به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برخی مشتركان یكی از اپراتورهای تلفن همراه كشور این روزها متن پیامكی را دریافت كرده اند كه آنان را تشویق می كند برای دریافت شارژ رایگان با مبالغ گوناگون عددی را به سرشماره های عنوان شده ارسال كرده و پس از ارسال و دریافت شارژ با فرد ارسال كننده پیامك تماس برقراركنند.
در همین پیوند و بر اساس گزارش روز یكشنبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی «مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات این سازمان با اشاره به مشاهده ارسال گسترده پیامك های تبلیغاتی با متن فریبنده از طریق پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی كه كاربران را تشویق می كند با ارسال كد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت كنند، گفت: برخی از كاربران با اعتماد به اینكه پیام ها، موارد درخواستی در پیامك را انجام می دهند كه در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
وی افزود: اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شده اند در این خصوص به مشتركان اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و همچنین به همه شركت های ارایه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال كنند.
حقی با تاكید بر اینكه سازمان تنظیم مقررات با جدیت حقوق كاربران را از طریق مراجع حقوقی و قضایی مرتبط برای شناسایی عوامل این گونه اقدام ها پیگیری می كند، از همه مردم درخواست كرد ضمن بی توجهی به اینگونه پیام ها، اطلاعات مربوط به سرویس ها و خدمات ارزش افزوده را از سایت های اینترنتی رسمی اپراتورها دریافت كنند.
این مقام مسئول درباره خبر جعلی منتشر شده در ایام عید فطر در مورد فعال سازی سرویس بسته اینترنتی یك اپراتور از طریق كد دستوری تصریح كرد: با پیگیری های انجام شده منشاء این پیامك شناسایی و موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری شد.
وی افزود: این سرویس برای حدود 500 هزار مشترك فعال شده بود كه با پیگیری انجام شده، سرویس غیر فعال شده و بسته اینترنتی مشتركان به حالت قبل از این سرویس برگردانده شد و همچنین هزینه های دریافت شده از 3 هزار و 100 مشترك برای فعال سازی این سرویس، به آنها برگردانده شد.
«محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم دیروز در یكی از شبكه های اجتماعی خود در این باره از برخورد جدی با كلاهبرداریها نوشت و تاكید كرد: مردم همواره می خواهند با پیامك های مزاحم تبلیغاتی و فریبكاری ها و كلاهبرداری هایی كه در این زمینه گاهی صورت می گیرد، مقابله جدی شود.
آذری جهرمی در ادامه نوشت: پس از آنكه در عید فطر، عدهای با پیامك و طرح دروغ اینترنت 120 گیگابایتی، تعدادی از مشتركان را فریب دادند و آنها به اجبار عضو یك سرویس حجمی یكی از اپراتورهای تلفن همراه شدند، اكنون عدهای دیگر، با سوء استفاده از سرویسهای ارزش افزوده اقدام به كلاهبرداری از مشتركان كردهاند.
وزیر ارتباطات با تاكید براینكه در مورد قبلی، برای بیش از 3100 قربانی نهایی، با دستور سازمان تنظیم مقررات، مبالغ برگشت داده شد افزود: در موارد اخیر، امروز سازمان تنظیم مقررات توقیف فعالیت سرویسهای ارزش افزوده متخلف را اعلام كرد.
وی افزود: به اپراتورها ابلاغ شده ظرف یك هفته وجوه همه مشتركان این سرویس های ارزش افزوده را برگشت دهند و با تكمیل مستندات این شركتها به مراجع مربوطه برای رسیدگی تخلفات معرفی شوند.
آذری جهرمی تاكید كرد: وزارت ارتباطات با تاكید بر تسهیل مسیر تجارت مجاز و حمایت از آن، با مصادیق كلاهبرداری و سوء استفادههای اینچنینی با قاطعیت برخورد خواهد كرد.
اقتصام**2078**2025
رگلاتوری هشدار داد؛
الزام اپراتورها به اطلاع رسانی درباره پیامك های جعلی
۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹
کد خبر:
82964950
تهران- ایرنا- معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام كرد: اپراتورهای تلفن همراه باید درباره ماهیت پیامك های جعلی مربوط به خدمات ارزش افزوده به همه مشتركان اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.