۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 82967468
T T
۰ نفر

فضاي مجازي، رقيب سرسخت اوقات فراغت در خاتم

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 82967468
فضاي مجازي، رقيب سرسخت اوقات فراغت در خاتم

يزد- ايرنا- برنامه هاي اوقات فراغت، همه ساله در فصل تابستان اجرايي ميشود و هر چند انتقاداتي بر كميت و كيفيت آن وارد است اما نفس برپايي آن مفيد است.

به گزارش ايرنا تا همين يك دهه پيش، هيچ چيز نمي توانست جايگزين اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان شود و در حقيقت رقيبي همپاي آن نبود.
شايد برنامه هاي اوقات فراغت دانش آموزان، سالمترين و ساده ترين برنامه تابستاني يك نوجوان باشد كه همه ساله اجرا مي شود هرچند ايراداتي چون موازي كاري دستگاهها، جذب نشدن همه دانش آموزان و برنامه هاي تكراري بر آن وارد شده اما باز هم علاقه مندان خاص خود را دارد.
قطعا نقش اين كلاس ها در حفاظت جوانان و نوجوانان از اسيب هاي اجتماعي موثر است و مي تواند بخشي از انرژي آنها را تخليه كند.
اما در چند سال گذشته، برخي از عوامل خواسته يا ناخواسته، از راه رسيدند و خود را بعنوان رقيبي سخت براي اين برنامه ها معرفي كردند، رقيباني كه بعضا مي توانند بجاي سازندگي، مخرب باشند.
اين روزها فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي، آنچنان نوجوانان و جوانان را به خود مشغول كرده كه خيلي ها ماندن در منزل و گشت و گذار در فضاي مجازي را بر بيرون رفتن از خانه و شركت در كلاسها ترجيح مي دهند.
شبكه هاي اجتماعي، بخش قابل توجهي از وقت نوجوانان ما را به خود معطوف كرده و البته اين موضوع در تابستان كه ديگر درس و كتابي در كار نيست، پر رنگ تر مي شود.
در اينجاست كه بكارگيري شيوه هاي ظريف براي آنكه توجه دانش آموزان را از فضاي مجازي به برنامه هاي مفيدتر سوق دهيم ضروري مي نمايد، كاري سخت كه البته نشدني نيست.
در شهرستان دور افتاده خاتم نيز همه مسوولان و والدين در صدد سپري كردن اوقات فراغت دانش آموزان به بهترين نحو هستند و دغدغه آن را دارند.
رئيس آموزش و پرورش شهرستان خاتم با اشاره به اهميت اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان گفت: كانون هاي فرهنگي و هنري شهر هرات، كلاس هايي در اين زمينه برگزار كردند همچنين در مدارس نيز كلاس هاي تقويتي در راستاي تقويت بنيه تحصيلي دانش آموزان برگزار مي شود.
حبيب الله كاظمي نسب خاطرنشان كرد: براي برگزاري كلاس هاي علمي از 15 تير ماه تا 15 شهريور ماه اساتيد خبره از ديگر مناطق استان جهت آموزش به دانش آموزان به اين منطقه آمده اند
وي عمده مشكل اوقات فراغت را موازي كاري و همسو و همسان نبودن متوليان اين بخش نام برد و يادآور شد: هماهنگي، اصل انكار ناپذير برگزاري كلاس هاست تا علاوه بر متمركز بودن، با يك هماهنگي خوب در راستاي تقويت بنيه علمي، ورزشي، فرهنگي و هنري دانش اموزان عمل شود.
وي تصريح كرد: در هرات و بخش مركزي، تجهيزات هنري و ورزشي كم است و كمبود امكانات موجب شده تا كلاس ها به روز نبوده و نياز واقعي دانش آموزان را مرتفع نكند.
كاظمي نسب گفت: سرانه ورزشي در اين بخش به دليل كمبود فضاي ورزشي و سالن كم است و اين موجب كمبودهايي در اين بخش شده است.
وي فضاي مجازي را يكي از رقباي كلاس هاي اوقات فراغت در فصل تابستان نام برد و اظهار كرد: عدم تنوع كلاس ها موجب استقبال نكردن از اين كلاس ها در اين فصل مي شود.
رئيس آموزش و پرورش خاتم يادآور شد: در شهر هرات و بخش مركزي اردوهاي علمي برگزار نمي شود و فقط در ايام سال اردوهاي بنياد علوي به صورت برون استاني در مدارس برگزار مي شود و دانش آموزان حضور پيدا مي كنند.
فرمانده ناحيه بسيج خاتم هم گفت: نبود زيرساخت هاي لازم ، كمبود مربي مجرب، كمبود مكان و امكانات كافي ، عدم استمرار و دوام كلاسها به صورت تكرار در ماه ها يا سال هاي بعدي ، كمبود اعتبار و عدم تجميع اعتبارات ، عدم استقبال جوانان بدليل سازنده و كاربردي نبودن و عدم همراهي برخي از خانواده ها جهت حضور فرزندان در كلاسهاي اوقات فراغت، همزماني كلاس هاي اوقات فراغت با فصل كار در مناطقي كه شغل اكثريت كشاورزي است از جمله معضلات اين بخش است.
سرهنگ پاسدار حسين آزادي نژاد افزود: جذاب نبودن كلاسها، عدم احساس نياز به چنين كلاس هايي ، نبود استاد كارهاي مجرب و كلاس هايي كه در آينده بتواند ايجاد شغل كند موجب شده تا اين كلاس ها از خروجي مفيد و موثري برخوردار نباشند.
وي با بيان اينكه اگر كلاس ها از كيفيت خوبي برخوردار باشند و مستمر ادامه يابد ميتواند سازنده باشد،خاطرنشان كرد: اين كلاس ها در شهرستان براي مدت كوتاهي و در يك دوره معين چند ماهه بطور مقطعي تشكيل مي شوند كه به دليل مستمر نبودن برخي از آنها سازنده نيستند.
به گفته وي همين معضلات ممكن است موجب گرايش جوانان به سمت فضاهايي چون فضاي مجازي شود.
رئيس اداره ورزش و جوانان خاتم نيز با اشاره به اهميت برگزاري كلاس‌هاي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در ايام تابستان اظهار داشت: در ايام تابستان برنامه‌هاي متعددي در زمينه برگزاري كلاس هاي ورزشي براي بانوان و آقايان در شهرستان پيش‌بيني شده كه اميدواريم با استقبال جوانان روبه رو شود.
طالبي گفت: بيش از دوازده رشته ورزشي در ايام تابستان با همكاري ناحيه مقاومت بسيج و هيات ورزشي شهرستان برگزار خواهد شد كه از جمله آنها مي‌توان به فوتسال، تنيس روي ميز، كشتي، تكواندو، كاراته، شنا، ژيمناستيك، واليبال، پرورش اندام، هندبال و كونگ‌فو، فوتبال، ووشو، دووميداني، ايروبيك و بدمينتون اشاره كرد.
وي با بيان اينكه خانواده‌ها يكي از بازوان توانمند در امر غني‌سازي اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند اظهار كرد: از آنجايي كه دانش‌آموزان در فصل تابستان، بيشتر زمان خود را در بين خانواده سپري مي ‌كنند، خانواده‌ها مي ‌توانند در زمينه غني‌سازي اوقات فراغت دانش‌آموزان نقش مؤثري ايفا كنند.
وي از خانواده ها خواست مواظب باشند تا فرزندانشان، سرگرمي هايي چون شبكه هاي اجتماعي، آنها را به خود مشغول نكند.
7534/ 6197
شهلا حيدري- خبرنگار ايرنا در خاتم