لذا انتظار ما از هیات تیراندازی خراسان رضوی این است كه به هیاتهای فعال در شهرستانهای توجه بیشتری صورت گیرد با این وجود هر زمان كمبودهایمان به هیات تیراندازی خراسان رضوی منعكس شد پاسخ داده می شود كه چیزی نداریم. نشستی هم تاكنون بین روسای هیات شهرستانها گذاشته نشده و این در حالی است كه هیاتهای شهرستانها بازوی هیات استانی هستند.
سرپرست هیات تیراندازی سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: 10 نفر تیرانداز بانو و پنج تیرانداز مرد در این شهرستان فعالیت می كنند.
مهدی غلامی افزود: برخی مواقع شورای شهر سبزوار كمكهایی به هیات تیراندازی این شهرستان داشته اما در مجموع هم اینك از نظر امكانات فقیر هستیم.
وی ادامه داد: هیات تیراندازی سبزوار دستكش، كلاه و اسلحه در اختیار ندارد. از نظر تامین سیبل و ساچمه نیز هیچ كمكی نمی شود. غیر از دو سلاح تفنگ بادی و سه تپانچه قدیمی هیچگونه لوازم و امكانات آموزشی دیگری در اختیار نداریم.
سرپرست هیات تیراندازی سبزوار گفت: از سلاحهای قدیمی استفاده می كنیم كه هر بار تعمیر و سرویس آنها چهار میلیون تا پنج میلیون ریال هزینه دارد. تیراندازی نیاز به فضای خاص خود دارد و مدرسان هم باید زیر نظر فدراسیون باشند.
وی افزود: لباس مخصوص رشته ورزشی تیراندازی دست كم 10 میلیون ریال قیمت دارد. كسی كه بخواهد وارد این رشته شود باید آینده ای در آن ببیند تا هزینه كند اما وقتی چنین امكانات و تجهیزات و عدم حمایتها را مشاهده كند پا به این عرصه نمی گذارد.
او ادامه داد: با وجود این شرایط ظرف یك سال اخیر نشست هم اندیشی پیرامون رشته ورزشی تیراندازی در سطح خراسان رضوی برگزار نشده و هر بار تلاش كردیم با مسئولان هیات استانی صحبت كنیم به زمان دیگری موكول شده است.
وی گفت: هیات تیراندازی خراسان رضوی نامه نگاری رسمی با هیاتهای شهرستانی ندارد و فقط برنامه های خود را در یك كانال فضای مجازی اطلاع رسانی می كند. انتظار داریم هیات استان بیش از پیش از توان و ظرفیت شهرستانها استفاده و از تیراندازان شهرستانی حمایت كند.

