۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82966614
T T
۰ نفر
گياهان احتمالا منشاء اوليه ژن هاي سرطانزا هستند

تهران-ايرنا- نتايج يك مطالعه جديد نشان مي دهد كه ژن هاي عامل ابتلا به سرطان احتمالا ابتدا در گياهان به وجود آمدند و با يك به اصطلاح 'پرش'، به انسان ها منتقل شده اند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از روزنامه تلگراف، محققان دانشگاه آدلايد در استراليا كه اين مطالعه را انجام داده اند، مي گويند يك 'ژن پرشي' كه باعث ابتلا به سرطان و اختلالات عصبي در انسان ها مي شود، ممكن است از گياهان به انسان ها منتقل شده باشد.
ژن هاي پرشي در واقع قطعات كوچكي از دي.ان.اي هستند كه مي توانند خود را در ژنوم ها و ژنوم هاي گونه هاي ديگر كپي كنند؛ اين ژن ها به عنوان عناصر قابل انتقال شناخته مي شوند.
محققان در اين مطالعه نشان داده اند كه انتقال گسترده ژن ها ميان گونه ها، ژنوم هاي پستانداران امروزي را تغيير داده و يك محرك مهم تكامل بوده است.
محققان در اين مطالعه كه بزرگترين مطالعه روي 'ژن هاي پرشي' در جهان به شمار مي رود، دو ژن پرشي خاص را در ميان 759 گونه گياه، حيوان و قارچ رديابي كردند.
آنها متوجه شدند كه انتقال ميان گونه ها حتي ميان گياهان و حيوانات، در طول تكامل همواره رخ داده است.
محققان در اين مطالعه با رديابي دو عنصر قابل انتقال به نام هاي L1 و BovB متوجه شدند كه اين دو عنصر به صورت دي.ان.اي خارجي وارد پستانداران شدند.
اين اولين بار است كه محققان نشان داده اند عنصر L1 كه عنصر مهمي در انسان ها به شمار مي رود، ميان گونه ها انتقال يافته است.
عناصر L1 در انسان ها با ابتلا به سرطان و اختلالات عصبي ارتباط داشته و شناخت وراثت اين عنصر براي پي بردن به تكامل بيماري ها مهم است.
'اتما ايانتانسويك' محقق پسادكتري در دانشگاه آدلايد گفت: تصور مي شد كه عناصر L1 از والدين به فرزند به ارث مي رسد.
اما اين مطالعه نشان داد كه L1s در گياهان و حيوانات فراوان است و در قارچ ها به صورت پراكنده وجود دارد. همچنين ورود L1s به ژنوم پستانداران عامل مهم تكامل سريع پستانداران در 100 ميليون سال گذشته بوده است.
ژن هاي پرشي كه احتمالا retrotransposons خوانده مي شوند، از خود رونوشت بر مي دارند و اين رونوشت را در ژنوم ها و ژنوم هاي گونه هاي ديگر مي چسبانند. با اين وجود هنوز نحوه انجام اين كار مشخص نيست اما تصور مي شود حشراتي مانند كنه ها يا پشه ها و احتمالا ويروس ها در اين رويه دست داشته باشند.
محققان خاطرنشان كردند كه اين رويه انتقال افقي (ژن) ناميده مي شود و از رويه طبيعي انتقال از پدر و مادر به فرزند متفاوت است. اين رويه تاثير بزرگي بر تكامل پستانداران دارد.
اين مطالعه كه در مجله Genome Biology منتشر شد، نشان داد كه انتقال افقي ژن بسيار شايع تر از تصور است.
علمي**2038**
۰ نفر