۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۹:۰۱
کد خبر: 82965747
T T
۰ نفر
مشكل ميزان برداشت و تزريق آب زيرزميني در سمنان بايد رفع شود

سمنان- ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي سمنان گفت: ميزان برداشت و تزريق آب زيرزميني استان به دليل برداشت بي رويه و حفر چاه هاي غيرمجاز با يكديگر تناسب ندارد.

ايرج حيدريان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: به دليل حفاري بي رويه ناشي از خشكسالي هاي اخير، منابع زير زميني آب اين استان با كمبود 143 ميليون متر مكعب آب مواجه است.
وي اظهارداشت: حفر بي رويه چاه و برداشت فراوان از آن ها باعث شده تعادل جريان منابع آبي زير زميني سمنان به شدت به هم بخورد و امروز شاهد دشت هاي بي آب باشيم.
حيدريان با بيان اين كه نيمي از 26 دشت اين استان به دليل خشكسالي بحراني است، تصريح كرد: هرگونه برداشت آب در اين دشت ها ممنوع است و 13 دشت ديگر سمنان با وضعيتي نه چندان مطلوب روبرو هستند.
مديرعامل شركت آب منطقه اي سمنان با تاكيد بر مديريت مصرف و ضرورت صرفه جويي آب در بخش هاي مختلف به خصوص كشاورزي، پيگيري مسوولان جهاد كشاورزي براي تجهيز باغات و مزارع به سامانه آبياري نوين را خواستار شد.
وي اجراي طرح احيا و تعادل بخشي منابع آب هاي زيرزميني را بسيار با اهميت دانست و گفت: اين طرح در دستوركار برنامه هاي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي قرار گرفته و اين شركت بر اساس اين سياست ها را براي جبران كسري مخازن آب زيرزميني در 15 سال گذشته با همكاري بيشتر مردم و بسترسازي فرهنگي، برنامه ريزي مي كند.
حيدريان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در بحث تبيين شعار سال ، يادآور شد: همانطور كه مسوولان و رهبري تاكيد دارند تنها 10 درصد صرفه جويي و كاهش مصرف در بخش هاي مختلف ،بسياري از مشكلات را رفع مي كند.
وي بيان داشت: اعمال مديريت و نظارت دقيق و همه جانبه بر منابع آب و جلوگيري از قانون شكني برخي افراد ناآگاه و سودجو براي اجراي سياست ها و اهداف راهبردي نظام و احقاق حقوق عموم مردم نيازمند همه افزايي و همكاري و هماهنگي مسوولان قضايي با ماموران و كاركنان مربوط در صنعت آب كشور و استان است.
متوسط سرانه مصرف آب در كشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 ليتر است، در استان سمنان حدود يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب آب در سال توليد مي شود كه هفت درصد از آن به مصارف خانگي اختصاص دارد.
استان سمنان بيش از 700 هزار نفر جمعيت دارد.
6026/7339