* شهرستانها زیرساخت ندارند
دبیر هیات تیراندازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر منابع و امكانات داشته باشیم آن را در اختیار همه هیاتهای شهرستانی می گذاریم. منابع ورودی یا از طریق حامی مالی و یا كمكهای دولتی است و با وضع اقتصادی موجود حامی مالی به رشته پرهزینه تیراندازی ورود نمی كند و منابع دولتی هم بسیار محدود است.
محمود سوقندی افزود: فدراسیون تیراندازی در خصوص حمایت از هیات استانها اقدام خاصی نمی كند و هیات استانی نیز به منابع خاصی وصل نیست تا به شهرستانها كمك كند. در شهرستانها می بایست شهرداری، فرمانداری و اداره ورزش و جوانان اقدامات حمایتی و كمك كنند.
وی ادامه داد: هم اینك بسیاری از شهرستانهای خراسان رضوی زیرساخت ورزش تیراندازی را ندارند تا بخواهند هیات داشته باشند. با این وجود هیاتهای تیراندازی در سرخس، قوچان، نیشابور و سبزوار فعال هستند. در نیشابور دو باشگاه خصوصی، در قوچان تیپ نیروی زمینی ارتش و در سرخس شركت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد از رشته تیراندازی حمایت می كنند.
دبیر هیات تیراندازی خراسان رضوی در خصوص نشست هم اندیشی هیاتها و اطلاع رسانی به آنها نیز گفت: با توجه به بعد مسافت و در نظر گرفتن هزینه ها اعضای كمیته شهرستانی هیات تیراندازی خراسان رضوی از شهرهای نزدیك انتخاب شده اند. اطلاع رسانی برنامه های هیات استان نیز از طریق كانال فضای مجازی صورت می گیرد.
وی در خصوص لیگ نیز اظهار داشت: تا آخر هفته پیش روند ثبت نام صورت گرفت و از 21 تیر ماه لیگ تیراندازی خراسان رضوی آغاز می شود. این مسابقات تا اواخر سال ادامه دارد.
سوقندی افزود: به منظور تعمیم، گسترش و ایجاد فرصت برای علاقه مندان رشته تیراندازی و شناسایی نفرات برتر در خراسان رضوی شش دوره مسابقات آزاد اهداف پروازی برگزار خواهد شد. این مسابقات طی شش مرحله و با برگزاری مسابقه فینال، آذر ماه سال آتی به پایان می رسد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی پارسال فقط یك تیرانداز در مسابقات كشوری داشت اما این استان امسال با تیم كامل در رشته های مختلف تپانچه و تفنگ شركت می كند.
دبیر هیات تیراندازی خراسان رضوی در خصوص تهیه اسلحه نیز گفت: افرادی كه قصد فعالیت حرفه ای در این رشته را دارند سلاح شخصی دارند. بسیاری از تیراندازان مشهدی سلاح شخصی دارند و سلاحهای موجود در هیات فقط برای آموزش عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. لباس تیراندازی هم باید شخصی باشد.

* امكانات اولیه در اختیار هیاتها قرار می گیرد
معاون توسعه امور ورزش اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امكانات اولیه در اختیار همه هیاتهای ورزشی شهرستانی قرار می گیرد. هیاتهای شهرستانها برای دیگر امور خود نیز می توانند به اداره ورزش و جوانان همان شهرستان مراجعه كنند زیرا ادارات شهرستانی بر این نكته واقفند كه كدام دستگاهها و صنایع می توانند در خصوص كمك به هیاتهای ورزشی اقدام كنند.
امیر زارعی افزود: هر هیات ورزشی در صورت نیاز به هر موردی درخواست آن را به اداره ورزش شهرستان می دهد و در صورتی كه درخواست آنها تایید شود كمك لازم ارائه می شود.
وی ادامه داد: افرادی به عنوان مسئول هیات ورزشی انتخاب شده اند كه توانایی برقراری تعامل و ارتباط با بخشهای مختلف هر شهرستان را دارند. این افراد در كنار تعامل با اداره ورزش و جوانان همچنین با شهرداری، فرمانداری تعامل نموده و از كمكها و امكانات آنها در مسیر توسعه ورزش شهرستان بهره برداری كنند.

* فعالیت 200 تیرانداز حرفه ای در سطح استان
نایب رئیس هیات تیراندازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هزار و 365 ورزشكار در رشته های مختلف تیراندازی در این استان فعال هستند كه 200 نفر آنها تیرانداز حرفه ای محسوب می شوند.
زهرا هروی افزود: علی گرمابی تیرانداز خراسانی پارسال رتبه دوم نوجوانان، نگین شمسی نژاد مقام دوم انفرادی تپانچه بادی و زهرا هاشمی مقام نخست قهرمانی كشور را بدست آوردند. همچنین علی گرمابی هفته گذشته در مسابقات آلمان در كنار سایر ملی پوشان مقام چهارم تیمی مردان را در مسافت 10 متر كسب كرد.
وی ادامه داد: تیراندازی از رشته های پرمدال در سطح جهان و المپیك است لذا تلاش بسیاری از جانب هیات برای حضور بیشتر تیراندازان خراسان رضوی در عرصه های ملی و بین المللی انجام می شود.
نایب رئیس هیات تیراندازی خراسان رضوی گفت: برگزاری سومین دوره لیگ تیراندازی استان یكی از فعالیتهای این هیات برای آماده نگه داشتن تیراندازان است. این لیگ از 21 تیر ماه جاری آغاز می شود.
7507/1858